Obliczanie opłacalności poszczególnych działań jest bardzo istotne w celu utrzymania płynności finansowej przedsiębiorstwa. W tym celu wykorzystuje się różne wskaźniki, jednak ostatnio zyskującym na popularności jest właśnie ROI, czyli return on investment co oznacza zwrot z inwestycji. Znalazł on zastosowanie m.in. podczas realizacji kampanii reklamowych Google Ads (a jak utworzyć dobre hasło reklamowe?) oraz pozycjonowania stron internetowych. Jednak równie chętnie przedsiębiorcy wykorzystują ROI podczas analizowania reklam tradycyjnych takich jak banery, ulotki, czy materiały sponsorowane w mediach.
Spis treści:
ROI Wzór
Wzór do obliczenia zwrotu z inwestycji jest stosunkowo prosty, a wygląda następująco:
Przykład?
Zakładając, że zysk ze sprzedaży danego produktu wyniósł 1000 zł, a wytworzenie i reklama produktu wyniosły łącznie 400 zł. Należy zaznaczyć, że zysk netto z inwestycji wyniesie 600 zł. (przychód – koszty). Aby obliczyć ROI należy 600 zł podzielić na 400 zł i pomnożyć wynik razy 100. Otrzymamy wskaźnik rentowności inwestycyjnej, który wynosi 150%.
Zastosowania praktyczne
Wskaźnik ROI pozwala jasno określić wartość procentową zwrotu z dokonanych inwestycji. Zastosowanie go jest proste, jednak jest też dość ogólny przez użycie frazy “koszty”. W zależności od sytuacji konkretny przedsiębiorca może inaczej je wyliczyć, ponieważ można uwzględnić w nich wynagrodzenia pracowników, firmy outsourcingowe itp. Jednak ktoś kto nie posiada doświadczenia, może uznać, że nie są to koszty poczynione w przypadku inwestycji, zatem nie będzie ich uwzględniał. Oczywiście w tym przypadku również należy mieć na uwadze fakt, że wszystko jest zależne od konkretnej sytuacji, rodzaju inwestycji itp.
ROAS i zachodzące różnice
W tym miejscu należy również wspomnieć o innym wskaźniku analizy rentowności jakim jest ROAS (return of advertising spend). Do obliczania ROAS wykorzystuje się dwie zmienne – przychód oraz wydatek na reklamę. Różnią pomiędzy ROI oraz ROAS jest dokładność wyników. Zwrot z inwestycji przedstawia zyski netto z okresu, który bierzemy pod uwagę, natomiast zwrot z nakładów na reklamę dotyczy tylko i wyłącznie zysku z konkretnych kampanii lub innego rodzaju działań reklamowych. Najważniejszą różnicą pomiędzy nimi jest fakt, że ROAS nie bierze się pod uwagę kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem inwestycji w ogóle. Pod tym względem ROI jest zdecydowanie bardziej precyzyjne pomimo wspomnianego pewnego stopnia ogólności.
Podsumowanie
Obliczanie wskaźnika ROI świetnie sprawdza się w przypadku oceny działań marketingowych czy zwrotu z inwestycji. Należy jednak pamiętać, że jest on dość ogólny i nie uwzględnia np. sezonowości. W okresie świąt ludzie będą kupować więcej produktów nie przez działania marketingowe, a po prostu w celu kupna prezentów. Co więcej nie uwzględnia on innych dodatkowych kosztów jak chociażby wynagrodzeń pracowników. Jednak jeśli odpowiednio dobrze przeanalizuje się konkretną sytuację, a w kosztach uwzględni się wszystkie interesujące nas pozycję. Wskaźnik ROI ukaże się jako niezwykle precyzyjne narzędzie.
Dodaj komentarz