Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Co to jest świadomość marki (Brand awareness)?


Co to jest świadomość marki (Brand awareness)?



13 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Prowadząc własny biznes, markę, działania marketingowe, najprościej mówiąc jesteśmy nastawieni na sukces. Po cóż by innego mielibyśmy się tak starać? Aby jednak zmaksymalizować nasze szanse, powinniśmy przygotować się także do analizowania naszych działań, stawiania sobie celów, przeprowadzania różnych badań itp. Do jednych z najważniejszych czynników, na których powinieneś się w tym wszystkim skupić jest właśnie brand awareness.

Czym jest brand awareness?

Brand awareness to po prostu świadomość marki, o której tak często się mówi, przy okazji marketingu. Jak można to rozumieć? Przede wszystkim chodzi o to, aby zapisać się w świadomości odbiorców. Jeśli uda nam się to osiągnąć to będziemy mogli realnie wpływać na decyzje zakupowe konsumentów oraz ich zachowania. Istotne jest również to, że będziemy mogli liczyć na lojalność klientów, a także ogólne przywiązanie do marki i poczucie przynależności.

Jakie są rodzaje świadomości marki?

Należy zauważyć, że istnieje kilka rodzajów brand awareness, swego rodzaju wskaźników, które znacznie więcej będą nam w stanie powiedzieć, o świadomości naszej marki. Chodzi o pewien stopień kojarzenia marki z określonymi rzeczami, zjawiskami, wydarzeniami itp. Przyjrzyjmy się najpierw poszczególnym rodzajom brand awareness, aby lepiej zrozumieć, jak ważne jest to zagadnienie:


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Top of Mind (ToM) – ten rodzaj brand awareness, często będzie nazywany świadomością natychmiastową. Najprościej jest to wytłumaczyć na konkretnym przykładzie – “jaka marka produkuje telewizory?” – pierwsza marka, która przyjdzie nam do głowy, będzie właśnie Top of Mind. Chodzi o to, które firmy wymieniamy jako pierwsze, przy określonej kategorii. Jest to zawsze cel, jeśli chodzi o brand awareness.
  • Spontaniczna – brand awareness w tym przypadku, będzie polegała na byciu jedną marką z wielu w świadomości odbiorców. Co to oznacza? Jeśli zadamy właśnie pytanie o telewizory, konsument wskaże nie jedną, a więcej firm, np. 4. To świadczy o tym, że to właśnie spośród ofert na rynku wymienionych marek, dana osoba będzie dokonywała wyboru.
  • Wspomagana – jest to najniższy poziom brand awareness. W tym przypadku chodzi o to, żeby konsument w ogóle wiedział o marce, rozpoznawał ją na tle innych itp. Jeśli zdecydujemy się na pokazanie mu kilku np. logotypów z branży, nazw samych firm. To wobec tych, które wskaże, będzie można mówić o ich wspomaganej świadomości marki.
Przeczytaj również  Tworzenie strategii i planu marketingowego firmy

Oczywiście im większy stopień brand awareness można rozpoznać u konsumentów, tym lepiej. Każdy z nas idąc do sklepu, ma jakieś ulubione marki określonych produktów. Od chleba przez napoje do sprzętu elektronicznego. Zadaniem marketerów jest to, abyśmy nie przestali mieć tych marek w swojej świadomości, a jeśli ich nie mamy, to żeby się w niej pojawiły. Jednak skąd wiedzieć, że marketing okazał się skuteczny wobec brand awareness?

Jak badać świadomość marki?

Na wstępie warto zaznaczyć, że nie wszystkie badania świadomości marki, będą wymagały niskich nakładów finansowych. Najprościej będzie zlecić przeprowadzenie badania firmie zewnętrznej, a ona po prostu przyniesie nam gotowe rezultaty. Na pewno zaoszczędzimy czas, jednak co z budżetem? Dlatego przyjrzymy się sposobom na badanie brand awareness, które nie będą wymagały od nas dużych sum pieniędzy:

  • Pozycja w wynikach wyszukiwania – jeśli w organicznych wynikach wyszukiwania jesteśmy na wysokich pozycjach, będzie to oznaczać, że świadomość naszej marki, również będzie wysoka. Oczywiście jeśli weźmiemy pod uwagę branżowe słowa kluczowe. Od jakiegoś czasu, możesz zupełnie za darmo korzystać z naszego narzędzia do monitoringu pozycji. Śmiało wykorzystaj je do badania brand awareness w swoim przypadku (https://www.vd.pl/monitoring-pozycji/). 
  • Wyświetlenia marki – innym sposobem, który może Ci pomóc w określeniu brand awareness są wyświetlenia. Pomocne w tym może być m.in. Google Search Console. Chodzi o to, aby wiedzieć jak często hasła powiązane z Twoją marką i jej nazwa, wyświetlają się w wyszukiwarce Google. Jeśli liczba będzie znacząca, wtedy także znaczący będzie stopień świadomości marki.
  • Ruch na stronach internetowych – aby zbadać brand awareness, warto także zwrócić uwagę ruch na naszej stronie, ale także badać szacunkowy ruch konkurencji. W ten sposób będziemy mogli porównać ogólnych ruch internetowy dla branży i określić jak duża jest świadomość naszej marki. Do badania ruchu zupełnie podstawowym wyborem będzie Google Analytics.
Przeczytaj również  Pozycjonowanie strony firmowej - Jak zacząć?

Podsumowanie

Brand awareness to po prostu świadomość marki. Chodzi w niej o to, aby firma zapisała się w świadomości odbiorców. Wyróżniamy kilka rodzajów brand awareness – Top of Mind, świadomość spontaniczną oraz wspomaganą – gdzie celem każdej firmy jest osiągnięcie tej pierwszej. Oznacza to, że dana marka będzie określana jako pierwsza przez konsumenta bez zastanowienia i wymienienia konkurencji i będzie to oznaczać, że to właśnie produkt lub usługi tej firmy, będą wybierane przez danego konsumenta.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Co to jest świadomość marki (Brand awareness)?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *