Rynek reklamowy ma to do siebie, że jest dość zróżnicowany. Przede wszystkim, wszędzie tam gdzie są masy, tam można znaleźć reklamę. Jest to po prostu najbardziej opłacalne dla reklamodawców, ponieważ są oni w stanie dotrzeć do największej grupy odbiorców w tym samym czasie. Dlatego firmy na całym świecie ochoczo wykorzystują reklamy w mass mediach: gazecie, telewizji, Internecie oraz reklamy w radiu. Warto dlatego zwrócić uwagę na to, czym się charakteryzuje, jakie ma zalety i czy po prostu nas na nią stać.
Spis treści:
Czym jest reklama w radiu?
Reklama w radiu lub reklama radiowa, to taki format reklamowy, który ma charakter audialny i aby dotrzeć do odbiorców wykorzystuje różnego rodzaju stacje radiowe. Warto zaznaczyć, że reklama w radiu nie ma ściśle określonego zasięgu. Wszystko zależy od tego z jaką stacją radiowo zdecydujemy się współpracować. Najprościej można wyróżnić je z uwagi na region. Będziemy mogli mówić o stacjach lokalnych, regionalnych, krajowych oraz międzynarodowych.
Należy pamiętać, że radio jest wciąż popularnym medium, a poszczególne stacje często są adresowane do konkretnych segmentów rynkowych. Dlatego wybór stacji radiowej, a tym samym jej zasięgu nie będzie uzależniony tylko od finansów, ale także od grup słuchaczy, czyli odbiorców naszych reklam radiowych.
O czym należy pamiętać w przypadku reklamy radiowej?
Przede wszystkim musimy pamiętać, że w zależności od potrzeby, może się okazać, że radiowa kampania reklamowa będzie dla nas kosztownym przedsięwzięciem. Warto jednak pamiętać, że w przypadku wyższych cen najbardziej popularnych rozgłośni, możemy także często liczyć na pomoc w tworzeniu reklamy, doborze lektora itp. Natomiast w mniejszych stacjach radiowych, może się okazać, że pomimo mniejszego kosztu samej reklamy, nie otrzymamy pomocy w przygotowaniu materiału reklamowego.
Dlatego przed zdecydowaniem się na konkretną stację radiową powinniśmy je dokładnie prześwietlić, przyjrzeć się ofercie, możliwością, zobaczyć czy interesujące nas grupy odbiorców, pokrywają się z profilem słuchaczy i czy tego typu reklama w naszym przypadku w ogóle ma sens.
Jakie są zalety reklamy radiowej?
Jeśli chcemy się dowiedzieć, czy potrzebujemy reklamy w radiu, najlepiej jest poznać jej zalety. Co świadczy o atrakcyjności tej formy promocji? Przede wszystkim zasięg oddziaływania, który jest nie tylko znaczący, ale także elastyczny. W zależności od naszej strategii marketingowej, możemy zdecydować się na ogólnopolskie działania lub zająć się promocją firmy tylko w naszym mieście. Jest to najbardziej podstawowa zaleta tej formy działań reklamowych. O czym jeszcze warto pamiętać?
- Wydźwięk reklamy radiowej
W przypadku działań reklamowych w radiu mamy szansę na faktyczną uwagę słuchaczy. Przez niezbyt dużą częstotliwość spotów reklamowych, słuchacze nie ignorują ich i nie przeszkadzają im. Oznacza to, że w przypadku reklamy w radiu nie musimy martwić się o jakiś odpowiednik zjawiska banner blindness itp.
- Kreatywność i mobilność
Radio jest medium, które jest dostępne cały czas, bez względu na to, jakie czynności wykonują słuchacze. Dlatego można to także wykorzystać na swoją korzyśc i w reklamie uwzględnić np. jazdę samochodem, gotowanie itp. Co więcej, radio jest dostępne nie tylko w prywatnych środkach komunikacji, ale także w telefonach co również niewątpliwie można rozpatrywać w kategoriach zalety.
- Wzmocnienie kampanii marketingowej
Reklama radiowa jest dobrym pomysłem na to, aby urozmaicić swoją komunikację marketingową, budować świadomość marki itp. Może być touchpointem marki z odbiorcami. Co więcej, spot reklamowy w radiu będzie nie tylko wszechobecny, ale także wysłuchiwany z uwagą przez słuchaczy. To powoduje, że możemy realnie wzmocnić nasze pozostałe działania marketingowe i uzupełnić je o ciekawą pozycję.
Ile kosztuje reklama radiowa?
Na koszt reklamy w radiu wpływa kilka czynników, dlatego trudno odpowiedzieć wprost na to, ile kosztuje reklama radiowa. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że największy wpływ będą miały na koszt reklamy:
- zasięg danej stacji radiowej,
- godzina emisji reklamy w radiu,
- czas trwania reklamy radiowej,
- dzień tygodnia emisji reklamy.
Poszczególne zmienne są tutaj bardzo ważne. Wystarczy powiedzieć, że w obrębie jednej stacji, ceny emisji reklam mogą oscylować w granicach od kilkuset złotych do nawet kilkudziesięciu tysięcy. Dlatego warto przywołać kilka przykładów stacji radiowych, które udostępniają swoje cenniki, aby porównać wszystkie zmienne, wpływające na końcową cenę jednorazowej emisji reklamy.
- Reklama radiowa w stacji ogólnokrajowej
Za przykład może posłużyć jedna z największych stacji radiowych w Polsce – RMF FM. Ceny jednorazowej emisji reklamy są zależne przede wszystkim od długości materiału i godzin w których chcemy, aby została ona odtworzona. Cena reklamy radiowej może wynosić od 350 zł. (emisja w niedzielę w nocy) do 49 900 zł. (emisja w piątek w godzinach 7 – 10).
- Reklama radiowa w stacji ponadregionalnej
Stacje radiowe ponadregionalne to takie, które mają mniejszy zasięg od rozgłośni ogólnokrajowych. Posiadają swoje nadajniki tylko w kilku wybranych miastach i poza nimi ich słuchanie będzie znacząco utrudnione lub niemożliwe. Jak ceny wyglądają w przypadku tego typu rozgłośni?
Dla np. znanej stacji radiowej ponadregionalnej Antyradio FM, ceny spotów reklamowych wahają się od 4 200 zł. (niedziela wieczorem) do nawet 35 590 zł. (środa-piątek w godz. 8:30 – 9:00). Są to jednak ceny podane dla emisji reklamy we wszystkich miastach należących do sieci. Warto zatem zwrócić uwagę, czy potrzebujemy tego rodzaju promocji.
Więcej można dowiedzieć się z linku
- Reklama radiowa w stacji lokalnej
Stacje lokalne mając najmniejsze zasięgi oddziaływania, a tym samym liczbę słuchaczy, będą zdecydowanie przystępniejsze cenowo. Warto się nimi zainteresować przede wszystkim z uwagi na lokalny charakter. Jeśli nasza firma działa np. tylko w naszym mieście, warto rozważyć właśnie ten typ reklamy. Jak ceny prezentują się w tym przypadku?
Można przedstawić cennik Radia Wrocław. Cena jednorazowej emisji reklamy waha się od 40 zł. (w weekendowych godzinach nocnych) do 500 zł. (od poniedziałku do piątku od 7 do 11). Widzimy znaczący spadek kosztów, jednak należy pamiętać, że potencjalne korzyści również mogą być nieco mniejsze, niż w przypadku np. rozgłośni ogólnokrajowych. Cały cennik można znaleźć pod adresem
Podsumowanie
- Reklama radiowa to audialny format promocji, który charakteryzuje się elastycznością, mobilnością oraz powszechnością.
- Do jednej z najważniejszych zalet reklamy w radiu zaliczyć można brak obserwowania takich zjawisk jak banner blindness.
- Koszt reklamy radiowej jest w dużej mierzę uzależniony od jej zasięgu oddziaływania, czasu trwania, a także godzin występowania.
- Ceny reklam radiowych mogą się wahać od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Dodaj komentarz