Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]


Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]



25 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Ilość czynników wpływających pozycjonowanie stron internetowych potrafi zaskoczyć niejedną osobę. Jest ich dość sporo. Należy jednak pamiętać, aby nie zamartwiać się ich liczbą, a po prostu poznawać te czynniki jeden po drugim. Istnieje prawdopodobieństwo, że znasz już jakiś z nich, a wystarczy tylko zdać sobie sprawę, w jaki sposób on wpływa na pozycjonowanie witryn. Przyjrzymy się dzisiaj temu, jak to jest ze wskaźnikiem klikalności i co ma wspólnego właśnie z pozycjonowaniem.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Przypomnisz sobie (lub dowiesz się) podstawowe informacje o współczynniku klikalności,
  • Zapoznasz się z przewidywanym CTRem,
  • Poznasz powody dlaczego wskaźnik CTR jest ważny w pozycjonowaniu stron,
  • Zobaczysz jak prezentuje się podział wskaźnika CTR dla poszczególnych pozycji w Google,
  • Dowiesz się jak poprawić współczynnik kliknięć dla swojej strony,
  • Przypomnimy Ci czego nie warto wykorzystywać, aby podwyższyć swój CTR.

Zapraszamy do lektury! 🙂 

CTR – podstawowe informacje

Od jakiegoś czasu na naszym blogu masz do dyspozycji artykuł dotyczący wskaźnika CTR. Warto jednak przypomnieć o nim podstawowe informacje. Jest to tzw. współczynnik klikalności i wyraża się go stosunkiem kliknięć użytkowników do wszystkich wyświetleń. Oznacza to, że jeśli na 100 wyświetleń (np. naszej strony), 50 użytkowników zdecydowało się na nią wejść – wskaźnik klikalności dla tej strony będzie wynosił  50%.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Obliczanie CTR

Warto przypomnieć sobie wzór na CTR:

VD Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]

Czym jest przewidywany CTR?

Przewidywany CTR (Expected CTR) to rodzaj danych, które mają za zadanie pomagać nam tworzyć odpowiednie reklamy. Na podstawie wprowadzonych przez nas informacji, oblicza się prawdopodobieństwo kliknięcia linku przez użytkowników. Warto pamiętać, że jest to tylko przybliżony CTR obliczony na podstawie konkretnych słów kluczowych. 

Rodzaje przewidywanego współczynnika klikalności

Expected CTR nie uwzględnia bardzo wielu innych czynników, które wpływają na faktyczny odbiór reklamy, czyli m.in. jej wyglądu, zastosowanych narzędzi, urządzeń wyświetlających itp. Przewidywany współczynnik klikalności jest podawany przez system w 3 formach – “poniżej przeciętnej”, “przeciętne”, “powyżej przeciętnej” – pozwala to zorientować się, czy nasza reklama przy wykorzystaniu obecnych danych, ma szansę powodzenia. 

Dlaczego wskaźnik CTR jest ważny w pozycjonowaniu stron?

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że współczynnik klikalności to jeden z podstawowych wskaźników, które trzeba uwzględniać przy analizie naszych działań w Internecie. Daje nam rzeczywisty obraz tego, jak “okładka” naszej strony, prezentuje się użytkownikom. Czy jest dla nich atrakcyjna, czy może nie do końca zachęca ich we właściwy sposób? Zasada jest tutaj prosta – im wyższy współczynnik klikalności, tym większy ruch na stronie internetowej.

Przeczytaj również  Atrybuty rel="noopener" i rel="noreferrer"

Wyższa pozycja to wyższy CTR

Uwagę użytkowników przyciągają wyniki wyszukiwania znajdujące się na samej górze – nie jest to żadną tajemnicą. Dlatego warto zadbać o wysokie pozycję w Google, aby użytkownicy odpłacali Ci, za Twoje działania pozycjonujące m.in. w postaci wyższego współczynnika klikalności dla Twojej strony. Uwierz nam, jest o co walczyć. Przyjrzyjmy się temu, jak statystycznie wygląda wskaźnik CTR dla poszczególnych pozycji w SERP:

VD Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]
Opracowanie własne VD.pl

Współczynnik klikalności czynnikiem rankingującym Google?

Zauważyliśmy na bazie setki naszych klientów, że im wyższy współczynnik klikalności osiągniemy i im bardziej “pobijemy” faktycznym CTRem, przewidywany CTR – tym Google będzie łaskawiej patrzyło na naszą stronę, przy ustalaniu pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Zatem będziemy mieli większe szanse pojawić się w najwyższych pozycjach rankingowych Google, jeśli osiągniemy lepszy współczynnik kliknięć, niż przewidywał to system.

Jak poprawić współczynnik klikalności dla swojej strony?

Trafiłeś tutaj bo potrzebujesz pomocy. Prawdopodobnie współczynnik klikalności dla Twojej strony/reklamy nie jest satysfakcjonujący i chciałbyś go po prostu zwiększyć. Przyjrzyj się zatem liście metod, które realnie mogą wpłynąć na poprawę Twojego wskaźnika CTR. O czym warto pamiętać?

  • Stosowanie nawiasów w meta tagach

Chociaż może się to wydawać dość dziwne, to nawiasy (szczególnie w meta title), mogą realnie wpłynąć na wyniki wskaźnika CTR. Wg badania przeprowadzonego przez Hubspot okazuje się, że stosowanie nawiasów w nagłówkach, może zwiększyć liczbę kliknięć o blisko 40%!

VD Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]

Wszystko dlatego, że meta tytuły z nawiasami jawią się użytkownikom jako bardziej atrakcyjne. Mają za zadanie pokazać im z poziomu wyszukiwarki, co będzie znajdowało się na stronie, do której zostaną przekierowani po wejściu w link. Daje to im w pewnym sensie pewność, że wiedzą czego mogą się spodziewać po danym linku. Zatem jeśli wiedzą co jest w środku, chętniej będą wchodzić właśnie na te strony, które mają nawiasy w meta tagach.

  • Przyjazne adresy URL

W atrakcyjności pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, pomagają także przyjazne adresu URL. Chociaż nie ma na to oficjalnych informacji, coraz częściej mówi się o tym, że algorytmy Google uwzględniają krótsze adresy URL, przy ustalaniu rankingu wyników wyszukiwania. Jak zatem powinny one wyglądać?

Przyjazny adres URL: https://www.vd.pl/wspolczynnik-klikalnosci-ctr/

Nieprawidłowy adres URL: http://przykład.pl/zakładka54/plik-657/ref=trep990

Dlaczego jest to ważne? Ponieważ adres URL mówi użytkownikom o tym, o czym jest dana strona. Jeśli będzie to ścieżka dostępu lub ciąg alfanumeryczny, niewiele będzie to mówiło użytkownikowi o treściach na danej stronie. Jednak jeśli przedstawia on np. główny temat artykułu na blogu – wtedy jasnym jest, jaki content znajduje się na danej stronie.

  • Magia liczb w tytule

Nie jest tajemnicą, że liczby odgrywają bardzo istotną rolę w marketingu. Podobnie jest w marketingu internetowym. Mogą one zdecydowanie wpłynąć na osiągany przez Ciebie wskaźnik CTR. Liczby po prostu działają na nasza wyobraźnie. Dlatego jeśli to możliwe, dobrze jest je wykorzystywać. W jaki sposób?

VD Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]
  • Pozycje na liście – jeśli tworzysz artykuł prezentujący jakieś zestawienie, przedstaw ile jest ich pozycji – 5, 10, 20? Uwzględnij to w meta title.
  • Obecny rok – używając w tytule obecnego roku, pokazujesz użytkownikom, że treści na stronie są im w danej chwili potrzebne. Jeśli tak, to chętniej będą odwiedzać daną stronę. Może to być szczególnie istotne na początku lub końcu roku kalendarzowego.
VD Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]
  • Obniżki cen – jeśli prowadzisz sklep internetowy i chcesz wykorzystać magię liczb, spróbuj wykorzystać promocje cenowe. Poinformuj użytkowników już z poziomu wyników wyszukiwań, że masz dla nich atrakcyjną ofertę.
VD Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]
  • Meta description jest nadal istotny
Przeczytaj również  Jak stworzyć stronę internetową idealną do pozycjonowania w Google

Chociaż meta tagi nie są już zaliczane do czynników rankingujących Google, to mają one wpływ na współczynnik kliknięć. Chociaż użytkownicy poświęcają opisowi mniej czasu niż tytułowi, to nadal może w realny sposób zachęcić ich do wejścia na stronę. Jednak przy meta opisie pamiętaj, że możesz wykorzystać maksymalnie 150-170 znaków. 

Wyszukiwarka jednak bierze pod uwagę piksele, nie bezpośrednią liczbę znaków. Dlatego bezpieczniej będzie wykorzystywać jedynie 160. Dlaczego? Nawet najlepszy opis nie zda egzaminu jeśli zostanie przerwany i użytkownik nie będzie mógł dokończyć jego czytania. Warto w meta description przedstawić dlaczego to właśnie na Twoją stronę powinien wejść użytkownik, zastosować emocjonalne treści (jednak z odpowiednim wyczuciem) itp.

  • Wykorzystaj tzw. rich snippets

Rich snippets omawialiśmy przy okazji wyników rozszerzonych w Google. W skrócie można je przedstawić jako “dodatkowe” informacje o stronie. Najczęściej będą one się przejawiać jako “gwiazdki” pod meta tagami konkretnej pozycji w wynikach wyszukiwania. Przedstawiają one ocenę ogólną witryny, danego artykułu, produktu w e-commerce itp.

VD Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]

Innym przykładem zastosowania rich snippets może być także spis treści, przedstawiony w wynikach wyszukiwania. Prawdopodobnie nie zmieści się on w całości, jednak można przedstawić najważniejsze części składowe np. konkretnego artykułu. Spis treści to także dobry sposób na poprawę UX na Twojej stronie. 

VD Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]

Użytkownicy przeglądający go, mogą kliknąć na interesujący ich fragment artykułu i od razu się do niego przenieść. Zdecydowanie przyspiesza to proces zdobywania wiedzy i wpływa pozytywnie na doświadczenia użytkownika.

Wpływ współczynnika klikalności na pozycjonowanie – kilka rad na koniec

Odpowiednie wykorzystanie przedstawionych powyżej technik, może naprawdę przynieść Ci korzyści względem współczynnika klikalności dla Twojej witryny. Aby jednak było to możliwe, nie możesz zbytnio przesadzać. Ilość metod wpływających pozytywnie na CTR nie oznacza, że musisz wykorzystywać wszystkie jednocześnie. Lepiej jest unikać przesytu formy nad treścią i zawsze zadbać o to, aby Twoje działania miały odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Dlatego raz warto wykorzystać magię liczb w meta tagach, a innym razem wykorzystać emocje. Wszystko zależy od tego, nad jaką stroną podejmujesz pracę. W przeciwnym razie, pójdziesz w kierunku clickbaitu, a to bardzo negatywnie wpłynie nie tylko na CTR, ale także na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Zwiększy się współczynnik odrzuceń, a użytkownicy zapamiętają Twoją stronę negatywnie. Dlatego warto znać jak najwięcej metod na zwiększenie CTR, ale nie stosować ich wszystkich na raz, za każdym razem. Lepiej zdecyduj się na konkretny sposób w danej sytuacji. 🙂 


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Wpływ CTR na pozycje strony w Google [Analiza 2024]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *