Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Kampanie społeczne i reklama społeczna – czym są?


Kampanie społeczne i reklama społeczna – czym są?



5 listopada 2021 (Zaktualizowano: 27 grudnia 2024) 6-8 min. czytania

W dzisiejszych czasach słowo “reklama” ma nieco negatywne skojarzenia. Pomijając istnienie całej masy dobrze dopracowanych kampanii reklamowych, spotów, działań itp. Możemy spotkać się także z określeniem typów reklamy. Jednym z nich jest reklama społeczna, która posiada bardzo interesujące założenia.

Reklama społeczna – definicja

Mówiąc wprost, jest to rodzaj reklamy, który ma za zadanie wywołanie określonych, pożądanych zmian w społeczeństwie. Zatem w założeniu ma powodować pozytywne przemiany jednostek, z których adresaci reklamy mają czerpać pewne korzyści niematerialne. Z tego względu reklama społeczna będzie poruszać trudne tematy, o których zazwyczaj nie rozmawia się w społeczeństwie np. 

  • aborcja
  • wypadki
  • uzależnienia
  • choroby

Na skutek tego wiele osób może się dziwić, dlaczego “reklama”, która przecież kojarzy się z pewnym stopniem komercji z poziomu samej nazwy. Warto zatem przywołać różnicę pomiędzy tymi typami reklam; komercyjnej oraz społecznej.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Reklama komercyjna czy społeczna?

Wiemy już, że reklama społeczna znacząco różni się od tej typowej, którą wszyscy mają przed oczami, wypowiadając to słowo. Jakie są więc najważniejsze różnice?

  • Przedmiot “sprzedaży” – reklama komercyjna, ma służyć do sprzedania konkretnego produktu lub usługi. Społeczna natomiast “sprzedaje” ważną ideę, która w społeczeństwie ma kiełkować i przynieść oczekiwane rezultaty w dłuższej perspektywie.
  • Przekaz – reklama komercyjna będzie głównie chciała skłonić swojego odbiorcę do dokonania zakupu, ma służyć jako korzyść dla reklamodawcy. Reklama społeczna natomiast, będzie nakłaniała do zmiany postaw odbiorców, po prostu ma dać im do myślenia. W związku z czym, nie musi się ona podobać, ale może zostać zapamiętana przez wzbudzenie silnych negatywnych emocji takich jak smutek, żal, szok itp.
  • Postawa – w przypadku reklamy komercyjnej, mamy do czynienia ze zwykłym konsumpcjonizmem. Natomiast jeśli przyjrzymy się reklamie społecznej, ona będzie miała znacznie bogatszy wachlarz postaw. Przede wszystkim może odwoływać się do religii, wychowania, tradycji, historii, a nawet patriotyzmu.
Przeczytaj również  Narzędzia SEO wspierające pozycjonowanie stron internetowych (ecommerce)

W przypadku takiego przedstawienia “reklamy społecznej” możemy odnieść wrażenie, że jest to swego rodzaju oksymoron i nie bez powodu może powodować mieszane uczucia z poziomu samej nazwy.

Przykładowe reklamy społeczne

Aby odpowiednio uzmysłowić sobie, jak często mamy do czynienia z reklamami społecznymi, warto przytoczyć kilka przykładów, które pokażą nam, że tego rodzaju materiałów, nie jest wcale tak mało, jakby mogło się wydawać.

  • “Sekret” – nie jestem przekonany, czy tego rodzaju reklamy można rozpatrywać w kategoriach “dobra”, “niedobra”. Reklama społeczna ma spełniać swoje zadania, a ta jest przede wszystkim mocna. W jednym z kin, przed seansem zostały podarowane widzom cukierki z listem i prośbą o ich zjedzenie. Wszyscy oczywiście to zrobili. Następnie, na ekranie została przedstawiona reklama, poruszająca problem wykorzystywania seksualnego dzieci z wykorzystaniem tych samych cukierków. (https://www.youtube.com/watch?v=cQMynSz4JWw) 
  • “#heimkommen” – reklama stworzona przez niemiecką firmę EDEKA, została przetłumaczona na bardzo wiele języków, a w ciągu 10 dni odtworzono ją 10 milionów razy. Porusza problem samotności podczas świąt Bożego Narodzenia i przedstawia historię starszego mężczyzny, który musiał sfingować własną śmierć, aby zobaczyć się w ten szczególny czas z bliskimi. W Polsce była ona transmitowana w wielu stacjach telewizyjnych w okresie świąt. (https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo
  • “Eyes on the road” – kampania przygotowana na zlecenie Volkswagena. Porusza problem korzystania z telefonu podczas jazdy. Ludziom w kinie został odtworzony film, w którym widać osobę jadącą samochodem. W pewnym momencie wszyscy na sali otrzymują wiadomość sms i machinalnie ją odczytują. Następnie dochodzi do wypadku. (https://www.youtube.com/watch?v=R22WNkYKeo8

Podsumowanie

Reklama społeczna, pomimo możliwe negatywnego odbioru podczas pierwszego zetknięcia się z tą nazwą, posiada szczytny cel. Ma za zadanie wpływać na odbiorców, aby zmienili swoje negatywne zachowania. Uzmysławia często poważne problemy i uwrażliwia społeczeństwo na konkretne poruszane tematy. Sprzedaje więc nie produkty, ale ideę, która ma procentować w przyszłości i możliwie jak najbardziej, wpłynąć na zlikwidowanie niepożądanych zachowań i postaw społecznych.

Przeczytaj również  Jak wyznaczyć i obliczyć próg rentowności?

Czym są kampanie społeczne?

Kampanie społeczne są działaniami mającymi na celu zmianę postaw, zachowań lub opinii społecznych w określonej grupie ludzi. Ich celem jest zwrócenie uwagi na istotne problemy społeczne, edukacja społeczeństwa oraz promowanie pozytywnych zmian. Kampanie społeczne mogą dotyczyć różnorodnych tematów, takich jak ochrona środowiska, zdrowie publiczne, równość czy edukacja.

Różnice między kampaniami społecznymi a reklamą społeczną

Chociaż kampanie społeczne i reklama społeczna mają podobny cel, czyli wpłynięcie na społeczeństwo w konkretny sposób, istnieją między nimi pewne różnice. Kampanie społeczne często są prowadzone przez organizacje non-profit, instytucje rządowe lub grupy społeczne, a ich celem jest zazwyczaj edukacja i zmiana postaw społecznych. Reklama społeczna natomiast może być częścią większej kampanii społecznej lub działać samodzielnie, koncentrując się na konkretnym przekazie społecznym.

Przykłady kampanii społecznych

Przykłady kampanii społecznych można znaleźć w różnych mediach, takich jak telewizja, radio, internet czy ulotki. Jednym z przykładów jest kampania antynikotynowa, która ma na celu zmniejszenie liczby palaczy i podniesienie świadomości na temat szkodliwości palenia papierosów. Inne kampanie społeczne mogą dotyczyć walki z przemocą domową, promowania zdrowego stylu życia czy edukacji seksualnej.

Skuteczność kampanii społecznych

Mierzenie skuteczności kampanii społecznych może być trudne, ponieważ ich efekty często są trudne do zmierzenia w krótkim okresie czasu. Jednakże istnieje wiele wskaźników, które mogą świadczyć o sukcesie takiej kampanii, takich jak zwiększona świadomość społeczna na temat danego problemu, zmiana postaw czy zachowań społecznych, a także wsparcie i zaangażowanie społeczności w działania na rzecz zmiany.

Podsumowanie

Kampanie społ


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Kampanie społeczne i reklama społeczna - czym są?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *