Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Kreowanie wizerunku marki


Kreowanie wizerunku marki



10 listopada 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Jak często bywa w przypadku prowadzenia firmy – budowanie wizerunku marki to proces, który musi być rozłożony w czasie i wymaga od nas wiele uwagi. Uświadamianie ludzi, czym marka jest, co ma do zaoferowania, a także czym się wyróżnia na tle konkurencji jest trudnym celem do osiągnięcia. Jednak jak mawiał Marco Polo – “Gdy nie ma gdzie zawrócić, trzeba iść naprzód”.

Czym jest kreowanie wizerunku marki?

Przede wszystkim trzeba sobie powiedzieć, że w ostatnim czasie jest to bardzo nośny temat, na wielu płaszczyznach. Na uczelniach wyższych istnieją kierunki, a i sama liczba prac licencjackich, magisterskich dotyczących budowania wizerunku marki stale się powiększa.

Kreowanie wizerunku marki to proces, który powinien być poprzedzony dokładnie opracowaną strategią oraz brandingiem. W najprostszy sposób można powiedzieć, że kreowanie wizerunku marki to sposób w jaki postrzegana jest marka wśród odbiorców. To właśnie świadczy o tym, że jest to diabelnie trudny proces. Dlaczego? Każdy z nas jest inny – może mieć inne skojarzenia dotyczące chociażby naszego logo.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Budowanie wizerunku marki – jak się do tego zabrać?

Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją działalność – jesteś w lepszej pozycji. Co jednak jeśli już jakiś czas działasz, a nie zdecydowałeś się na żadne czynności w kierunku kreowania wizerunku marki? Wtedy należy sumiennie przeanalizować swój aktualny wizerunek. W tym celu możesz zadać sobie kilka pytań, np.:

  • Jakie są mocne i słabe strony wizerunku mojej marki?
  • Co ludzie o nas mówią?
  • Czy dzielimy się z nią wartościowymi informacjami?
  • Jeśli tak, to jak są one przyjmowane przez odbiorców?
Przeczytaj również  Projektowanie cross-selling i up-selling w ecommerce

Pamiętaj, że tego typu pytania będą miały sens, jeśli nie będziesz zaangażowany emocjonalnie. Dlatego dobrze jest poprosić kogoś bezstronnego o pomoc. Da Ci to możliwie duży stopień obiektywizmu, a sam będziesz mógł zobaczyć jak faktycznie się sprawy mają.

Kreowanie wizerunku marki – dobre praktyki

W kreowaniu wizerunku marki istnieje kilka dobrych praktyk, które mogą wpłynąć pozytywnie na naszą sytuację. Przede wszystkim podstawą wszystkich działań wizerunkowych, musi być spójność. Dlatego najlepiej jest omówić kreowanie wizerunku marki na przykładach, co pozwoli odpowiednio wczuć się w sytuacje. Wyróżnić można m.in.:

  • Kreowanie wizerunku marki – komunikacja

Działania wizerunkowe nie byłby możliwe bez komunikacji. Z resztą, większość rzeczy w naszym życiu nie jest możliwa bez niej. To właśnie na niej opiera się to jakie relacje będziemy posiadać z odbiorcami i jakich reakcji będziemy mogli oczekiwać. Dobrą praktyką będzie komunikować się w języku dopasowanym do naszej grupy docelowej. Przykład firmy, która w ten sposób buduje swój pozytywny wizerunek? Chociażby Snickers, który za swoje slogany, kampanie i ogólną działalność marketingową, która charakteryzuje się zrozumieniem odbiorców, zostaje regularnie nagradzany w plebiscycie Cannes Lions International Festival of Creativity.

  • Kreowanie wizerunku marki – ludzka twarz
Przeczytaj również  Budowa MVP - Minimum Viable Product - co to oznacza?

Obecnie coraz więcej marek w swoich działaniach wizerunkowych, chce nadać jej pewien aspekt osobowy m.in. za pomocą ambasadorów marki. Jednak dobrą praktyką jest, kiedy to Ty będziesz twarzą swojej marki. Wpływa to pozytywnie nie tylko na wizerunek firmy, ale także na ogólną wiarygodność przekazu i w pewien sposób także na komunikację. Przykładów firm, które posiadają znanych ambasadorów marki jest jak na pęczki i znacznie łatwiej przychodzą nam do głowy. Jednak szef będący twarzą marki jest równie częstym zabiegiem. Pomyślmy… Mark Zuckerberg, Steve Jobs itp.

  • Kreowanie wizerunku marki – budżet

Jest to dość logiczne, ale warto na to zwrócić uwagę. Bez określonych wydatków po prostu możemy nie mieć możliwości stworzenia odpowiednich warunków do działań wizerunkowych. Na brandingu lub ogólnej komunikacji nie można oszczędzać. Należy odpowiednio sprecyzować to, czego oczekujemy i faktycznie wycenić tego rodzaju czynności, ale nie warto żałować chociażby złotówki na działania wizerunkowe, ponieważ może to się obrócić przeciwko nam.

Podsumowanie

Kreowanie, czy też budowanie wizerunku marki to długotrwały proces, który najlepiej jeśli będzie uwzględniony już na poziomie biznesplanu naszej firmy. Warto pamiętać, że jeśli już rozpoczęliśmy swoją działalność, to oczywiście nadal możemy zbudować pozytywny wizerunek naszej marki. Musimy tylko odpowiednio przeanalizować nasze dotychczasowe działania i skupić się na tym co najistotniejsze. W kreowaniu wizerunku marki bardzo istotna jest spójność naszych działań i konsekwencja.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Kreowanie wizerunku marki"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *