Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Passage Indexing – co to jest i jak można go wykorzystać?


Passage Indexing – co to jest i jak można go wykorzystać?



15 grudnia 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Coraz częściej w przypadku pozycjonowania stron, można usłyszeć o passage indexing. Jak należy rozumieć ten dziwnie brzmiący termin? Przede wszystkim jak to w przypadku Google bywa, ma to za zadanie ułatwić życie użytkownikom, ale także dać szansę wyróżnienia się konkretnym stronom na tle konkurencji. W jaki sposób?

Czym jest passage indexing?

Passage indexing to mechanizm Google, w którego efekcie użytkownicy otrzymują dopasowane fragmenty treści z konkretnej strony, do swojego zapytania. Dzięki temu użytkownicy nie muszą wchodzić bezpośrednio do danej witryny, aby znaleźć odpowiedź, a mogą w szybki sposób sprawdzić, czy wejście na tę stronę, będzie dla nich opłacalne.

Google na potrzeby passage indexing analizuje poszczególne fragmenty naszej strony, które zostały zaindeksowane, pod kątem zapytania użytkownika. Dzięki temu działaniu, użytkownik przy wynikach wyszukiwania otrzymuje treści, które najbardziej odpowiadają na jego zapytanie. Jest to o tyle istotne, o ile zapytania użytkowników stają się coraz bardziej konkretne.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Passage indexing i algorytm Google BERT

W kontekście Passage indexing bardzo ważny jest tzw. “BERT” od Google’a, który został uruchomiony w 2019 roku. Najprościej można powiedzieć, że ma on za zadanie rozumieć treści na stronach internetowych, w sposób zbliżony do człowieka. BERT to system oparty o Natural Language Processing, co można rozumieć jako przetwarzanie języka naturalnego. Dzięki temu roboty wyszukiwarki są w stanie nie tylko zrozumieć tekst, ale także wychwytywać jego ogólny kontekst.

Przeczytaj również  Co to jest pop-up i jak go stosować w reklamie? [Przykłady]

To właśnie m.in. za sprawą BERTa, wyszukiwarka może wykorzystywać passage indexing dla zapytań użytkowników. Warto również zaznaczyć, że BERT wykorzystuje tzw. uczenie maszynowe. Oznacza to, że z każdym kolejnym fragmentem danych, BERT jest w pewien sposób mądrzejszy i doskonalszy.

Passage indexing – jak wygląda?

Od jakiegoś czasu możemy spotkać się z passage indexing w wyszukiwarce Google. Jest to stosunkowo nowe zagadnienie i należy zauważyć, że pewnym sensie będzie użytkownikom jawiło się jako rozszerzone wyniki wyszukiwania. Jednak należy zauważyć, że te dwie metody wyświetlania wyników, różnią się na poziomie wykorzystywanych algorytmów. Jak będzie wyglądała pozycja wykorzystująca passage indexing?

Przede wszystkim fragment treści z danej strony będzie znajdował się powyżej linku kierującego do danej strony. W ten sposób interesujące użytkownika treści, będą znajdowały się na samej górze wyników wyszukiwania, bezpośrednio pod menu wyników, zajmując tzw. “pozycję 0”. Taki rodzaj wyników będzie nazywany “fragmentem z odpowiedzią”. Istotne jest to, że samo Google zaznacza możliwość wystąpienia więcej niż jednego tego rodzaju wyniku.

Passage indexing w SEO

Ze względu na to, że passage indexing będzie umieszczał wyniki wyszukiwania na swego rodzaju uprzywilejowanej pozycji, będzie oznaczało, że warto jest się tym zagadnieniem zainteresować z uwagi na pozycjonowanie strony internetowej. Taki wynik jest wyświetlany na samym szczycie w SERPie, a to będzie się wiązało z samymi korzyściami dla witryny.

Przeczytaj również  Sprawdzanie pozycji w Google strony internetowej

Aby było to możliwe w przypadku własnej strony internetowej, jest na to tylko jedna recepta. Musimy odpowiednio zająć się tematem pozycjonowania. Jeśli nasza strona będzie odpowiednio zoptymalizowana, a sam content będzie po prostu wartościowy, to mamy szansę na zdobycie “pozycji 0”. Warto zaznaczyć, że aby się na niej wyświetlić, nasza strona nie musi znajdować się na najwyższych pozycjach w klasycznych wynikach wyszukiwania.

Może zdarzyć się tak, że będziemy znajdować się np. na 15 pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, a pojawimy się na pozycji 0 za sprawą passage indexing. Jest to spowodowane tym, że BERT bierze pod uwagę zapytanie użytkownika, a następnie ustala pozycję zerową na podstawie najbardziej dopasowanej do niego treści, nie zaś poszczególnych pozycji w standardowych wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Passage indexing to mechanizm, dzięki któremu użytkownicy otrzymują treści dopasowane do ich pytania zadanego wyszukiwarce. W oparciu o algorytm BERT, passage indexing będzie dopasowywał poszczególne fragmenty treści z danej witryny, aby przedstawić je użytkownikowi. W ten sposób możemy otrzymywać wynik na “pozycji 0”, która wyświetla się na samej górze wyników wyszukiwania, co jest szczególnie ciekawe, z punktu widzenia SEO.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Indeksowanie fragmentów - Ranking Google Passage i BERT"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *