Sposobów na dotarcie użytkownika do strony internetowych jest kilka. Do najczęstszych sposobów zalicza się organiczne wyniki wyszukiwania, płatne reklamy typu CPC oraz media społecznościowe. Warto jednak nadmienić, że nie są to jedyne metody wejść na strony internetowe, a jedną z wielu innych są właśnie wyniki rozszerzone w Google. Dowiedzcie się, czy warto zainteresować się tym zagadnieniem z punktu widzenia SEO.
Spis treści:
Z czego składają się organiczne wyniki wyszukiwania?
Aby móc mówić o rozszerzonych wynikach w Google, przyjrzyjmy się najpierw ich podstawowej wersji. Najpewniej wiecie jak ona wygląda, jednak istotne jest, aby dobrze zdawać sobie sprawę z jej wszystkich części składowych. Można w takim razie wyróżnić pewne elementy organicznych wyników wyszukiwania. Będą to:
- Wyniki organiczne – inaczej bezpłatne. Jest to najbardziej podstawowa forma ukazywania się stron internetowych w wynikach wyszukiwarki Google. Warto jednak zaznaczyć, że paradoksalnie, pod pewnym względem – są one najniżej.
- Lokalne wyniki – są one pokazywane za pośrednictwem Google Maps. Będą pokazywane tylko wtedy, gdy w Twojej lokalizacji znajdują się odpowiadające Twojemu zapytaniu firmy lub miejsca. Będą znajdować się ponad wynikami organicznymi.
- Płatne wyniki – są to wszelkiego typu wyniki z dopiskiem “Reklama”. Ich pojawienie oznacza, że dana firma prowadzi kampanię reklamową w Google Ads i dzięki temu pojawiają się one na samym szczycie organicznych wyników wyszukiwania.
Czym są wyniki rozszerzone w Google?
Teraz wiedząc już dokładnie czym są organiczne wyniki wyszukiwania, możemy przyjrzeć się ich rozszerzonym odpowiednikom. W tym kontekście warto zaznaczyć, że wyniki rozszerzone w Google to tzw. “featured snippets”, nie zaś “rich snippets” – z czym często są mylone. Jak je rozróżnić?
- Rich snippets – będą to informacje o naszej stronie internetowej, umieszczane pod adresem URL. Jak to wygląda? Najczęściej sprowadza się to do widoku “gwiazdek”, które przedstawiają średnią ocenę np. artykułu na blogu.
- Featured snippets – to są właściwe rozszerzone wyniki wyszukiwania. Mamy z nimi do czynienia wtedy, kiedy na nasze zapytanie odpowiada wprost konkretny wynik. Jak to wygląda? Przejawiać się to może na kilka różnych sposobów.
Rodzaje featured snippets – wyników rozszerzonych w Google
Z wynikami rozszerzonymi spotykamy się, gdy jakieś informacje na konkretnej stronie, wprost odpowiadają na nasze zapytanie. Przejawiać się to może przede wszystkim w formie “ramki” na szczycie wyników wyszukiwania, w której to oprócz adresu URL i metadanych, możemy zauważyć także treść ze strony, która będzie jednoznaczną odpowiedzią na nasze pytanie. Taki wynik nazywamy direct answer. Kiedy jeszcze mamy do czynienia z featured snippets?
- Box informacyjny po prawej stronie – najczęściej spotyka się go, gdy wpiszemy nazwę konkretnej marki, imię i nazwisko znanej osoby lub nazwę filmu itp. Często będzie on odsyłał do artykułu na Wikipedii.
- Zdjęcia – są one również formą rozszerzonych wyników wyszukiwania w Google. Będą one na samej górze wyników, jeśli będą przedstawiały np. przedmiot z naszego zapytania.
- Wideo – jeśli będzie nas interesował np. teledysk konkretnego artysty, możemy na samym szczycie wyników wyszukiwania zobaczyć materiały z serwisów posiadających treści audiowizualne.
- Artykuły naukowe – są również formą wyników rozszerzonych. Z poziomu wyszukiwarki otrzymamy wynik pochodzący z Google Scholar, który zawiera informacje dotyczące zadanego przez nas zapytania.
Czy wyniki rozszerzone w Google są istotne dla działań SEO?
Trzeba odpowiedzieć sobie na to pytanie wprost – jak najbardziej tak. Dlaczego? Przede wszystkim jeśli podejmujemy działania z zakresu SEO, zależy nam na promocji w Internecie, czyli m.in. na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jeśli uwzględnimy w swoich działaniach SEO wyniki rozszerzone otrzymujemy przede wszystkim bardziej atrakcyjny sposób wyświetlania się naszych treści już z poziomu wyszukiwarki oraz znacznie więcej przestrzeni, do ich zaprezentowania.
Ponadto warto zaznaczyć, że jeśli pojawiamy się w wynikach rozszerzonych, nie musimy być na szczycie w podstawowych wynikach wyszukiwania. W ten sposób będąc np. na 5 pozycji, możemy pojawić się jako direct answer nad naszą konkurencją. Co więcej, zajmować będziemy znacznie więcej miejsca w SERPie, niż w przypadku klasycznego wyniku.
Co zrobić, aby pojawiać się w rozszerzonych wynikach w Google?
Wiemy już, że z punktu widzenia SEO, rozszerzone wyniki wyszukiwania to dobry sposób na wyświetlanie się na szczycie ponad naszą konkurencją. Co więc możemy zrobić, aby uwzględnić wyniki rozszerzone w naszym przypadku?
- Odpowiadać na pytania – musisz udzielać odpowiedzi wprost. Przeanalizuj w tym celu, co wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę, przy pomocy interesujących Cię słów kluczowych. Będziesz mógł wtedy udzielać jednoznacznej odpowiedzi i zwiększyć swoje szanse na pojawienie się w wynikach rozszerzonych.
- Treść i nagłówki – uwzględniaj najczęstsze hasła wyszukiwawcze w nagłówkach i stosuj ich odpowiednią hierarchię. Algorytmy Google będą mogły w ten sposób łatwiej dopasować treść na Twojej stronie do zapytań użytkowników.
- Grafika – przy okazji znaczenia grafik pod kątem SEO pisaliśmy o tym, że wpływają one na pozycjonowanie strony internetowej. Pod kątem rozszerzonych wyników wyszukiwania również jest to kluczowe. Zadbaj o oryginalne i niepowtarzalne zdjęcia, a także odpowiednio je zoptymalizuj.
Podsumowanie
Wyniki rozszerzone w Google to przede wszystkim różnego rodzaju treści, które wprost odpowiadają na zadawane pytania przez użytkowników. Mogą one przejawiać się w różny sposób, a najbardziej popularnymi są m.in. direct answer oraz tzw. box informacyjny.
Z punktu widzenia SEO, uwzględniając w swojej strategii wyniki rozszerzone, mamy szanse na znalezienie się na szczycie wyników wyszukiwania oraz zyskujemy znacznie większą powierzchnię reklamową w wyszukiwarce. Jest to jeden z powodów, dlaczego pod kątem SEO, rozszerzone wyniki wyszukiwania są bardzo istotne.
Dodaj komentarz