Sklepy internetowe pojawiają się, jak grzyby po deszczu. Moda na zakupy online cały czas rośnie. To przede wszystkim wygoda dla klientów, bo nie trzeba stać w korkach, marnować czasu na chodzenie po sklepach i stanie w kolejkach. Poza tym kupując przez internet mamy gwarancję, że w jednym ze sklepów z pewnością znajdziemy pożądany przez nas przedmiot. Jeśli znajdujemy się po drugiej stronie i zastanawiamy, czy warto otworzyć e-sklep, to nasza odpowiedź brzmi: oczywiście, że tak. Jeśli chcemy odnieść sukces warto sprawdzić, na co trzeba zwrócić uwagę Zapraszamy zatem do naszego poradnika.
Spis treści:
Plan działania
Niezależnie od branży w jakiej działamy, czy prowadzimy biznes stacjonarnie, czy przez internet konieczny jest plan działania. Po pierwsze musimy wybrać branżę, która nas interesuje. Warto zastanowić się, czy jest jakaś nisza na rynku, którą możemy wypełnić? Decydując się na to, co będziemy sprzedawać trzeba sprawdzić, ile jest konkurencyjnych firm, jakie oferują produkty, jakie mają ceny, czy bez problemu znajdziemy dostawców lub podpiszemy umowę z producentem itd. Musimy sprawdzić, czy jest odpowiedni popyt na dane towary, czy branża jest sezonowa, bo jeśli jest, to co będziemy sprzedawać poza sezonem? Przygotowując plan trzeba oszacować koszty, jakie trzeba ponieść na stworzenie sklepu, reklamę, zaopatrzenie, pracowników itd. Wreszcie warto sprecyzować grupę odbiorców docelowych. Dzięki temu będziemy mogli przygotować ofertę i reklamę pod konkretnych użytkowników, co pozytywnie wpłynie na konwersję.
Własna działalność i regulacje prawne
Zakładając sklep internetowy należy również założyć własną działalność gospodarczą. To niezbędne przede wszystkimi dlatego, żebyśmy byli odbierani przez klientów, jako firma rzetelna, której można zaufać. Musimy wypełnić dokumenty w ZUS-ie, Urzędzie Skarbowym, założyć konto firmowe lub załatwić wszystko przez profil zaufany. Musimy pamiętać o przygotowaniu odpowiednich regulaminów i umieścić je na naszej stronie. Musimy pamiętać o regulaminie e-sklepu, regulaminie płatności, dostaw i zwrotów, polityce prywatności, rejestracji działalności w GIODO, poinformowaniu o plikach cookies, o właściwym przechowywaniu danych klientów, łatwym dostępie do formularzy, protokole HTTPS i certyfikacie SSL.
Hosting, domena, CMS
Kolejnym krokiem jest wybór właściwego hostingu i domeny. Taniej nie zawsze znaczy najlepiej, trzeba porównać oferty firm, sprawdzić ceny po zakończeniu promocji i opinie klientów. Decydując się na wybór nazwy domeny trzeba pamiętać, żeby wpadała w ucho, była powiązana z naszą działalnością i łatwo można było ją wymówić. Jednym z istotniejszych wyborów jest decyzja w sprawie systemu do zarządzania sklepem (CMS). Sprawdźmy, gotowe rozwiązania lub zaprojektujemy własny sklep. Wszystko zależy od naszych potrzeb i zasobności portfela. Sprzedając kilka produktów mamy inne wymagania aniżeli oferując w sklepie tysiące artykułów. Należy to wziąć pod uwagę, żeby sklep działał płynnie i był wygodny dla klientów. CMS powinien nieć intuicyjny panel administratora, żeby w razie potrzeby bez problemu wprowadzać zmiany.
Obsługa sklepu, dostawa, formy płatności
Sama platforma to nie wszystko. Musimy mieć osobę, która zajmie się komunikacją z klientami, uzupełni asortyment sklepu o nowe artykuły, będzie odpowiedzialna za organizowanie zamówień i wysyłek, a także ogarnie tematy reklamacji i ewentualnych zwrotów. Obsługa sklepu to nasza wizytówka, bo dobre relacje z klientami są niezwykle ważne. Kolejną sprawą jest kwestia wyboru opcji płatności. Klienci muszą mieć wybór np. płatność kartą, BLIKIEM, przy odbiorze zamówienia, przelewem bankowym itd. Tak samo wygląda sprawa z dostawą zamówień, jedni wolą odbiór osobisty, przesyłkę kurierem, Poczta Polską, odbiór w punkcie, a jeszcze inni paczkomatem. Klienci lubią mieć wybór, więc warto o to zadbać.
Dodaj komentarz