Chociaż może się wydawać, że pozycjonowanie stron internetowych jest jednym działaniem i nie da się rozróżnić jego rodzajów, to nie jest to do końca prawdą. Odkąd m.in. Google wprowadził swój system reklamowy Google Ads (dawniej AdWords), pozycjonowanie stron w Google zaczęto rozróżniać na dwa rodzaje. Pozycjonowanie organiczne (są to działania naturalne, domyślne) oraz pozycjonowanie reklamowe (płatne, reklamy Google Ads). Jaka jest między nimi różnica? Podstawowa. Pierwsze działanie jest darmowe, natomiast w przypadku pozycjonowania reklamowego, musimy wykupić kampanię reklamową. Każde z nich ma swoje wady i zalety, jednak w dłuższej perspektywie, korzystniejsze jest pozycjonowanie organiczne. Dlaczego?
Spis treści:
Czym jest pozycjonowanie organiczne?
Organiczne pozycjonowanie stron internetowych, najprościej można określić jako dostosowywanie kodu źródłowego danej strony, treści oraz profilu linków, pod algorytmy wyszukiwarek. Działania te mają na celu zapewnić konkretnej stronie internetowej “przychylność” Google, a w efekcie wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Działania z zakresu pozycjonowania organicznego
Dostosowywanie poszczególnych elementów stron internetowych w ramach pozycjonowania organicznego, może być przeprowadzone na dwóch różnych poziomach. Wyróżnia się je na podstawie tego, co widzi użytkownik. Część zmian jest dla niego niezauważalna i będzie miała znaczenie tylko w kontekście algorytmów wyszukiwarek. Jednak nie wszystkie zmiany wprowadzane na stronie w ramach pozycjonowania organicznego będą dla użytkowników niewidoczne. Przyjrzymy się zatem jednym i drugim.
Zmiany niewidoczne dla użytkownika
Zmiany niewidoczne dla użytkownika w ramach pozycjonowania organicznego będą przejawiały się przede wszystkim ustawianiu przekierowań stron, usuwaniu wewnętrznych duplikatów itp. Przekierowywanie jest ustawiane przez administratora strony, jeśli zachodzi potrzeba przenieść użytkownika z np. niedziałającej tymczasowo treści do innej. Można także przywołać tutaj ustawianie atrybutów ALT obrazów (pod warunkiem, że treść załadowała się prawidłowo) itp.
Zmiany widoczne dla użytkownika
Ze zmianami widocznymi z punktu widzenia użytkownika będziemy mieli do czynienia zdecydowanie częściej. Zalicza się tutaj np. dodawanie artykułów na bloga, czy ogólniej mówiąc nowej treści, dodawanie kategorii do menu głównego strony, operowanie znacznikami nagłówków, ustawianiu nowych linków, czy też działania z zakresu SMO takich jak dodawaniu na stronę odnośników do social mediów.
Czy warto organicznie pozycjonować stronę w Google?
Chociaż nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, czy pozycjonowanie stron internetowych pod kątem organicznych wyników wyszukiwań jest najlepszym możliwym działaniem, to często mówi się o tym, że w dalekowzrocznej perspektywie, jest najbardziej efektywne. Pozycjonowanie organiczne to tak naprawdę sposób na rozwój Twojej firmy, które jeśli będzie przeprowadzone prawidłowo, może przynieść naprawdę wiele korzyści.
Jakie korzyści wynikają z pozycjonowania organicznego?
Pozycjonowanie organiczne to przede wszystkim wysoka widoczność w Google. Użytkownicy najczęściej wybierają jedynie kilka pierwszych wyników wyszukiwania, zatem jeśli nie będziesz znajdował się na najwyższych pozycjach, nie będziesz dostrzegany przez użytkowników. Jednak organiczne pozycjonowanie stron to coś znacznie więcej. O czym można wspomnieć?
- Wzrost ruchu na stronie – pozycjonowanie organiczne w dużej mierze polega na operowaniu na właściwych słowach kluczowych. Po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę z daną frazą, użytkownik dzięki temu zobaczy takie strony, które są pozycjonowane na użyte przez niego słowa. Skoro najczęściej są wybierane strony zajmujące wysokie pozycje, to dzięki pozycjonowaniu organicznemu, możesz liczyć na większą ilość odwiedzin na Twojej stronie.
- Wzrost obrotów finansowych – jeśli Twoja strona internetowa, będzie pozycjonowana organicznie, a w dodatku będzie odpowiednio zaprojektowana pod kątem doświadczeń użytkownika, masz szansę na zwiększenie konwersji. Czyli wykonywania ważnych dla Ciebie czynności przez użytkowników. Oznaczać to będzie np. wzrost sprzedaży Twoich produktów w sklepie internetowym itp.
- Długa efektywność – chociaż na efekty pozycjonowania trzeba zazwyczaj cierpliwie poczekać, to jeśli już się one pojawią i nie zaczniemy stosować złych praktyk SEO, to wypracowany rezultat utrzyma się z Twoją firmą na długo.
Podsumowanie
- Pozycjonowanie stron internetowych możemy podzielić na pozycjonowanie organiczne oraz pozycjonowanie płatne (kampanie reklamowe);
- Pozycjonowanie organiczne polega przede wszystkim na dostosowaniu różnych elementów strony, pod wymogi wyszukiwarek – kod źródłowy, treści, linki itp.;
- Działania z zakresu pozycjonowania organicznego można wyróżnić na widoczne dla użytkownika oraz niewidoczne;
- Pozycjonowanie organiczne to długotrwała strategia rozwoju dla Twojej firmy i jest przeznaczona dla każdego rodzaju branż. Jeśli możesz prowadzić stronę internetową swojej firmy to opłacalne będzie także pozycjonowanie organiczne tej strony.
Dodaj komentarz