Zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób zweryfikować, czy dany artykuł jest lepszy, a może innym bardziej zainteresują się klienci? Warto zastosować testy A/B, żeby dowiedzieć się jakie są preferencje użytkowników. To co dla nas będzie ładne, dla innych wcale nie musi takie być. Każdy ma inny gust, dlatego nie można bazować tylko na przeczuciu. Sprawdźmy zatem, czym są testy A/B i jak możemy je wykorzystać na naszej stronie?
Spis treści:
Co to są testy A/B?
Testy A/B inaczej nazywane są także testami porównawczymi. Podczas testu musimy porównać ze sobą minimum dwa warianty projektu lub artykułów, żeby móc ocenić, które elementy są lepiej odbierane przez odbiorców, czyli przyniosą wyższą konwersję. Testy A/B są bardzo często wykorzystywane podczas sprawdzania wdrożonych zmian w witrynie. Samo zastosowanie testów A/B jest o wiele szersze i umożliwia uzyskanie danych odnośnie praktycznie wszystkiego, co możemy ze sobą porównać. Zastosowanie takiej metody prób i błędów finalnie pokaż nam, która wersja usług, produktów czy wyglądu jest skuteczniejsza i generuje wyższą konwersję. W zależności od grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć wygląd reklamy może być inny, dlatego warto wcześniej przeprowadzić testy A/B i nie tracić niepotrzebnie pieniędzy.
Przykład
W wiadomości mailowej do stałych klientów zamierzasz wstawić element call to action (CTA). Nie wiesz, czy umieścić w treści wiadomości przycisk czy może tylko odnośnik. W takiej sytuacji należy stworzyć dwa warianty maila do klientów, które są identyczne, za wyjątkiem CTA. Przycisk oznaczmy wariantem A, a odnośnik do podstrony wariantem B. Pierwsze 50% klientów otrzyma wersję A, a drugie 50% dostanie wersję B. Po ustalonym wcześniej czasie musimy skontrolować, która wersja przesłanego maila przyniosła większą konwersję. Jeśli wersja A ma 15%, a wariant B 25%, to już wiemy, że należy umieścić w treści maila zwyczajnego linka do strony, bo to rozwiązanie będzie skuteczniejsze.
Wykorzystanie testów A/B
Powyższy przykład tylko w niewielkim stopniu przedstawia nam zalety, jakie daj nam zastosowanie testów A/B. Tego typu rozwiązania są niezwykle pomocne podczas tworzenia strony internetowej i sprawdzania, który wariant jest bardziej użyteczny i zachęcający dla odbiorców. Innym zastosowaniem testów A/B jest sprawdzenie, która wersja kampanii reklamowej będzie skuteczniejsza. Wiele firm przyznaje, że zastosowanie takiego rozwiązania jest bardzo pomocne i z reguły gwarantuje zwiększenie konwersji i wzrost zysków firmy.
O czym należy pamiętać, żeby testy A/B były wiarygodne?
Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z testów A/B trzeba pomyśleć, jaki jest nasz cel, czyli jaką konwersję chcemy uzyskać? Może chcemy zwiększyć ilość osób wchodzących na stronę, namówić więcej użytkowników, żeby zapisali się do newslettera, zwiększyć ilość dokonanych zakupów, utworzyć konta klienta itd. Następnie trzeba wybrać, która część strony ma być poddana badaniu i pomyśleć jak można ją zmodyfikować? Zmienić można praktycznie wszystko np. zdjęcia, kolory tekstów, styl czcionki, wielkość czcionki, układ strony, barwę tła, ceny, nagłówki, położenie w witrynie itd.
Dodaj komentarz