Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Czym są testy A/B?


Czym są testy A/B?



18 czerwca 2021 (Zaktualizowano: 27 grudnia 2024) 6-8 min. czytania

Zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób zweryfikować, czy dany artykuł jest lepszy, a może innym bardziej zainteresują się klienci? Warto zastosować testy A/B, żeby dowiedzieć się jakie są preferencje użytkowników. To co dla nas będzie ładne, dla innych wcale nie musi takie być. Każdy ma inny gust, dlatego nie można bazować tylko na przeczuciu. Sprawdźmy zatem, czym są testy A/B i jak możemy je wykorzystać na naszej stronie?

Co to są testy A/B?

Testy A/B inaczej nazywane są także testami porównawczymi. Podczas testu musimy porównać ze sobą minimum dwa warianty projektu lub artykułów, żeby móc ocenić, które elementy są lepiej odbierane przez odbiorców, czyli przyniosą wyższą konwersję. Testy A/B są bardzo często wykorzystywane podczas sprawdzania wdrożonych zmian w witrynie. Samo zastosowanie testów A/B jest o wiele szersze i umożliwia uzyskanie danych odnośnie praktycznie wszystkiego, co możemy ze sobą porównać. Zastosowanie takiej metody prób i błędów finalnie pokaż nam, która wersja usług, produktów czy wyglądu jest skuteczniejsza i generuje wyższą konwersję. W zależności od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć wygląd reklamy może być inny, dlatego warto wcześniej przeprowadzić testy A/B i nie tracić niepotrzebnie pieniędzy.

Przykład

W wiadomości mailowej do stałych klientów zamierzasz wstawić element call to action (CTA). Nie wiesz, czy umieścić w treści wiadomości przycisk czy może tylko odnośnik. W takiej sytuacji należy stworzyć dwa warianty maila do klientów, które są identyczne, za wyjątkiem CTA. Przycisk oznaczmy wariantem A, a odnośnik do podstrony wariantem B. Pierwsze 50% klientów otrzyma wersję A, a drugie 50% dostanie wersję B. Po ustalonym wcześniej czasie musimy skontrolować, która wersja przesłanego maila przyniosła większą konwersję. Jeśli wersja A ma 15%, a wariant B 25%, to już wiemy, że należy umieścić w treści maila zwyczajnego linka do strony, bo to rozwiązanie będzie skuteczniejsze.

Przeczytaj również  Jak założyć sklep internetowy - 2024 [Krok po Kroku]

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Wykorzystanie testów A/B

Powyższy przykład tylko w niewielkim stopniu przedstawia nam zalety, jakie daj nam zastosowanie testów A/B. Tego typu rozwiązania są niezwykle pomocne podczas tworzenia strony internetowej i sprawdzania, który wariant jest bardziej użyteczny i zachęcający dla odbiorców. Innym zastosowaniem testów A/B jest sprawdzenie, która wersja kampanii reklamowej będzie skuteczniejsza. Wiele firm przyznaje, że zastosowanie takiego rozwiązania jest bardzo pomocne i z reguły gwarantuje zwiększenie konwersji i wzrost zysków firmy.

O czym należy pamiętać, żeby testy A/B były wiarygodne?

Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z testów A/B trzeba pomyśleć, jaki jest nasz cel, czyli jaką konwersję chcemy uzyskać? Może chcemy zwiększyć ilość osób wchodzących na stronę, namówić więcej użytkowników, żeby zapisali się do newslettera, zwiększyć ilość dokonanych zakupów, utworzyć konta klienta itd. Następnie trzeba wybrać, która część strony ma być poddana badaniu i pomyśleć jak można ją zmodyfikować? Zmienić można praktycznie wszystko np. zdjęcia, kolory tekstów, styl czcionki, wielkość czcionki, układ strony, barwę tła, ceny, nagłówki, położenie w witrynie itd.

Przeczytaj również  Czym są touchpointy w ścieżce zakupowej?

Przykłady zastosowań testów A/B

Testy A/B mogą być również wykorzystane do sprawdzenia skuteczności różnych formularzy kontaktowych na stronie internetowej. Możemy porównać formularz z jednym polem do formularza z dwoma polami i sprawdzić, który przyciąga więcej zapytań od użytkowników. Podobnie można przetestować różne nagłówki lub treści na stronie głównej, aby zobaczyć, który przyciąga większą uwagę odwiedzających.

Wskazówki przy wykorzystaniu testów A/B

Przy planowaniu testów A/B warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Po pierwsze, należy ustalić klarowny cel testu i określić konkretne metryki, które będziemy monitorować. Po drugie, ważne jest aby testować tylko jedną zmienną na raz, aby móc jednoznacznie określić, co wpłynęło na ostateczne rezultaty. Dodatkowo, należy zaplanować odpowiednią liczbę respondentów, aby wyniki testu były miarodajne i reprezentatywne dla naszej grupy docelowej.

Korzyści z testów A/B

Jedną z głównych korzyści testów A/B jest możliwość efektywnego optymalizowania witryny internetowej czy kampanii reklamowej na podstawie konkretnych danych. Dzięki nim możemy uniknąć podejmowania decyzji opartych jedynie na intuicji, a zamiast tego podejmować decyzje oparte na faktach i wynikach testów. Ponadto, testy A/B pozwalają nam ciągle doskonalić nasze działania marketingowe i poprawiać efektywność naszych działań online.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Czym są testy A/B?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *