Spis treści:
Co to jest polityka prywatności?
Polityką prywatności nazwiemy wszelkie informacje znajdujące się w witrynie, które mówią jakiego typu wrażliwe dane klientów są przez nas gromadzone, jak są przechowywane i jak je możemy spożytkować. Będąc właścicielem domeny nie wolno nam o tym zapomnieć, bo jesteśmy prawnie zobowiązani do stworzenia polityki prywatności na stronie. Od 2018 roku w związku z wejściem tzw. RODO, czyli rozporządzeniem o ochronie danych osobowych wszystkie witryny internetowe powinny przygotować tego typu dokument w innym wypadku zostanie na nie nałożona kara finansowa, która może wynieść nawet 20 mln euro. Jeśli nie dopilnujemy tylko części zaleceń RODO, to możemy otrzymać upomnienie lub karę w wysokości określonej sumy procentowej od rocznej kwoty przychodów danej firmy. Nie są to więc małe kwoty.
Kto musi stworzyć politykę prywatności?
Przede wszystkim musimy mieć świadomość, że obowiązek przygotowania polityki prywatności jest nałożony na każdego właściciela strony internetowej, który gromadzi dane osobowe użytkowników i później może je wykorzystać, niezależnie od tego czy posiada bądź nie posiada swojej firmy. To bardzo ważne, bo wiele osób np. prowadzących bloga uważa, że ich ten temat nie dotyczy, a to to nieprawda.
W jaki sposób stworzyć politykę prywatności?
Stworzenie polityki prywatności nie jest skomplikowane, dlatego nie ma sensu ściąganie z internetu napisanych przez kogoś innego tego rodzaju dokumentów, ponieważ mogą one być niezgodne z naszą stroną. Lepiej bazować tylko na przykładowych politykach prywatności zamieszczonych w internecie i na ich podstawie stworzyć własny dokument zawierający właściwe informacje. Część wzorów możemy pobrać bezpłatnie, a niektóre wymagają niedużej opłaty. Tworząc politykę prywatności trzeba napisać, w jaki sposób uzyskaliśmy dostęp do tego typu danych i w jakim zakresie są one gromadzone np. użytkownicy podali nam dane osobowe podczas zakładania konta, zapisując się do newslettera lub zostawili nam namiary na chacie firmowym. Druga ważną kwestią jest informacja, gdzie będą przechowywane dane i kto będzie nimi zarządzał? Musimy również napisać po co nam te dane i jak je chcemy wykorzystać? Użytkownicy mogą w każdym momencie poprosić o wgląd w dane osobowe, dlatego trzeba napisać, w jaki sposób mogą to zrobić i jak właściciel strony będzie się z nimi skontaktował? Musimy wypisać dokładnie wszystkie prawa, jakie ma osoba, której przetwarzamy dane osobowe. Podać czas przechowywania uzyskanych informacji oraz sposób ich przetrzymywania i wykorzystania. Jeśli mimo wszystko nie potrafisz sam przygotować polityki prywatności lub nie masz na to czasu, to po prostu zatrudnij prawnika, on zrobi to za ciebie.
Wiele osób uważa, że polityka prywatności i cookies, czyli tzw. ciasteczka to to samo, a to nieprawda. Cookies to informacje zbierane przez witryny internetowe w celu skuteczniejszego dostosowania działań marketingowych pod potencjalnego klienta. To one umożliwiają skuteczne dostosowanie działań promocyjnych pod konkretną grupę docelową. Ich zaletą jest również w niektórych przypadkach szybsze działanie strony i zapamiętywanie haseł do panelu klienta. Ciasteczka są zaszyfrowane w celu lepszej ochrony danych użytkowników. Warto w polityce prywatności zawrzeć szczegółowe informacje odnośnie ciasteczek, czyli kto je zbiera i po co.
Dodaj komentarz