Certyfikaty SSL są coraz częściej wykorzystywane przez właścicieli stron internetowych. Dlaczego? Co się za nimi kryje? Jak wpływają na pozycjonowanie stron? Na te i inne pytania poznasz odpowiedzi w tekście, w którym zastanawiamy się, czy warto zainwestować w zabezpieczenie HTTPS.
Spis treści:
Czym jest i jak działa certyfikat SSL
HTTPS jest zaszyfrowaną wersją standardowego protokołu HTTP. W odróżnieniu od HTTP połączenie HTTPS jest chronione przed przechwyceniem danych, co daje użytkownikom poczucie większego bezpieczeństwa i pozwala na wysyłanie poufnych informacji bez ryzyka ich wykradzenia. Jak to wpływa na pozycjonowanie stron i czy w ogóle fakt instalacji certyfikatu HTTPS bądź jej braku ma związek z pozycją witryny w wynikach wyszukiwania?
Już sam fakt, że Google wysyła właścicielom stron internetowych za pośrednictwem usługi Google Search Console informację, w której ostrzega, że powinni przejść z protokołu HTTP na HTTPS, podpowiada, że coś jest na rzeczy. Tym bardziej, że obecnie przeglądarka Google Chrome ostrzega również użytkowników przed witrynami niezaszyfrowanymi certyfikatem SSL, wyświetlając na pasku adresu informację, że połączenie nie jest bezpieczne, a przesyłanie danych w jego ramach może wiązać się z ryzykiem ich wykradzenia. Skoro więc Google kładzie tak duży nacisk na to, czy witryna działa na HTTP, czy HTTPS, można się domyślać, że czynnik ten przekłada się na pozycjonowanie stron.
Szyfrowanie połączenia a SEO
Warto zwrócić uwagę na statystyki zebrane przez serwis Moz.com, zgodnie z którymi aż połowa stron zajmujących pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania jest szyfrowana certyfikatem SSL. Tymczasem w Polsce korzysta z niego mniej niż 10% wszystkich witryn internetowych. Wnioski nasuwają się same.
Nawet jeśli nie ze względu na pozycjonowanie stron, warto zainstalować certyfikat SSL w przypadku wszelkiego rodzaju witryn o charakterze komercyjnym. Zarabiając za pomocą strony, czy to w sposób bezpośredni, np. poprzez sklep internetowy, czy pośrednio, zbierając zamówienia jako firma usługowa, powinno się zabezpieczyć połączenie i zastosować protokół HTTPS. Jest to szczególnie istotne dla sklepów internetowych oraz wszelkich witryn, za pośrednictwem których użytkownicy podają swoje dane osobowe i dokonują płatności online.
Pamiętaj:
- mimo to warto zainstalować certyfikat SSL, żeby poprawić wiarygodność strony,
- certyfikat SSL jest w praktyce niezbędny w sklepach internetowych i na stronach, w ramach których przeprowadza się transakcje, a użytkownicy podają swoje dane osobowe.
Dodaj komentarz