Nawet jeśli konkretny produkt będzie najbardziej innowacyjny w danej branży, będzie wykorzystywał najnowszą technologię, maksymalnie ułatwiał życie swoim użytkownikom, a tym samym będzie po prostu użyteczny do granic możliwości, nie będzie mógł się dobrze sprzedać, jeśli nie zostanie spełniony jeden z podstawowych warunków. Odbiorcy muszą się dowiedzieć o jego istnieniu. Zatem producenci oraz sprzedawcy dwoją się i troją, aby przedstawić większemu gronu konkretny produkt i móc go po prostu sprzedawać. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w tym celu jest właśnie reklama, jednak jeśli ma ona zadziałać i spełnić swoje przeznaczenie, musi być ona odpowiednio zaplanowana.
Spis treści:
Jak odróżnić reklamę produktu od innych typów reklam?
Generalnie wydaje się to dość proste, reklama produktu będzie dotyczyła po prostu konkretnego produktu, który będzie przedstawiony w odpowiedni sposób, a sama reklama będzie zachęcała do jego zakupu. Oczywiście jest to prawdą, jednak należy pamiętać o tym, że rynek reklamy jest dość dynamiczny i chociaż tego rodzaju reklamy produktowe wciąż się sprawdzają i są obecne w bardzo wielu miejscach, to nie jest to jedyny sposób na reklamę produktu.
Warto wspomnieć chociażby o lokowaniu produktu, które jest jedną z form reklamy produktu. Polega to na przedstawianiu określonych produktów w np. popularnych programach telewizyjnych, serialach, filmach itp. W takim przypadku, osoby korzystające z konkretnego produktu np. na ekranie telewizora, nie zawsze będą wspominały nawet nazwę firmy lub samego produktu. Chodzi tutaj o dotarcie do podświadomości odbiorców i zachęceniu do zakupu bez nachalnego przedstawiania określonego produktu w samych superlatywach. Co ciekawe, ten rodzaj reklamy jest coraz popularniejszy, a to świadczy o tym, że także jest skuteczny.
Jak stworzyć odpowiednią reklamę produktową?
Generalnie wiele zależy od samego produktu. To jaką sam produkt ma grupę docelową będzie także determinowało odbiorców reklamy, miejsca jej występowania itp. A będą to najbardziej podstawowe aspekty, które należy dobrze sprecyzować, aby pozwolić reklamie po prostu spełnić swoje przeznaczenie.
Z tego powodu, nie da się wskazać idealnej drogi do stworzenia dobrej reklamy produktowej. Można jednak wskazać kilka podstawowych elementów, które bez wątpienia należy określić jak najszybciej, aby reklama spełniała swoje założenia. O jakich elementach mowa?
Grupa odbiorców
Zostało to już wspomniane, jednak jest to absolutną podstawą przy każdej reklamie. Zawsze na samym początku należy sprecyzować grupę docelową, być może nie będzie ona tożsama z dotychczasowymi odbiorcami produktu (jeśli nie reklamuje się nowego produktu). Z jakich powodów jest to tak istotne?
Odpowiednio sprecyzowana grupa docelowa reklamy pozwala na samym początku dotrzeć do osób, które prawdopodobnie będą najbardziej zainteresowane danym produktem. Natomiast jeśli danej osoby nie trzeba przekonywać o idei samego produktu, jest większe prawdopodobieństwo, że taka osoba go kupi, bez zwracania uwagi na cenę.
Rodzaj reklamy oraz miejsce jej występowania
Po ustaleniu grupy odbiorców można przejść do decyzji na temat tego, jaką formę przybierze dana reklama produktowa oraz gdzie będzie ona emitowana, dlaczego dopiero teraz? Prosty przykład. Jeśli produkt jest skierowany do młodzieży, najlepszym miejscem będzie internet, a w nim prawdopodobnie media społecznościowe.
Jednak w przypadku osób w podeszłym wieku, reklama internetowa może nie dotrzeć do tak szerokiego grona. Wtedy lepiej zdecydować się na reklamę w mediach tradycyjnych. To dokładnie pokazuje, w jaki sposób grupa docelowa działań reklamowych, determinuje miejsce jej występowania oraz formę. Warto o tym pamiętać.
Przedstawienie produktu w reklamie
Na ten punkt, również wpływają dwa poprzednie. Posiadając wiedzę na temat tego, kto będzie odbiorcą reklamy, gdzie będzie ona występowała oraz jaką formę przybierze, można określić to, jak przedstawić dany produkt. Jakie narzędzia wykorzystać, co się sprawdzi, a jakich rozwiązań lepiej unikać. Przedstawienie produktu w ten sam sposób np. w mediach społecznościowych oraz w telewizji do różnych grup docelowych może się oczywiście udać, jednak może się również okazać nieefektywne.
To powoduje, że zawsze warto starannie określić odbiorców, miejsce występowania oraz rodzaj reklamy (audiowizualna, graficzna itp.), a dopiero w kolejnym kroku skupić się na tym, jak przedstawić dany produkt, aby zmaksymalizować z niej zyski różnego rodzaju, nie tylko finansowe.
Podsumowanie
Reklama produktowa jest nierozłącznym elementem kampanii promocyjnych. Może przybierać różne formy, występować w różnych miejscach, różnie mówić (a nawet nie mówić) o produkcie. Najważniejsze jednak jest to, aby skutecznie wpływała ona na odbiorców.
To właśnie dlatego pierwszym krokiem do stworzenia odpowiedniej reklamy produktowej jest po prostu określenie jej grupy docelowej. Następnie na jej podstawie można dopasować najlepsze miejsce występowania oraz możliwą formę przekazu reklamowego, a dopiero wtedy można skupić się na tym, jak przedstawić produkt, aby najlepiej wpłynął on do świadomości odbiorców.
Dodaj komentarz