Spis treści:
Księgarnie internetowe
Wydawać by się mogło, że czytelnictwo w Polsce jest na bardzo niskim poziomie, więc nie ma sensu prowadzenie księgarni internetowej. Nic bardziej mylnego, bo mimo iż konkurencja w branży jest ogromna, to co roku powstaje wiele nowych księgarniami oferujących swoje usługi w sieci i osiąga ogromne zyski. Cześć placówek zamyka sklepy stacjonarne i przerzuca się wyłącznie na sprzedaż online. Okazuje się, że zmieniają się nawyki czytelników, którzy rzadziej niż kiedyś korzystają z bibliotek, a chętniej kupują nowe książki. Coraz więcej osób szuka tzw. nowości wydawniczych i bestsellerów w korzystnych cenach. Zastanówmy się zatem, w jaki sposób możemy zaistnieć na tak konkurencyjnym rynku i dotrzeć do nowych klientów?
Jak zachęcić klientów?
Podobnie, jak w innych branżach musimy zadbać, żeby potencjalni klienci chcieli odwiedzić naszą księgarnię internetową. Po pierwsze trzeba zainwestować w atrakcyjną i przede wszystkim użyteczną stronę internetową. Witryna musi się szybko ładować, być intuicyjna, wygodna w korzystaniu i mieć wersję mobilną, bo wiele osób przegląda strony na smartfonach lub tabletach. Na stronie powinna znaleźć się wyszukiwarka, a wszystkie pozycje książkowe powinny być dopasowane do odpowiednich kategorii, żeby użytkownicy szybko znaleźli to, czego szukają. Czytelnicy nie zawsze poszukują konkretnego tytułu, czasami szukają tylko książek z danej kategorii. Kolejną niezwykle istotną kwestią jest cena, wiadomo im taniej tym lepiej. Czytelnicy są w stanie dłużej poczekać na przesyłkę, ale cena musi być niższa niż ta znajdująca się na okładce. Warto zaproponować klientom darmową dostawę od określonej kwoty, jest szansa, że zdecydują się na większe zakupy. Możemy pomyśleć o dodatkowych rabatach dla stałych klientów, akcjach promocyjnych lub programach lojalnościowych, dzięki którym czytelnicy zostaną z nami na dłużej.
Promocja księgarni
Najważniejszą kwestią jest oczywiście pozycjonowanie strony księgarni internetowej. Warto zaznaczyć, że pierwszym miejscem, gdzie użytkownicy szukają produktów jest wyszukiwarka Google. Jeśli nasza witryna będzie wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, to zapewnimy sobie większy ruch w księgarni, a co za tym idzie zwiększą się nasze zyski. Jeśli nasza strona znajduje się daleko za konkurencją na najważniejsze frazy branżowe, to nie dziwmy się, że ilość osób na stronie jest znikoma. Wybierając słowa kluczowe warto sprawdzić, co promuje nasza konkurencja, jakie frazy wpisują sami użytkownicy w wyszukiwarce lub skorzystać z dedykowanych narzędzi do analizy słów kluczowych. Trzeba zadbać o odpowiednie treści, które wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie, a jeśli będziemy unikać duplikatów z innych stron będą ciekawe dla odbiorców. Wiele księgarni kopiuje tzw. Blurby z okładki książki lub innych stron o tematyce czytelniczej, przez co opis nie jest ciekawy dla odbiorców, a przez roboty Google uznawany jest za plagiat. Kolejnym sposobem na rozreklamowanie naszych usług są social media. Warto prowadzić konto firmowe np. na Facebooku lub Instagramie i informować użytkowników o nowościach, ciekawych wydarzeniach, organizować konkursy z nagrodami itp. Możemy również promować nasze posty, żeby zwiększyć zasięg lub skorzystać z odpłatnej kampanii reklamowej typu Facebooku Ads lub Google Ads. Sprzedając książki z pewnością warto skorzystać z remarketingu lub Google Shopping, dzięki czemu już w wyszukiwarce odbiorca znajdzie interesujący produkt. Możemy dotrzeć do nowych klientów z konkretnej grupy docelowej.
Logistyka i obsługa klienta
Kolejnym istotnym elementem prowadzenia księgarni internetowej jest sprawna logistyka oraz profesjonalna obsługa klienta. Wysyłka zamówień powinna być szybka i bezproblemowa, dlatego warto współpracować z renomowanymi firmami kurierskimi. Klienci często oczekują również możliwości zwrotu lub wymiany zakupionych książek, dlatego ważne jest, aby regulamin sklepu był jasny i transparentny w tej kwestii. Dobra obsługa klienta to klucz do zadowolenia i lojalności, dlatego warto zadbać o szybką odpowiedź na pytania i reklamacje, a także o profesjonalne podejście do każdego klienta.
Współpraca z autorami i wydawnictwami
Aby wyróżnić się na tle konkurencji, warto również nawiązać współpracę z autorami i wydawnictwami. Możemy organizować spotkania autorskie, promować premierowe wydania książek lub oferować limitowane edycje podpisane przez autora. Dzięki temu nasza księgarnia zyska reputację miejsca, które dba o czytelników i stawia na unikatowe produkty. Współpraca z autorami może być także korzystna pod względem promocji – autorzy często chętnie współpracują przy organizacji konkursów czy akcji promocyjnych, co przyciąga uwagę potencjalnych klientów.
Personalizacja oferty
Aby jeszcze bardziej zainteresować klientów, warto zadbać o personalizację oferty. Możemy proponować spersonalizowane rekomendacje książek na podstawie wcześniejszych zakupów klienta, czy też organizować specjalne akcje dedykowane konkretnym grupom czytelników. Dzięki personalizacji klient poczuje się bardziej doceniony i zainteresowany naszą ofertą, co może przekładać się na wyższe obroty w księgarni.
Promocja czytelnictwa
Oprócz promocji samej księgarni, warto również angażować się w promocję czytelnictwa jako takiego. Możemy organizować czytelnicze wydarzenia, wspierać lokalne biblioteki czy szkoły, angażować się w akcje charytatywne związane z promocją czytania. Działania te nie tylko przyczynią się do zwiększenia zainteresowania czytelnictwem, ale także zbudują pozytywny wizerunek naszej księgarni jako miejsca,
Dodaj komentarz