Prowadząc swój sklep lub gdy jesteś producentem jakiegoś produktu, który jest sprzedawany w marketach, sklepach, sieciach licencyjnych itp. Na pewno spotkałeś się z pojęciem marketingu handlowego – trade marketingu. Czym on właściwie jest i w jaki sposób można go zastosować?
Spis treści:
Czym jest trade marketing?
Trade marketing to nic innego jak działania skupiające się na poprawie dystrybucji oraz widoczności produktów w punktach sprzedaży. Marketing handlowy będzie czerpał z kompozycji mix marketingu 7P oraz 4P, jednak jego główne założenia skupiają się właśnie na działaniach związanych z pośrednikami oraz dystrybutorami. Jak się to przejawia?
Załóżmy, że podpisałeś umowę z pośrednikiem sprzedaży Twojego produktu i po jakimś czasie dopiero stwierdzasz, że w umowie brakuje punktu, który regulowałby np. pozycję Twoich produktów na półkach sklepowych. Za sprawą trade marketingu będziesz mógł zachęcić pośredników m.in. do lepszej lokalizacji Twoich produktów. Wydaje się fajne?
Dlaczego warto zająć się trade marketingiem?
Nie wszyscy muszą zdawać sobie sprawę, po co to wszystko robić. Przede wszystkim za sprawą działań trade marketingu uzyskujemy przewagę nad konkurencją. Tutaj analogia jest już prosta – lepsza widoczność = większa sprzedaż. To tak jakby porównać listę organicznych wyników wyszukiwania do półek w sklepach. SEO zapewnia lepszą widoczność w Internecie, trade marketing – w świecie realnym.
Innym argumentem za wykorzystaniem trade marketingu jest tzw. pozycja win-win. Czyli zarówno producent jak i dystrybutor są wygrani. Producent otrzymuje lepszą widoczność, zwiększone obroty, większe grono odbiorców; dystrybutor – powiększenie oferty, rozszerzenie grupy docelowej o klientów producenta itp.
Co można wykorzystać w trade marketingu?
Oczywiście może się okazać, że sami nie posiadamy odpowiedniej ilości czasu, aby zająć się trade marketingiem. W tym celu możemy zlecić to komuś innemu – pracownikowi lub firmie zewnętrznej. Mimo wszystko, warto mieć ogólną wiedzę na temat tych działań, aby być przekonanym, że nasze zlecenie nie zostanie spartaczone. Jakie narzędzia można wykorzystywać w trade marketingu?
- Materiały POS – co prawda jest to bardzo szerokie pojęcie, jednak trzeba ogólnie o nich wspomnieć. W trade marketingu, materiały POS zwiększają prawdopodobieństwo zakupu naszego produktu, szczególnie w przypadku odbiorców detalicznych. Można zaliczyć do nich broszury, roll-up`y, ulotki itp.
- Narzędzia edukacyjne – chodzi tutaj o wszelkiego rodzaju działania mające polepszać relację ze sprzedawcami, a także dawać im potrzebną wiedzę dotyczącą promowania naszych produktów, a zatem wszelkiego rodzaju kursy oraz szkolenia.
- Grywalizacja – za jej sprawą można zwiększyć zaangażowanie dystrybutorów oraz zwiększyć sprzedaż. Przejawiać się to może m.in. poprzez organizowanie konkursów, np. kto więcej sprzeda w danym dniu naszych produktów – otrzyma nagrodę.
Przykłady zastosowania trade marketingu
Trade marketing – podobnie jak wiele innych odmian marketingu, jest tak naprawdę obecny w naszym życiu codziennym. Firmy na całym świecie prześcigają się w różnego rodzaju pomysłach, które mają na celu poprawić dystrybucję i widoczność produktów, a tym samym zwiększyć sprzedaż. Działania te mogą być prowadzone m.in. z wykorzystaniem Internetu. W jaki sposób?
- Personalizacja towarów
Może wydawać się to dość dziwne w jak wielu rodzajach marketingu, można ją wykorzystać. Przykłady dla trade marketingu? Coca-Cola, Tyskie oraz Starbucks. W przypadku dwóch pierwszych firm, wprowadzono napoje z wymienionymi różnymi imionami na etykietach, które można nabyć w punktach sprzedaży. Sprawiło to (już jakiś czas temu), że ludzie ochoczo robili zdjęcia z produktem ze swoim imieniem i udostępniali zdjęcia w mediach społecznościowych – tym samym robiąc bezpłatną reklamę danej firmie.
W przypadku Starbucksa, trade marketing okazał się chyba jeszcze tańszym rozwiązaniem. Dlaczego? Wystarczyło zakupić markery. Firma prosząc o imię, przy składaniu zamówienia, podpisuje dany kubeczek, a następnie prosi o jego odbiór. Wpłynęło to pozytywnie na wizerunek, a także lojalność klientów, którzy zaczęli chętniej gościć w kawiarniach.
- Trend produktów eko, wege itp.
Bardzo znaczna część sieci handlowych na całym świecie rozpoczęła po prostu dbać o własne owoce i warzywa, ponieważ stało się to pewnym wyznacznikiem jakości marketu. W krajach gdzie jest to możliwe, niektóre sieci decydują się nawet na własną uprawę owoców i warzyw lub buduje się szklarnie.
Interesującym przykładem trade marketingu może być również sieć Lidla. O tym, że Lidl “umie w marketing”, przekonać się mogliśmy już niejednokrotnie. W przypadku trade marketingu – Lidl m.in. przeprowadził liczne akcje informacyjne, za pomocą ulotek, gazetek, a także postów w mediach społecznościowych, które dotyczyły wegańskich produktów.. Dzięki temu zapisał się w pamięci odbiorców jako marka promująca ekologiczny oraz wegański styl życia, a same produkty, przestały wydawać się odbiorcom drogie i niedostępne.
Podsumowanie
Trade marketing ma przede wszystkim za sprawą poprawy dystrybucji oraz widoczności produktów, wpłynąć na wyniki sprzedaży. Będzie się to przejawiać na zasadzie: lepsza widoczność = większa grupa odbiorców = większa sprzedaż. Na jego potrzeby wykorzystywać możemy m.in. materiały POS, szkolenia, konkursy itp. Warto pamiętać, że działania mające zwiększać widoczność produktów, można przeprowadzać również w Internecie m.in. za sprawą pozycjonowania stron internetowych, kampanii w social mediach itp.
Dodaj komentarz