Na wstępie warto zaznaczyć, czym w ogóle jest Real Time Marketing. RTM to inaczej marketing czasu rzeczywistego. Jego głównym założeniem jest odnoszenie się w publikowanych kampaniach do aktualnych wydarzeń z życia społecznego, politycznego czy też kulturowego. Oznacza to, że zachodzi natychmiastowa reakcja na wydarzenia, które z różnych przyczyn są istotne z punktu widzenia jakiejś zbiorowości, przy jednoczesnym odpowiednim rozdźwięku w mediach. Następnie w kontekście tych zdarzeń marka umieszcza swój przekaz, który charakteryzuje się m.in. szybkością, oparciem o strategię, zabawnością, personalizacją na potrzeby odbiorców itp.
Spis treści:
Czego należy oczekiwać?
Marketing czasu rzeczywistego jest swego rodzaju wypadkową obecnych czasów. Chcąc wiedzieć absolutnie wszystko natychmiast, do czego przyzwyczaił nas Internet, firmy zdecydowały się na działania odpowiadające temu trendowi. Polega to na zasadzie im szybciej tym lepiej, jednak należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu konkretnego działania.
Najlepszym sposobem na objaśnienie tego typu akcji jest przytoczenie kilku przykładów, które pozwolą lepiej zrozumieć działania RTM.
Castorama.
Bez znajomości kontekstu ciężko zrozumieć przekaz reklamy, jednak jest ona świetnym przykładem RTM. Castorama nawiązała do niesamowitego wyczynu Roberta Lewandowskiego, który w meczu przeciwko VFL Wolfsburg w zaledwie dziewięć minut strzelił, aż pięć goli, tym samym wpisując się do księgi rekordów Guinessa. Wykorzystując to wydarzenie firma zdobyła uznanie wśród odbiorców i zareklamowała swój produkt.
Zamieszczono na zdjęciu pięć pił i podpisano ilustrację “Strzel sobie pięć piłek!* *promocja trwa 9 minut” poniżej umieszczono informację dotyczącą ceny “Zapytaj bramkarza VFL Wolfsburg”.
Ikea.
Tutaj również zastosowano mechanizm kontekstu – Gra o Tron. Ukazanie się odcinka popularnego serialu, w którym zobrazowano śmierć jednego z bohaterów, a także objaśnienie imienia uśmierconego Hodora (“Hold the door”). Ikea postanowiła wykorzystać ten fakt do promocji sprzedaży drewnianego stopera do drzwi o nazwie “Hodor”.
Tyskie.
Innym świetnym przykładem marketingu w czasie rzeczywistym jest kampania marki Tyskie, zorganizowana podczas trwania Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2021 roku (Euro 2020). Na jednym z telebimów w Sewilli, gdzie reprezentacja Polski rozegrała mecz z Hiszpanią, wyświetlono reklamę w języku hiszpańskim o treści “Jeśli wygra Polska, stawiamy Tyskie!”. Natomiast na oficjalnym profilu na Facebooku zamieszczono wpis “Piłka rządzi się swoimi prawami, a my swoimi. Dlatego stawiamy Hiszpanom Tyskie, jeśli przegrają z nami”. Akcja marketingowa została przyjęta bardzo entuzjastycznie.
Real-time marketing – podsumowanie
RTM jest skutecznym narzędziem marketingowym, które ma za zadanie przedstawiać reakcje marki na konkretne wydarzenia. Przy odpowiedniej kreatywności, a także wyczuciu chwili, może w dużym stopniu wpłynąć na to jak nasza marka będzie postrzegana. Należy jednak pamiętać, że czas jest tutaj kluczowym czynnikiem. Jeśli wykorzystany zostanie jakieś przedawnione wydarzenie, cała akcja nie tylko przestaje być marketingiem w czasie rzeczywistym, ale również może zostać skrytykowana przez naszych odbiorców.
Dodaj komentarz