Jesteś właścicielem sklepu internetowego i chcesz na bieżąco monitorować efekty. Wiesz, że gromadzenie danych odnośnie ilości uzyskanych transakcji zakupowych, źródła z którego trafiają na stronę klienci itd. jest niezwykle istotne? Tego typu analizy pomagają poprawnie zoptymalizować kampanię marketingową, żeby uzyskać lepszą konwersję główną np. sprzedaż i konwersję pośrednią np. zapisanie się do newslettera, co wpływa na zwiększenie dochodów firmy. Zapoznaj się z naszym poradnikiem i sprawdź, w jaki sposób można podpiąć liczenie transakcji w Google Analytics?
Spis treści:
- Co to jest moduł e-commerce Google Analytics?
- Dla kogo przygotowany jest moduł?
- W jaki sposób ustawić monitorowanie konwersji?
- 1. Po stronie Google Analytics
- 2. Po stronie domeny
- a) Wdrożenie wykonane przy użyciu wtyczki
- b. Wdrożenie wykonane przy użyciu kodów
- c. Wdrożenie wykonane przy użyciu Google Tag Managera
Co to jest moduł e-commerce Google Analytics?
Nie da się skutecznie prowadzić biznesu, jeśli nie wiemy, które produkty są najchętniej wybierane przez klientów, jakie są trendy zakupowe, jak dużo musi wejść osób na stronę, żeby doszło do zakupów lub konwersji etc. Wiedząc już, że tego typu dane są bardzo istotne powstał moduł w Google Analytics, w którym znajdują się zestawienia odnoszące się np. do ilości przeprowadzonych transakcji, dowiemy się ile wynosi średnia wartość zakupów, ile czasu użytkownicy byli na stronie zanim dokonali transakcji, ile wynosi współczynnik konwersji ze sprzedaży, ile osób dodało artykuł do koszyka, ile użytkowników wyrzuciło artykuł z koszyka itd.
Dla kogo przygotowany jest moduł?
Moduł śledzący e-commerce w narzędziu Google Analytics przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, które zarządzają sklepami internetowymi. Zaimplementowanie potrzebnych kodów śledzących w sklepie www, pomoże w szczegółowy sposób zbierać i analizować dane odnośnie zysków ze sprzedaży. Wnioski wypływające z raportów pokażą nam, jakie są obecnie trendy zakupowe. Biorąc je pod uwagę trzeba udoskonalić współczynnik konwersji. Poprzez monitorowanie ilości sprzedaży, dowiemy się, które artykuły są popularne wśród kupujących i w związku z tym warto przeznaczyć większy budżet na ich promocję. Osoby, które prowadzą sprzedaż stacjonarną muszą skorzystać z innych narzędzi, bo moduł e-commerce Google Analytics przeznaczony jest wyłącznie dla branży zajmującej się sprzedażą przez internetową stronę.
W jaki sposób ustawić monitorowanie konwersji?
1. Po stronie Google Analytics
Przede wszystkim musimy mieć dobrze podpięte na wszystkich podstronach sklepu Google Analytics. Chcąc aktywować monitorowanie konwersji e-commerce musimy wejść na nasze konto i wejść w sekcję Administracja i dalej wybrać Ustawienia e-commerce i tutaj kliknąć Włącz e-commerce. Po wybraniu tej funkcji pokaże się nam uzupełniająca opcja Włącz monitorowanie ulepszonego e-commerce, za pomocą której możemy sprawdzać dodatkowe dane dotyczące sprzedaży. Jeśli możemy to ustawić po stronie sklepu, to również trzeba to kliknąć. Musimy pamiętać, że do poprawnego śledzenia e-commerce konieczne jest poprawne ustawienie monitorowania również na naszej stronie. W innym wypadku nie sczytają się nam żadne dane.
2. Po stronie domeny
Śledzenie e-commerce po stronie domeny możemy przeprowadzić na trzy sposoby.
a) Wdrożenie wykonane przy użyciu wtyczki
To najłatwiejszy sposób, bo konieczne jest jedynie zainstalowanie właściwej wtyczki i już możemy śledzić informacje przesyłane do Google Analytics. Możemy to zrobić sami, bez zatrudniania specjalisty. Minusem tego rozwiązania mogą być ograniczenia, które narzuca nam wtyczka np. częściowy dostęp do raportów, brak możliwości modyfikacji danych itd.
b. Wdrożenie wykonane przy użyciu kodów
Z reguły grzebanie w kodzie niestety wymaga zatrudnienia programisty i poniesienia dodatkowych kosztów. Specjalista ustawi odpowiedni kod, żebyśmy mogli śledzić dane przesyłane do Google Analytics. Plusem tego rozwiązania jest otrzymanie danych, na których nam zależy, wiemy również, które elementy będą monitorowane.
c. Wdrożenie wykonane przy użyciu Google Tag Managera
Ostatnią propozycją jest ustawienie śledzenia danych za pomocą Google Tag Managera, GTM odczytuje właściwe informacje w źródle witryny i przesyła je do Google Analytics. Dane są odczytywane poprzez zastosowanie jQuery lub javascript i później przesłane do Google Analytics. W zależności od zbudowania danej witryny w inny sposób odczytuje się z niej informacje. Z reguły korzysta się z selektorów CSS, ID elementów lin nazw klas elementów. Minusem tej metody jest konieczność poświęcenia dużej ilości czasu na wszystkie modyfikacje.
Dodaj komentarz