W kontekście tworzenia i wyboru odpowiedniego znaku rozpoznawczego naszej firmy, warto zaznaczyć czym jest samo logo. Mówiąc najprościej, jest to symbol i krótki napis. Często mogą być to pierwsze skojarzenia więc tak przedstawione zagadnienie, wydaje się być prostym w realizacji. Jednak właśnie prostota formy w tym przypadku sprawia, że praca nad nim jest bardzo wymagająca.
Spis treści:
Praca u podstaw
Warto zastanowić się, po co w ogóle jest logo? Przede wszystkim logo nie jest dla nas. Będzie ono elementem identyfikacji wizualnej naszej firmy. A więc jest tworzone po to, aby to odbiorcy naszych produktów bądź usług, kojarzyli je poprzez charakterystyczne oznakowanie. Logo musi być stworzone dla odbiorców, warto zatem zastanowić się nad ich charakterystyką. Ponadto, należy pamiętać, że jest to narzędzie jak każde inne, dlatego w proces tworzenia, nie powinno się angażować emocjonalnie. Logo ma swoje obowiązki, jak każdy pracownik, dlatego musi być dobrze przygotowane, żeby generować zysk.
Projektowanie
Proces projektowania powinien zająć odpowiednią ilość czasu więc po prostu go sobie daj. Nie denerwuj się jeśli, nie wymyślisz idealnego projektu w 5 minut. Twoja cierpliwość w tym aspekcie na pewno się opłaci. Jeśli dasz sobie odpowiednią ilość czasu możesz obrać strategię, która pozwoli na dokładniejszą analizę.
- Projektowanie warto rozpocząć od warsztatu pracy. Przygotuj tablicę z inspiracjami, gdzie będziesz zamieszczać wszystkie ciekawe pomysły. Warto zrobić to zdecydowanie wcześniej, aby na zbieranie projektów mieć więcej czasu. Spróbuj myśleć o tym podczas wykonywania zwykłych czynności, obserwowania przyrody itp. Następnie najlepsze pomysły z tablicy zostawisz i będziesz wiedział, w którym kierunku iść.
- W poszukiwaniu inspiracji warto przyjrzeć się konkurencji – oczywiście nie w celach plagiatowych. Każdy inaczej postrzega świat, więc jest szansa, że logo jakiejś marki pomoże Ci w obraniu odpowiedniego kierunku. Ponadto przyjrzyj się znanym markom na świecie i poszukaj nietuzinkowości. Kto raz zobaczy strzałkę w logo firmy FedEx, nigdy o niej nie zapomni.
- Szkicuj. Zanim uruchomisz program graficzny, usiądź wygodnie z kartką papieru. Przelej na nią każdy pomysł jaki przyjdzie Ci do głowy, a następnie udoskonalaj i wprowadzaj drobne zmiany. Zyskasz szczegółowy podgląd, który znacznie łatwiej jest wykonać w ten sposób, niż na ekranie komputera.
Zasady tworzenia loga
Proces tworzenia i wybierania logo ma swoje określone zasady. Warto o nich pamiętać w trakcie kreacji oraz gdy nadejdzie czas eliminacji gorszych koncepcji. Niektóre z nich zauważysz sam podczas przeglądania znaków znanych marek lub po prostu dostrzeżesz je w życiu codziennym. Warto je przywołać, żeby odpowiednio dobrze wybrzmiały:
- Prostota – logo nie może być przekombinowane. Za przykład mogą posłużyć logo Mercedesa oraz Pumy. W tym przypadku warto zadać sobie pytanie, czy Twój znak rozpoznawczy odbiorca będzie w stanie narysować z pamięci na kartce?
- Zdecyduj się na jeden obiekt – nie umieszczaj w logo wszystkich pomysłów. Skup się na najważniejszej rzeczy, która będzie dominująca. Przekaz ma być prosty, więc jeśli za dużo dodasz – tym bardziej rozmyjesz przekaz.
- Uniwersalność – nawet jeśli projektujesz swój znak rozpoznawczy na potrzeby sklepu internetowego, zadbaj o jego uniwersalizm. Jeśli osiągniesz sukces, Twoje logo będzie wykorzystywane na wszelkiego rodzaju materiałach czy przedmiotach – od piórnika po samolot.
Księga znaku
Aby spełnić wymagania dotyczące uniwersalności oraz wielu innych zasad takich jak wykorzystywanie przestrzeni, dbałość o strukturę, kolorystykę, typografię, a także spójność tych wszystkich elementów – wymagana jest księga znaku. Jest ona swoistą instrukcją w jaki sposób obchodzić się z Twoim logo. Przedstawia m.in.
- Konstrukcję i proporcję
- Rozmiar minimalny
- Tła na jakich może być umieszczane i na jakich stosowanie danego logo jest zabronione
- Tzw. obszar bezpieczny – czyli swego rodzaju strefa komfortu naszego znaku, której nie można naruszać.
- Kolory
- Typografię
- Modyfikację
Księga znaku jest bardzo istotna chociażby ze względu na podejmowanie współpracy z innymi firmami. Nie stracimy czasu na objaśnianie wszystkich szczegółów, które określone zostaną w księdze znaku. Ma ona za zadanie zadbać o to, aby na żadnym etapie funkcjonowania, logo nie straciło na swoim wizerunku.
Podsumowanie – tworzenie loga
Cały proces tworzenia i wybrania odpowiedniego logo powinien być nie tylko przemyślany, ale również rozłożony w czasie. Nie należy podejmować pochopnych decyzji, ponieważ Twoje logo będzie pierwszym narzędziem Twojej marki. Wszystkie kluczowe aspekty związane z nim powinny być zawarte w księdze znaku, która jest niezwykle istotna. Jeśli stoisz przed wyborem własnego logo, najlepszym rozwiązaniem będzie po prostu uzbrojenie się w cierpliwość.
Dodaj komentarz