Relacje międzyludzkie są dla każdego z nas ważnym aspektem codzienności. Nie inaczej jest w przypadku prowadzenia własnej działalności gospodarczej, chociaż tutaj jest to szczególnie istotne. Dlaczego? – w grę wchodzi nasz biznes, a więc powinniśmy mieć się na baczności na każdym kroku. W tym miejscu wysuwa się zagadnienie public relation, które często będzie się wiązało także z marketingiem.
Spis treści:
Co to jest public relations?
Public Relations (w skrócie PR), możemy na język polski tłumaczyć jako relacje publiczne. Chociaż istnieje bardzo dużo definicji tego pojęcia, to możemy powiedzieć, że PR to przede wszystkim określenie mówiące nam o tym, jak dana organizacja prowadzi swoją komunikację oraz utrzymuje w ramach niej relacje ze swoim otoczeniem. Co możemy zaliczać do otoczenia organizacji? – Klientów, przedstawicieli władzy, mieszkańców z okolicy firmy itp.
Warto zaznaczyć, że public relations będzie polegało na obustronnej komunikacji, nie tylko na komunikatach wychodzących z organizacji. Ciągle podtrzymywana rozmowa będzie elementem różniącym public relations od klasycznej reklamy w ramach, której to tylko dana firma zabiera głos.
Jakie są cele public relations?
Oczywiście jak możemy się domyślać – public relations ma swoje określone cele. Prowadzenie działań z zakresu PR, jest kluczowe do osiągnięcia sukcesu na tym polu. Warto przyjrzeć się celom, jakie posiada public relations, a które możemy podzielić na trzy grupy:
- ogólne – public relations w dużej mierzę będzie skupiało się na działaniach wizerunkowych. Podtrzymywanie dobrej opinii w społeczeństwie na temat firmy, pomaga nawiązywać, a następnie podtrzymywać kontakty z otoczeniem, gdzie mogą się znajdować np. potencjalni inwestorzy.
Do ogólnych celów PR zalicza się także ogólną pomoc przy kryzysie wizerunkowym, który może być wywołany przez tzw. czarny pijar. PR dzięki dobrym relacjom z otoczeniem, pozwala zniwelować jego wpływ.
- pośrednie – to właśnie przez cele pośrednie public relations często jest kojarzony i mylony z marketingiem. Cele pośrednie PR będą wpływały na osiąganie celów ogólnych, a polegają m.in. na przedstawianiu oferty firmy jej otoczeniu. Public relations będzie pomagał wdrażać nowe programy i technologie. W ramach jego działań będziemy przekonywać, że zmiany są potrzebne i dobre.
- bieżące – tzw. crème de la crème public relations. Cele bieżące będą oczywiście różne w zależności od strategii działań poszczególnych firm. W jednej organizacji ważniejsze mogą być kontakty z władzami, niż powiadomienia dotyczące spraw bieżących i tego jak firma się do nich odnosi. Do innych celów bieżących można zaliczyć także nawiązywanie więzi, pozycjonowanie firmy na rynku itp.
Odbiorcy działań public relations
Tak jak zostało określone na samym początku, odbiorcami działań z zakresu public relations, będą grupy interesów z otoczenia danej organizacji. Możemy wyróżnić dwie główne grupy odbiorców:
- Wewnętrzne – będą to wszystkie osoby, które znajdują się wewnątrz organizacji. Jednak należy zaznaczyć, że nie będą to tylko szeroko rozumiani pracownicy, ale także osoby znajdujące się na szczególnych stanowiskach, np. kierownicy, rada nadzorcza. W grupie wewnętrznej będziemy także odnajdywać akcjonariat, związki zawodowe itp. Działania z zakresu PR, mają za zadanie wytworzyć większe poczucie przynależności i scalić konkretne osoby z organizacją.
- Zewnętrzne – w tej grupie odbiorców będziemy odnajdywać przedstawicieli władz (państwowej, ale także lokalnej), media, klientów, konkurencję itp. To właśnie przez zewnętrzne grupy odbiorców, najczęściej rozumiane i definiowane są public relations. Swoje działania będziemy tutaj skupiać przede wszystkim wokół wizerunku naszej organizacji i ogólnej, dobrej reputacji.
Narzędzia i odmiany public relations
Public relations to bardzo szerokie pojęcie, które odnosi się m.in. do komunikacji. Na przestrzeni lat PR ewoluował, przekształcał się i zmieniał swoje oblicza, a tym samym wyłaniano z niego nowe, odrębne dziedziny. Część z nich jest nazywana po prostu narzędziami public relations, część z nich uważana za zupełnie osobne dziedziny. Skupmy się na kilku podstawowych przykładach:
- public affairs – komunikacja zewnętrzna jest kwintesencją działań public relations. Co do tego nie ma wątpliwości. Natomiast relację z podmiotami politycznymi, są w tym wszystkim tak istotne, że specjaliście do spraw PR, postanowili odgrodzić je i nadać im nazwę właśnie public affairs.
- media relations – to, że media odgrywają ogromną rolę w naszym życiu, już nie pozostawia żadnych wątpliwości. Dlatego właśnie w ramach public relations, poświęcono im oddzielny element. Media relations będą skupiać się np. na przygotowaniu specjalnych notek prasowych, utrzymywaniu dobrych relacji z dziennikarzami, stacjami telewizyjnymi, radiowymi itp.
- PR kryzysowy – będzie stosowany w przypadku kryzysów wizerunkowych organizacji. Jeśli chcemy szybko załagodzić jakąś sytuację, burzę w mediach, Internecie itp. Skorzystamy z działań z zakresu PR kryzysowego. Generalnie opiera się on na odpowiednio przygotowanej strategii, spójności działań, monitorowaniu i analizie mediów oraz odbiorców. Wszystko po to, aby przewidzieć i nie dopuścić do eskalacji kryzysu.
Public relations – kilka słów na koniec
Public relations to w bardzo ogólnym i podstawowym znaczeniu, komunikacja, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z otoczeniem wewnętrznym oraz zewnętrznym organizacji. W zależności od naszych potrzeb, będziemy posiadali inne cele działań z zakresu PR, do których realizacji możemy wykorzystywać różnego rodzaju narzędzie i/lub odmiany public relations. Warto pamiętać, że odbiorcami naszych działań z zakresu PR są także nasi pracownicy, akcjonariusze, kadra kierownicza, a nie tylko klienci, media, politycy itp.
Dodaj komentarz