Tworząc stronę internetową warto zadbać o to, żeby była przyjazna robotom wyszukiwarek. Niestety algorytmy Google ciągle nie potrafią dobrze samodzielnie poruszać się po witrynie, potrzebują swego rodzaju nawigacji. Nasza pomoc jest w tym wypadku nieoceniona z korzyścią dla naszej strony oczywiście, dlatego musimy zadbać o przygotowanie sitemap.
Spis treści:
W jaki sposób stworzyć sitemap bez CMS-a?
Jeżeli nasza witryna nie posiada systemu do zarządzania treścią (CMS), to najłatwiej jest wykorzystać do tego jakiś gotowy generator znaleziony w internecie. Zanim jednak zamieścimy go w witrynie, dobrze jest sprawdzić stworzony plik. Program do tworzenia sitemap również może napotkać problem ze znalezieniem podstron, które nie zostały podlinkowane nigdzie w serwisie. Jeśli nie odnajdziemy ich w pliku, trzeba umieścić je w nim ręcznie.
Prawidłowy rozmiar pliku sitemap.xml
Zastanówmy się, czy wielkość pliku sitemap.xml ma znaczenie? Oczywiście, że ma i nie powinna przekraczać ok. 50 MB. Warto również pamiętać, żeby tworząc sitemapy nie dodawać więcej aniżeli 50 tysięcy adresów. Jeśli jest dużo rekordów, trzeba przygotować kilka mniejszych i utworzyć indeks map. Tego typu metody wykorzystują np. silniki dużych sklepów, które od razu tworzą wiele zbiorów sitemap oraz niektóre dodatki do WordPressa. Tego typu rozwiązania to szansa na zachowanie ładnej i klarownej struktury oraz nieprzekraczanie ustalonych ograniczeń.
W jaki sposób przygotować sitemap do WordPressa?
Oczywiście tak, jak to często z WordPressem bywa, mamy do dyspozycji odpowiednie dodatki, , które pomogą nam wdrożyć sitemap. Wtyczek jest dosyć duże, ale najczęściej wybierane to All-in-One SEO i SEO – Yoast. Obydwa motywy tworzą parę sitemap, a katalogi z plikami znajdziemy pod adresem: sitemap.xml w przypadku All in One SEO i sitemap_index.xml dla SEO – Yoast. Zarządzać sitemapami możemy za pomocą panelu administratora w działach związanych z indeksowaniem i mapami.
Jakie elementy musi zawierać plik sitemap.xml, a co jest niedozwolone?
Tworząc sitemapy musimy pamiętać, żeby nie zamieszczać w nich adresów linków, które mają błąd 404, 301, 302, a także adresów niekanonicznych, czyli takich których adres nie jest tożsamy z adresem znajdującym się w tagu canonical. Zastosowanie takich adresów będzie skutkowało złą oceną naszej witryny przez roboty wyszukiwarek. W pliku sitemap.xml nie można też dodawać adresów, które są blokowane dla robotów. Przygotowując sitemap musimy pamiętać, że one są po to, żeby uwypuklić silne strony witryny i sprawić, żeby one wyświetlały się w naturalnych wynikach wyszukiwarki Google. Biorąc pod uwagę te informacje, trzeba pamiętać o zamieszczeniu danych, które są aktualne, ciekawe i kierują bezpośrednio do odpowiedniej podstrony.
Google Search ConsoleMając już sitemapy trzeba je zamieścić w Google Search Console. Musimy wejść w sekcję Mapy strony, która jest po lewej w bocznym menu. Tam trzeba umieścić adres mapy (dodaj tylko końcówkę URL) i naciśnij Prześlij. Adres będzie zaktualizowany i dodany do tabeli Przesłane mapy witryn. Znajdziemy w tym miejscu niezbędne dane. Teraz wchodząc w adres sitemapy możemy wejść do Zobacz stan w indeksie. Dowiemy się, czy były jakieś problemy z indeksowaniem podstron. W tym miejscu zbierane są także ważne dane.
Dodaj komentarz