Interesując się public relations, a konkretnie media relations, mogliśmy spotkać się z określeniem owned media. Podobnie jeśli działamy w zakresie content marketingu. Owned media w marketingu są w pewnym sensie kluczowe, aby móc mówić o sukcesie kampanii, działań itp. Owned media mają zapewnić także bezpieczeństwo oraz stabilność. W takim razie chyba warto się nimi zainteresować, prawda?
Spis treści:
Czym są owned media?
Owned media możemy rozumieć jako media własne. Używane będzie to określenie w odniesieniu do firmy, marki itp. Oznacza to, że owned media będą wszelkimi kanałami marketingowymi, nad którymi możemy w pełni panować – czyli najprościej mówiąc, są to takie media, których jesteśmy właścicielami lub jesteśmy wobec nich kluczową osobą decyzyjną.
Jednak najczęściej dla przedsiębiorców, owned media będą to strony internetowe, blogi itp. Będą one służyły m.in. do rozwoju, stymulowania sprzedaży, finalizacji transakcji itp. W przypadku mediów tradycyjnych, nawet jeśli są “własne”, to nie zawsze wszystkie wymienione czynności, będą tak proste jak w przypadku działań internetowych.
Rodzaje owned media
Przyjrzyjmy się teraz bliżej poszczególnym rodzajom własnych mediów marki, aby lepiej zrozumieć czym one mogą być i jak je możemy wykorzystywać. Szybko zrozumiemy, że są naprawdę ważne, a ich prawidłowe funkcjonowanie może okazać się kluczowe. Do najbardziej popularnych owned media w marketingu, możemy zaliczyć m.in.:
- Strona internetowa
Jest to najbardziej podstawowa forma. Posiadając własną stronę jesteśmy w pełni niezależni i jedyne na czym musimy się skupić to odpowiednia strategia pozycjonowania, abyśmy mogli trafić do większej liczby odbiorców. Na stronie prowadząc bloga możemy dzielić się wiedzą, przejawiać naszą eksperckość, przedstawiać oferty itp.
Z uwagi na swoje formy audialne i audiowizualne, ciągle zyskują na znaczeniu w oczach konsumentów. Wpływ na taki stan rzeczy jest także możliwy ze względu na wygodę użytkownika. Możemy ich słuchać lub je oglądać w przeróżnych miejscach i sytuacjach, podczas jazdy autem lub komunikacją miejską, w kolejce do lekarza itp.
Ważne jest także, że część narzędzi do webinarów, pozwala nagrywać je i odtwarzać w wygodnym dla nas momencie. Jest to świetna metoda na prowadzenie własnych serii publikacyjnych, które najczęściej w tym wypadku będą miały charakter edukacyjny.
Newsletter również może być zaliczany do owned media. Przez wielu niedoceniany, jednak mimo wszystko może być to ważny kanał marketingowy. Jeśli odpowiednio zadbamy o jego formę wizualną, a także treść, która będzie nim przesyłana, może okazać się pomocnym narzędziem w zwiększaniu sprzedaży. Odbiorcy zaciekawieni naszymi komunikatami, nie tylko odwiedzą naszą stronę, ale będą także skłonni wydać więcej, niż “przypadkowy przechodzień z wyszukiwarki”.
Warto również zaznaczyć, że do owned media nie można jednoznacznie przypisać mediów społecznościowych. O ile faktycznie jest to kanał marketingowy marki i mamy nad nim kontrolę jeśli jesteśmy administratorami profilu, to jak nazwa wskazuje jest to tylko profil. Samo medium będzie posiadało określony regulamin, którego musimy przestrzegać, jeśli nie chcemy zostać wyrzuceni ze społeczności.
Oczywiście w zależności od platformy społecznościowej będziemy mogli sobie pozwolić na mniej lub więcej. Jednak nie możemy bezsprzecznie przypisać social mediów do grupy mediów własnych marki. Mimo to, są one na pewno ważną pozycją w dzisiejszych strategiach marketingowych i po prostu warto z nich korzystać.
Owned media w strategii marketingowej
Wiemy już czym są własne media marki, dlatego można powiedzieć, że są one absolutną podstawą w działaniach marketingowych online. Przede wszystkim z uwagi na definicję, mamy pełny wpływ na to, jak nasze owned media wyglądają i jak będziemy prowadzić w nich naszą komunikację. Oczywiście musimy mieć na względzie np. regulamin Google w przypadku strony internetowej, jednak jest to wymagane, aby być wysoko w wynikach wyszukiwania.
Z zupełnie teoretycznego punktu widzenia, jeśli nam na tym nie zależy, to możemy publikować treści bez żadnych ograniczeń co do formy, tematyki itp. Mamy po prostu wolną rękę. Oczywiście w praktyce będzie to oznaczało, że posiadanie strony internetowej się nie opłaca bo nie będziemy widoczni dla użytkowników. Jednak trzeba zaznaczyć, że mamy taką możliwość. To odróżnia m.in. posiadanie strony internetowej od profilu w mediach społecznościowych.
W kontekście kontroli nad treściami we własnych mediach, bardziej chodzi o to, że możemy swobodnie dostosowywać strategię marketingową do naszej sytuacji. To jak będziemy komunikować się z odbiorcami, na jakie rozwiązania się zdecydujemy itp. zależy tylko od nas. Dlatego posiadanie dobrze rozbudowanych owned media, jest naprawdę istotne.
Podsumowanie
Owned media to najprościej mówiąc media własne marki. W marketingu wykorzystuje się je przede wszystkim do komunikacji z odbiorcami. Dzięki owned media mamy wpływ na to, jak będą wyglądać komunikaty, jaką formę będą przybierać, jakiego rodzaju treści będziemy publikować itp. W przypadku mediów tradycyjnych, musimy raczej dostosować swój komunikat do danego medium w każdym szczególe. W owned media, mamy swobodę działania, która jest obecnie bardzo ceniona.
Dodaj komentarz