Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Atrybuty rel=”noopener” i rel=”noreferrer”


Atrybuty rel=”noopener” i rel=”noreferrer”



25 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Linkowanie to mechanizm, który jest obecny w Internecie, niemalże w każdym jego zakątku. Z tego też względu warto wiedzieć o nim jak najwięcej. Jeśli posiadasz własną stronę internetową to powinieneś wiedzieć czy odnośniki, które na niej zamieszczasz są bezpieczne i wartościowe. Linkowanie to wciąż skuteczne działanie pozycjonujące i jest to jedna z przyczyn jego popularności. Warto pamiętać, że odnośniki posiadają swoje atrybuty, które w dużej mierze określają to, czy jest on dla nas przydatny, wartościowy, bezpieczny. Jednymi z popularnych atrybutów są rel=”dofollow” i rel=”nofollow”. Nie są to jednak jedyne atrybuty linków i dlatego dzisiaj przedstawimy Wam mniej znane, ale wciąż bardzo ważne – rel”noopener” i rel=”noreferrer”.

Czym są atrybuty rel=”noopener” oraz rel=”noreferrer”?

W celu rozwiania wszelkich wątpliwości, warto rozpocząć od krótkiego wyjaśnienia podstawowego elementu dzisiejszego tematu, czyli tego – czym jest atrybut oraz tajemniczo brzmiące “rel”. Dopiero później wyjaśnimy frazy “noopener” oraz “noreferrer” i zdecydowanie prościej będzie można wszystko zrozumieć.

  • Czym jest atrybut linku?

Atrybut linku to mówiąc wprost jego część dodatkowa. Nie jest ona wymagana, aby odnośniki spełniały swoje podstawowe zadanie, czyli kierowania do określonych treści. Jednak z ich pomocą możemy nadawać pewne polecenia robotom wyszukiwarek. Atrybuty linków mogą wskazywać w jaki sposób ma przebiegać ich skanowanie, indeksacja itp. W ten sposób wpływasz na SEO swojej strony.



  • Czym jest atrybut “rel=”?

Samo “rel=” jest podstawowym atrybutem linków. Jest to element języka HTML i najprościej mówiąc używa się go, aby opisać relację. “rel” jest skrótem od angielskiego relationship (relacja), a komenda następująca po znaku równości, określa jaką relacją mają być powiązane konkretne strony – linkowana i linkująca.

  • Czym jest atrybut rel=”noopener”?

Atrybut rel=”noopener” jest atrybutem określającym w pewnym sensie bezpieczeństwo linku. Uznawane jest przez Google za dobrą praktykę. Będzie on występował wraz z innym atrybutem – target=”_blank”, który mówi nam o tym, że linkowana podstrona zostanie otworzona w nowej karcie przeglądarki. Takie rozwiązanie jest często wykorzystywane na potrzeby ataków phishingowych, które polegają na podłożeniu szkodliwych treści w miejsce linkowanej podstrony.

<a href="https://www.vd.pl/" rel="noopener">Virtual Development</a>

Atrybut rel=”noopener” zapobiega tego typu praktykom. Dlatego uważa się, że jeśli jest wykorzystywany atrybut target=”_blank” to zawsze powinien być z nim obecny noopener. Jeżeli Google uznaje to za dobrą praktykę, to na pewno jest to coś, co warto robić w trosce o swoich użytkowników oraz pozycję w Google 🙂

  • Czym jest atrybut rel=”noreferrer”

Atrybut rel=”noreferrer” odpowiada za przesyłanie informacji o stronie źródłowej, a konkretnie za jego brak. Jeśli chcemy aby właściciel strony podlinkowanej nie otrzymał informacji o źródle ruchu na jego stronie, możemy zastosować ten atrybut. Przekaz będzie zaszyfrowany, przez co otrzyma on informację jedynie o wystąpieniu ruchu na stronie, nie jednak o tym skąd on pochodził.

Czy warto stosować atrybuty rel=”noopener” oraz rel=”noreferrer”?

Atrybut rel=”noopener” jest absolutnie wymagany. Określa on bezpieczeństwo konkretnego odnośnika względem użytkownika. Dlatego jeśli wykorzystujesz atrybut target=”_blank”, powinieneś również wykorzystywać atrybut rel=”noopener”. Nie tylko zapewniasz bezpieczeństwo użytkownikom, ale także Google spojrzy przychylniej na Twoją stronę. Warto jednak pamiętać, że od wersji 4.7.4. WordPress, system sam dodaje te atrybuty do każdego linku.

Przeczytaj również  Jakie frazy warto pozycjonować a jakich unikać?

W przypadku atrybutu rel=”noreferrer”, powinniśmy się zastanowić, jakie przeznaczenie ma mieć dany odnośnik. Przede wszystkim warto zaznaczyć, że atrybut nie ma negatywnego wpływu na link juice danego odnośnika. Niemniej jednak w przypadku SEO, może zdarzyć się sytuacja, że będziemy potrzebowali pozbyć się atrybutu noreferrer. Co wtedy możemy zrobić?

Jak usunąć rel=”noreferrer” z linku

Należy zaznaczyć, że automatycznie można to zrobić jedynie dla nowych lub aktualizowanych linków. Wszystkie dotychczasowe odnośniki, będziemy musieli usunąć ręcznie. Jeżeli chcemy, aby WordPress nie dodawał automatycznie atrybutu rel=”noreferrer”, musimy w pliku “functions.php” wkleić komendę:

//Poniższy kod usunię noreferrer z linków
	function my_targeted_link_rel($rel_values) {
	return ‘noopener’;
	}
	add_filter(‘wp_targeted_link_rel’,
	‘my_targeted_link_rel’,999);

Atrybuty rel=”noopener” oraz rel=”noreferrer” – podsumowanie

  • Atrybuty linków to swego rodzaju informacje dodatkowe o odnośnikach, które mają za zadanie dawać instrukcje robotom wyszukiwarek, jak traktować konkretny link.
  • rel=”noopener” to atrybut zabezpieczający przed atakami phishingowymi, dlatego zalecane jest jego wykorzystywanie.
  • rel=”noreferrer” to atrybut, który szyfruje informacje o stronie linkującej (źródłowej).
  • Oba atrybuty nie mają negatywnego wpływu na SEO, jednak w przypadku noreferrer – może zajść potrzeba jego skasowania.
  • Atrybuty linków nie mają wpływu na ich najbardziej podstawową funkcję – możliwość dzielenia się konkretnymi informacjami.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Atrybuty rel="noopener" i rel="noreferrer" - czym są? [Kod]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *