Wielu osobom bez większego doświadczenia w branży marketingowej wydaje się, że działania skupione wokół promocji w Internecie (np. pozycjonowanie stron) mają w sobie wysoki stopień przypadkowości, że ich efektywność jest nieweryfikowalna, względna. Tymczasem skuteczność marketingu internetowego można z powodzeniem mierzyć za pomocą wskaźnika, jakim jest konwersja.
Spis treści:
Współczynnik ROI kampanii w pozycjonowaniu strony
Marketing opiera się o poszukiwanie skutecznych narzędzi do realizacji postawionych celów – głównie sprzedażowych, choć nie można zapominać o wizerunku, komunikacji czy długofalowej strategii marki. Ale jak weryfikować realizację założeń, choćby w przybliżeniu? Przede wszystkim możemy badać konwersję, a więc określone działania odbiorców. Nie jest więc tak, że trzeba wierzyć na słowo, że pozycjonowanie stron, content marketing, e-mail marketing czy inna forma marketingu przyniesie efekty. Albo przynosi, albo nie – liczby mówią same za siebie, im się nie da zaprzeczyć.
Konwersja oznacza, że użytkownik zrobił coś, na czym nam zależało. Skomentował, zapisał się do newslettera, udostępnił post, kupił produkt, wysłał zapytanie ofertowe itd. Właśnie po to tworzy się komercyjne witryny – żeby zachęcić odbiorcę do podjęcia pożądanych działań. Skuteczność ocenia się na podstawie współczynnika konwersji. Liczbę zrealizowanych celów dzieli się przez liczbę odsłon, odwiedzin czy użytkowników i w ten sposób można się dowiedzieć, że np. współczynnik konwersji wynosi np. 2%.
Konwersja – główny cel w marketingu, zwiększenie sprzedaży
Nie liczba użytkowników, polubień na Facebooku czy czas spędzony na stronie, lecz właśnie konwersja powinna być celem, do którego dąży każda komercyjna witryna nastawiona na zysk. Nawet setki tysięcy odwiedzin sklepu internetowego na nic się przecież zdają, jeśli jakaś część użytkowników nie dokona zakupu. Podobnie dzieje się w przypadku każdej inne firmowej witryny internetowej, która jest nastawiona na sprzedaż usług bądź produktów.
W mierzeniu konwersji nieocenioną pomoc gwarantuje usługa Google Analytics, która jest pod tym względem bardzo dokładna i pozwala na kompleksową analizę wskaźnika konwersji. Jednak nie tylko Google Analytics warto używać w celu mierzenia konwersji – przydaje się również usługa HotJar, bo pozwala sprawdzić, które obszary strony są dla odbiorców najważniejsze, co z kolei ułatwia modyfikację szablonu na lepszy, bardziej odpowiadający potrzebom. Yandex Metrica, Landingi to kolejne z wielu narzędzi, z których warto korzystać podczas badania konwersji i tworzenia szczegółowych raportów.
Chcąc zadbać o możliwie wysoką konwersję, należy dotrzeć do użytkowników, którzy są zainteresowani tym, co masz do zaproponowania, i zaoferować im to na korzystnych warunkach, w atrakcyjny sposób. To powoduje, że konwersja jest efektem całościowej strategii i wpływa na nią wiele różnych czynników, począwszy od projektu strony internetowej i znajdującej się na niej treści, poprzez dobór słów kluczowych do pozycjonowania, skończywszy na szybkości działania witryny.
Dodaj komentarz