Przy opracowywaniu strategii SEO oraz kampanii w systemach reklamowych takich jak Google Ads, kluczowym narzędziem będzie planer słów kluczowych. Za sprawą tego niepozornego narzędzia, możemy przesądzić o sukcesie naszych działań, jeszcze zanim cokolwiek zdążymy zrobić. Jak to możliwe? Często bywa tak, że “diabeł tkwi w szczegółach”, tak jest i tym razem. Chociaż na rynku dostępnych jest bardzo wiele różnych tzw. keyword plannerów, na potrzeby artykułu przyjrzymy się jednemu z najbardziej popularnych, czyli Google Keyword Planner.
Spis treści:
Czym jest planer słów kluczowych?
Planer słów kluczowych to najprościej mówiąc narzędzie, które umożliwia znalezienie interesujących Cię słów kluczowych. Google Keyword Planner to wbudowana funkcjonalność w Google Ads, która przeznaczona jest do poszukiwania fraz na potrzeby kampanii reklamowych.
Warto jednak zaznaczyć, że narzędzie jest darmowe i nie trzeba podawać danych karty kredytowej, a to jak wykorzystasz wskazane słowa kluczowe zależy tylko od Ciebie. Dlatego Google Keyword Planner, może być także pomocny w działaniach SEO.
Jak otrzymać dostęp do Google Keyword Plannera?
Aby korzystać z Google Keyword Plannera, jedyne co musimy zrobić to założyć konto w Google Ads (jeśli jeszcze go nie posiadamy). Chociaż system poprosi Cię o podanie informacji np. celu reklamowego, to nie musisz na nie odpowiadać. Wystarczy na dole przełączyć na “tryb eksperta”, a na następnej stronie wybrać “Utwórz konto bez kampanii”.
Następnie gdy przejdziemy już do widoku konta, wybieramy zakładkę “Narzędzia i ustawienia” i z wyskakującego okienka po lewej stronie, przechodzimy do “Planer słów kluczowych”. To wszystko co musimy zrobić, aby uzyskać do niego pełny dostęp.
Jak korzystać z planera słów kluczowych?
Korzystanie z narzędzia Google Keyword Planner jest bardzo proste i w szybki sposób możemy znaleźć interesującą nas grupę słów kluczowych. Wystarczy, że po lewej stronie w górnym polu wpiszemy interesujące nas główne słowo kluczowe np. “piekarnia”, a poniżej możemy wpisać nazwę naszej domeny. W ten sposób system odrzuci propozycję słów kluczowych, które nie będą zgodne z ofertą Twojej firmy. Musimy nacisnąć niebieski przycisk “zobacz wyniki” i gotowe.
System przedstawi nam listę proponowanych słów kluczowych na podstawie wskazanej przez nas frazy (możemy dodać kolejne, aby zawęzić lub poszerzyć listę propozycji). Standardowo lista będzie zawierała 100 pozycji, a jeśli wyników będzie więcej, możemy przejść do kolejnych stron z propozycjami.
Otrzymujemy informacje dotyczące uśrednionych stawek CPC (Cost Per Click) dla słów kluczowych, średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy, jej konkurencyjność itp. Te wszystkie dane są przydatne nie tylko dla celów kampanii reklamowych w Google Ads, ale także możemy je wykorzystać na potrzeby pozycjonowania strony internetowej.
Jak wykorzystać planer słów kluczowych w SEO i Google Ads?
Wszystkie informacje, które są zawarte w planerze słów kluczowym można wykorzystać jako pomoc w działaniach zarówno z zakresu SEO, jak i na potrzeby reklamowe. W jaki sposób?
- Konkurencyjność słów kluczowych – przedstawioną konkurencyjność w planerze, można wykorzystać jeśli chcemy np. pozycjonować stronę internetową w branży, w której jest bardzo duża konkurencja. Zazwyczaj podstawowe i jednoczłonowe frazy branżowe mają wysoką konkurencyjność. W takim wypadku osiągnięcie wysokich pozycji w Google może być dużo trudniejsze.
- Zawężanie słów kluczowych – aby nasze działania były skuteczne, potrzebujemy wartościowych fraz. W tym celu warto dodać do podstawowej pierwszej frazy kluczowej, którą wskazaliśmy na początku, inne wyrażenia opisujące branżę, produkty, lokalizację itp. Lista proponowanych słów będzie się prawdopodobnie skracała, ale będą one przede wszystkim dużo bardziej wartościowe dla nas.
- Frazy generujące duży ruch – aby uzyskać najlepszy efekt, możemy połączyć informacje z dwóch kolumn “średnia miesięczna liczba wyszukiwań” oraz “konkurencja”. Będą nas interesowały frazy o niskiej konkurencyjności oraz dużej liczbie wyszukiwań. Pozycjonując stronę na tego typu słowa kluczowe, możemy uzyskać teoretycznie najlepsze efekty naszych działań.
- Wartościowy content – planer słów kluczowych może także pomóc nam w tworzeniu wartościowych treści, które będą generowały ruch. Wybierając takie słowa kluczowe, które cieszą się dużą popularnością, możemy np. napisać nowy artykuł na blogu lub wiedzieć, które tematy należy w artykule poruszyć. To także przełoży się na wyższe pozycję w Google.
Podsumowanie
Google Keyword Planner to świetne darmowe narzędzie, które można wykorzystać zarówno do celów pozycjonerskich jak i reklamowych w Google Ads. Istnieją oczywiście podobne narzędzia, które działają w zbliżony sposób i są płatne oraz bezpłatne. Jednak z uwagi na popularność samego Google Ads, to właśnie planer słów kluczowych od Google, będzie najprostszym wyborem. Warto zacząć korzystać z tego rozwiązania, jeśli wcześniej się na to nie zdecydowaliśmy.
Dodaj komentarz