Każdy przedsiębiorca ma świadomość, że stworzenie dobrego wizerunku marki jest bardzo ważne. Wpływa na to m.in dobra opinia o firmie, wysokiej jakości produkty, rzetelna obsługa i posiadanie grupy stałych klientów. To na tym aspekcie się skupimy, bo opieranie biznesu wyłącznie na przyzwyczajeniach klientów może na dłuższą metę nie wystarczyć. Nasza konkurencja nie śpi i gdy zaproponuje podobne usługi u siebie, to stracimy klientów. Musimy stworzyć więź z użytkownikami i ją pielęgnować. Można do tego wykorzystać storytelling.
Spis treści:
Co to jest storytelling?
Storytelling to, najprościej rzecz ujmując, sztuka świadomego budowania relacji z klientami, która wpływa na emocje i wyobraźnię słuchacza za pomocą opowiadania. Przez cały czas mamy do czynienia z różnymi przekazami marketingowymi, dlatego wielu z nas przestaje takie komunikaty zauważać. To tak zwane attention crash, czyli zmęczenie informacją. Tego typu treści odbieramy mechanicznie i nie skupiamy się na nich, więc często nawet nie wiemy, o co w nich chodziło. Widząc tego rodzaju reklamę po prostu wychodzimy ze strony lub wyłączamy baner i więcej z tą reklamą się nie spotkamy. Naszym zadaniem jest zwrócenie uwagi użytkowników stosując oryginalne, nietypowe, nieszablonowe sposoby. Wykorzystując storytelling możemy poprzez przedstawienie ciekawej historii zwrócić uwagę odbiorcy. Możemy zaprezentować ją pod postacią bajki, przypowieści, intrygującej historii, która zakończona jest odpowiednim morałem. Wnioski, jakie klient wyciągnie z bajki, to te informacje, które chcieliśmy przemycić i zaprezentować odbiorcy.
Pochodzenie storytellingu
Storystelling inaczej zwany marketingiem narracyjnym pochodzi od zwyczaju opowiadania bajek i innych historii. Naszym celem nie jest pokazanie marki i konkretnego produktu ale wywołanie odpowiedniej określonej emocji. Możemy przywołać szczęście, żal, dumę, zadumę itd. Nasze logo jest na drugim planie, ma tylko przypominać o historii.
Przykłady storytellingu
Strorytelling musi się odnieść do uczuć, przeżyć, marzeń. Ludzie lubią wysłuchiwać historii, rozczulić się, przeżyć jakąś emocję, gdy nasza reklama zostanie zauważona i spodoba się odbiorcom, to osiągnęliśmy zamierzony cel. Wiele znanych marek stosuje tego typu praktyki, bo przynoszą niezmierne korzyści. Przykładem jest serwis Allegro i jego reklama przedstawiająca historię starszego pana, który kupił książkę, żeby nauczyć się języka angielskiego. Niby nic nowego, ale wtedy w tej historii odbiorca dowiaduje się, że starszy pan leci do wnuków do Wielkiej Brytanii i chce się przywitać z rodzinną po angielsku. Chwyta za serce? Oczywiście, to świetny przykład dobrze opowiedzianej historii.
Korzyści zastosowania storytellingu?
Storytelling jest bardzo skutecznym narzędziem dotarcia do odbiorców. Ciekawe i życiowe opowieści są lepiej przyswajane i na długo je zapamiętujemy. Możemy wykorzystać social media, żeby z naszą historią dotrzeć do większego grona odbiorców. Plusem jest to, że w sytuacji gdy opowieść się spodoba użytkownicy sami będą ją udostępniać na swoich profilach i komentować. Takie działania marketingowe zachęcają klientów do działania.
Dodaj komentarz