Pozycjonowanie stron wymaga ciągłej kontroli efektów podejmowanych działań. Chcąc trzymać rękę na pulsie, trzeba regularnie monitorować pozycje witryny w wynikach wyszukiwania. Jak to robić sprawnie i skutecznie? Tego dowiesz się z poniższego tekstu.
Spis treści:
Kiedy przydaje się przekierowanie 301
Przekierowanie 301 znajduje wiele zastosowań w Internecie. Jednym z nich są przenosiny strony na nowa domenę, czyli wcale nierzadka praktyka wielu webmasterów i właścicieli witryn internetowych. W takiej sytuacji, żeby nie tracić „mocy” zebranej przez starą domenę, warto przekierować ją na nowy adres, pod którym ma funkcjonować witryna. Dzięki temu nie musi ona budować swojego autorytetu całkowicie od podstaw, bo po części przejmuje go z poprzedniej domeny, właśnie poprzez wykorzystanie przekierowania 301. Ma to pozytywny wpływ na pozycjonowanie stron.
Identyczny mechanizm działa w sytuacji przenosin jakiejś podstrony danego serwisu na inny adres. Jeśli więc nadałeś nowy tytuł artykułowi czy inaczej nazwałeś produkt i w rezultacie zmianie uległ również adres podstrony, pamiętaj o zastosowaniu przekierowania 301. Również przy modyfikacji struktury witryny, kiedy zmianom ulega całe linkowanie wewnętrzne, trzeba pamiętać o przekierowaniu stron na nowe adresy. W przeciwnym razie użytkownikom, którzy będą chcieli je odwiedzić, wyświetli się kod błędu 404 zamiast właściwej treści.
Jak w praktyce działa przekierowanie 301? Zasada jest prosta – po wpisaniu w przeglądarce adresu lub otwarciu danej strony w inny sposób użytkownik jest od razu przenoszony na nową domenę, pod którą funkcjonuje witryna.
Przekierowanie 301 wykorzystuje się także do wyeliminowaniu sytuacji, w której jedna strona jest widoczna pod wieloma adresami. Jeżeli witryna widnieje w Internecie np. jako:
- adres-strony.pl,
- adres-strony.pl/index.html,
- www.adres-strony.pl,
- www.adres-strony.pl/index.html,
to Google traktują każdy adres jako oddzieloną stronę, co może negatywnie wpływać na pozycjonowanie. Żeby tego uniknąć i wybrać tylko jeden adres, stosuje się właśnie przekierowanie 301. Ten mechanizm da się wykorzystać również w celach wizerunkowych, np. po kupnie popularnej domeny, która jest związana z Twoją działalnością. Przykładowo, jako właściciel sklepu obuwniczego internetowego kupujesz domenę buty.pl i przekierowujesz ją od razu na adres swojego sklepu – daje to szanse na pozyskanie wartościowego ruchu.
Jak wykonać przekierowanie 301
Zastosowanie przekierowania 301 jest możliwe na kilka sposobów. Jeden z nich obejmuje działania bezpośrednio na serwerze i polega na modyfikacji pliku htaccess oraz uzupełnieniu go o odpowiednie reguły. Inna metoda to wykorzystanie funkcji Header w skrypcie PHP. Jeśli natomiast korzystasz z CMS-a WordPress, przekierowanie 301 wykonasz za pośrednictwem jednej z wielu wtyczek ze słowem redirect w nazwie, co nie wymaga ingerowania w kod strony ani ustawienia serwera i jest do zrobienia nawet przez laika.
Kod do przekierowania w pliku .htaccess:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?domena-stara\.pl [NC]
RewriteRule (.*) http://domena-nowa.pl/$1 [R=301,L]
Przekierowanie przez plik PHP – np. index.php starej domeny ustaw:
<?php
header("Location: http://nowadomena.pl/index.php");
die();
?>
Pamiętaj również o dodaniu nowej domeny do Google Search Console oraz ustawienie w starej nowego adresu domeny, przyspieszy to indeksowanie.
Jak sprawdzić czy przekierowanie 301 prawidłowo działa?
Skorzystaj z narzędzia redirect checker wpisując stary adres.
Dodaj komentarz