Wszyscy wiemy, jak ważna jest wysoka pozycja w naturalnych wynikach wyszukiwania pod postacią listy tzw. SERP (Search Engine Results Page). Jeśli zależy nam na dotarciu do klientów i wysokiej sprzedaży musimy zadbać, o jak najlepsze pozycje. Sprawdźmy zatem, w jaki sposób możemy wygodnie sprawdzać, na których miejscach znajdują się pozycjonowanie słowa kluczowe? Poznamy narzędzia, które nam to ułatwią.
Spis treści:
Jakie razy pozycjonujemy?
Na samym początku musimy ustalić, co chcemy sprawdzać, czyli wybrać odpowiednie słowa kluczowe. Musimy przygotować odpowiednią listę fraz branżowych, które są powiązane z naszą stroną, na które strona ma się znaleźć wysoko w wynikach organicznych, a które są wpisywane przez internautów. Słowa kluczowe mogą się składać z jednego lub kilku wyrazów. Możemy sprawdzać frazy ogólne lub z długiego ogona tzw. long tail. Jeśli nie wiemy, jakie pozycjonujemy frazy możemy to zweryfikować przy pomocy Ahrefs lub Google Search Console. Warto wiedzieć, ile osób wyszukuje dane słowo kluczowe, dzięki czemu poznamy jego konkurencyjność, sezonowość i obecne trendy.
W jaki sposób monitorować słowa kluczowe?
Po pierwsze sprawdźmy, czy naszą witrynę można odnaleźć w wynikach Google, czy jest zaindeksowana. Wystarczy, że w wyszukiwarce wpiszemy: site:nasza-domena.pl i jeśli ją znajdziemy, to możemy rozpocząć monitoring słów kluczowych. Systematyczne sprawdzanie obecnej pozycji strony jest niezwykle ważne. Jeżeli zauważymy spadki mamy możliwość szybko wprowadzić konieczne zmiany lub poprawki, żeby przywrócić utracone pozycje. Mamy kilka możliwości sprawdzania słów kluczowych:
- samodzielne wpisanie frazy w wyszukiwarce i prześledzenie wyników (bardzo czasochłonne)
- korzystanie z narzędzia Google Search Console
- darmowe sprawdzarki pozycji
- specjalistyczne z reguły odpłatne narzędzia monitorujące pozycję fraz
Samodzielne wpisanie frazy w wyszukiwarce
To chyba najgorsze wyjście, na jakie mogliśmy się zdecydować, chociaż nadal często stosowane. Trwa bardzo długo, bo musimy prześledzić każdą frazę osobno. Ręcznie wpisujemy słowo kluczowe i sprawdzamy, na której stronie się pojawia, z reguły monitorujemy pierwszych 10 podstron. Należy pamiętać o wylogowaniu się i zamknięciu wszystkich googlowskich programów, żeby nie zafałszować wyników. Najlepiej robić to w trybie Incognito wyszukiwarki.
Google Search Console
To bardzo popularne narzędzie, które umożliwia sprawdzenie, jaka jest średnia pozycja witryny w określonym wymiarze czasowym lub monitoring konkretnych haseł. Jeśli chcemy w prawidłowy sposób sprawdzać wyniki w Google Search Console trzeba je najpierw odpowiednio skonfigurować.
Darmowe sprawdzarki pozycji
W sytuacji, gdy nie potrzebujemy codziennie sprawdzać pozycjonowanych fraz wystarczą nam bezpłatne programy do weryfikowania pozycji w Google. Zaletą tego typu narzędzi jest to, że nic nie kosztują i z reguły można wpisać kilka fraz do sprawdzenia, ale niestety obowiązują limity. Minusem jest to, że możemy zweryfikować tylko pozycję dzisiejszą, aktualną. Nie mamy wglądu do historii pozycji z dłuższego okresu.
Specjalistyczne narzędzia monitorujące pozycję fraz
Jeżeli zależy nam na profesjonalnym nadrzędu do monitoringu fraz, to warto zastanowić się nad tego typu rozwiązaniem. Takie programy oferują wiele ciekawych funkcji, np. monitorowanie konkurencji, historię pozycji, różnego rodzaju statystyki, analizy wykresy itd. Jedyną wadą jest to, że musimy za nie płacić.
Dodaj komentarz