Permission marketing to mówiąc wprost – marketing za przyzwoleniem. Jest odpowiedzią na przytłoczenie odbiorców tradycyjnymi reklamami, które stanowczo za bardzo się narzucają użytkownikom. Posiada dodatkową wartość, biorąc pod uwagę troskę bezpieczeństwa danych osobowych. Co więc oznacza permission marketing?
Spis treści:
Marketing za przyzwoleniem – o co chodzi
Ten rodzaj marketingu został zaproponowany przez Setha Godina w jego pracy z 1999 roku poświęconej temu zagadnieniu. Godin pracując w dziale marketingu “Yahoo!” zauważył problem użytkowników, jakim są nachalne komunikaty reklamowe. Ciągle wyskakujące oferty sprzedaży, pop-upy, których nie da się zamknąć w prosty sposób i inne tego typu rozwiązania promocyjne. Wystosował tezę, że takie działania reklamowe są po prostu nieetyczne.
Szum informacyjny prowadzi do ignorowania. Użytkownicy przytłoczeni nachalnymi reklamami wszelkiej maści, będą po prostu na nie obojętni. Jest na to sposób, który co ciekawe, również jest zgodny m.in. z przepisami RODO. Wystarczy wysyłać materiały promocyjne osobom, które wyraziły na to zgodę.
Permission marketing – przykłady
Wysyłać komunikaty promocyjne tylko tym, którzy wyrazili na to zgodę. Brzmi dziwnie? Może i tak, ale nie należy lekceważyć permission marketingu. Dlaczego? Ze względu na jego skuteczność.
- Newsletter – jest najpopularniejszą formą permission marketingu. Aby go otrzymywać, użytkownik musi się do niego zapisać. Wyróżnia się wysokim stopniem skuteczności, właśnie przez to, że użytkownik wie i chce, otrzymywać w ten sposób informacje.
- Powiadomienia web push – są to małe okienka, które wyświetlają się na ekranach komputerów i urządzeń mobilnych. Wysyłane za pośrednictwem przeglądarek, a żeby je otrzymać nie trzeba podawać żadnych danych. Wystarczy wyrazić zgodę na otrzymywanie powiadomień z danej witryny. Jest to znacznie nowsze rozwiązanie, niż wspomniany newsletter, ale równie skuteczne.
Single opt-in oraz double opt-in
Są to procesy dzięki, którym otrzymujemy zgody na wysyłanie materiałów promocyjnych. Zarówno single opt-in, jak i double opt-in bazują na zachęcaniu użytkowników do wyrażenia zgody. Pomiędzy sobą różnią się na poziomie liczby kroków, jakie dany odbiorca musi wykonać:
- Single opt-in – w tym wypadku wystarczy jedna czynność, taka jak kliknięcie zgody na otrzymywanie materiałów promocyjnych.
- Double opt-in – w tym modelu istnieją dwa kroki. Pierwszy to podanie danych osobowych w formularzu na konkretnej stronie, a drugi – zalogowanie się na wskazane konto e-mail i aktywowanie swojego konta, aby otrzymywać np. newsletter.
Pomimo, że single opt-in wydaje się wygodniejszy i skuteczniejszy. Znaczna liczba osób nadal wybiera rozwiązanie dwuetapowe, ze względu na przywiązanie do formy komunikacji jaką jest newsletter.
Zalety permission marketingu
Wystosowanie zapytania do odbiorców o zgodę na przesyłanie materiałów marketingowych może okazać się niezwykle korzystne. Takim działaniem możemy uzyskać m.in.
- Lojalność klientów
Komunikujesz się z osobami, które sobie tego faktycznie życzą. Najprawdopodobniej wzbudziłeś ich zaufanie, dzięki temu pozytywnie postrzegają Twoją działalność. Odbiorcy mający świadomość, że marka na, którą się zdecydowali o nich dba, będą przekładać to na swoje zdecydowanie podczas zakupów. Poczucie przynależności do marki pozwoli im kupować więcej Twoich produktów.
- Legalność działań
Masz pewność, że działasz zgodnie z prawem. Wprowadzenie RODO wprowadziło wiele zmian, których środowisko marketingowe się obawiało. Użytkownicy uzyskali pewną kontrolę nad swoimi danymi osobowymi, a działania promocyjne stały się bardziej przejrzyste. W praktyce okazało się, że jest to po prostu dobrym pomysłem.
- Wysoka konwersja
Jeśli dana osoba wyraziła zgodę na otrzymywanie materiałów promocyjnych, masz szansę na dostosowanie komunikatów dla poszczególnych odbiorców. Taka metoda pozwala na osiąganie znacznie lepszych wyników w kampaniach promocyjnych. Istotne jest również to, że Twoja wiadomość nie trafi do spamu. Wpływa to pozytywnie na wysokość wskaźnika CTR.
Podsumowanie
Permission marketing jest czymś co może zadowolić obie strony. Użytkownicy wyrażając zgodę, dają Ci znak, że są gotowi na otrzymywanie komunikatów z Twojej firmy. Oznacza to, że jeśli już prześlesz im jakieś materiały, chętniej będą podejmować wobec nich interakcję, niż w przypadku nachalnych reklam pop-up itp. Ty natomiast zyskujesz bazę zainteresowanych odbiorców, którzy są świadomi Twojej działalności. Komunikacja z takim konsumentem jest znacznie łatwiejsza i może przynosić większe zyski.
Dodaj komentarz