Odpowiednio przygotowany raport SEO upewni klienta, że pieniądze wydane na pozycjonowanie miały sens, widać efekty zamierzonych działań i czy wybór danej agencji reklamowej był trafiony. Kiedyś prawie wszystkie firmy zajmujące się pozycjonowaniem miały w swojej ofercie wariant w rozliczeniu za efekty. Chodziło tylko o to, żeby dana fraza znalazła się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzisiaj już wiemy, że bardziej opłacalne dla właścicieli firm chcących wypromować swoją firmę w sieci jest rozliczanie w wariancie łączonym, czyli opłata za efekt plus stała kwota miesięczna bądź sam abonament. Działania SEO są bardzo rozbudowane, zależne od wielu elementów, dlatego tworząc raport z wykonanych prac warto dobrze zastanowić się, co powinno się w nim znaleźć.
Spis treści:
Na co zwrócić uwagę tworząc raport?
Już na etapie rozmów z klientem warto, go przygotować na to, że pozycjonowanie to proces długofalowy, na który składa się kilka działań. Klient będzie od razu wiedział, czego ma się spodziewać. Przy trudniejszych frazach czas oczekiwania na efekty będzie dłuższy, więc nie ma co liczyć po miesiącu czy dwóch na czołowe wyniki w wyszukiwarce. Warto jednak w raporcie rozwinąć, jakie działania zostały już przeprowadzone lub na jakim są obecnie etapie, żeby klient widział, że cały czas pracujemy nad jego stroną. Dobrze jest zestawić, jak wyglądały niektóre elementy w witrynie przed podpisaniem umowy, a jak wyglądają obecnie. W jaki stopniu udało się nam wdrożyć zalecenia optymalizacyjne, rozbudować content, jak wygląda profil linkowy, czy są jakieś problemy techniczne, które powinien poprawić klient itd.
Jak wygląda poprawny raport SEO?
Podstawową zasadą każdego raportu, to napisanie go w taki sposób, żeby odbiorca go zrozumiał. Musimy pamiętać, że nie będzie go czytać osoba, która wie wszystko o SEO. W związku z tym musimy dostosować słownictwo do czytelnika. Raport nie powinien być za długi ani za krótki, powinny się w nim znaleźć najważniejsze informacje. Klient powinien po jego przeczytaniu upewnić się, że najważniejsze czynności zostały wykonane i współpraca idzie w dobrym kierunku. Możemy wzbogacić raport o wykresy, tabele zdjęcia itd., żeby w czytelny sposób przedstawić dane. W raporcie powinniśmy umieścić informacje, czy strona w ogóle znajduje się w indeksie i na której pozycji. Tego rodzaju dane są dostępne w Google Search Console. Trzeba też podać początkowe i obecnie zajmowane miejsce w wyszukiwarce Google dla kluczowych fraz. Warto podać klientowi ile wynosi procentowo i skąd pochodzi ruch w witrynie. Ile wynosi współczynnik konwersji, ile czasu użytkownicy przebywali na stronie, które podstrony najczęściej odwiedzali, przykłady linków itd.
Czy uwzględnić cele w raporcie?
Tworząc raport warto wziąć pod uwagę, jaki klient chce osiągnąć cel, nie zawsze bowiem chodzi tylko o samą sprzedaż. Może klient chce zwiększyć ilość osób wchodzących na stronę, ilość użytkowników zakładających konto w serwisie, ilość wypełnionych ankiety, pobrań e-booka, osób zapisujących się do newslettera itd. Należy pamiętać, że głównym celem firmy pozycjonującej jest osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google. Jednakże dla klienta samo wysokie miejsce nic nie znaczy, warto zatem współpracować i zastanowić się, co jest przyczyną niskiej konwersji. Warto umieścić w raporcie nasze uwagi dotyczące witryny, które powinien poprawić klient we własnym zakresie lub zlecić je nam, żeby osiągnąć zamierzone cele.
Dodaj komentarz