Jeśli masz własną stronę internetową lub posiadasz swój e-sklep to na pewno śledzisz na nich ruch, szczególnie jeśli inwestujesz w pozycjonowanie. Jeśli tego nie robisz, albo przestałeś się interesować tą tematyką, prawdopodobnie spotykasz się ze spadającym ruchem na Twojej stronie internetowej. Może być również tak, że całą stronę masz dobrze zoptymalizowaną, a ruch mimo to spada. Co może być przyczyną?
Spis treści:
Dlaczego warto monitorować ruch na stronie?
Przede wszystkim, żeby sprawdzić czy prowadzenie strony internetowej w ogóle się opłaca. Jeśli masz mały ruch lub nie ma go wcale, to marna jest szansa na uzyskanie konwersji. Skoro nie ma konwersji, prawdopodobnie nie ma też dochodu (ze strony internetowej), a więc jej prowadzenie jest nierentowne.
To właśnie sprawia, że zakładając sklep e-commerce lub po prostu własną stronę internetową, trzeba monitorować jaki mamy na niej ruch. Nikt przecież nie chce dopłacać do interesu. Ponadto, jeśli zauważymy, że ruch na naszej stronie internetowej jest niski, możemy podjąć odpowiednie kroki zaradcze, które pozwolą nam na odwrócenie sytuacji. Jednak najpierw zastanówmy się, dlaczego ruch na stronie spada.
Możliwe przyczyny spadku ruchu na stronie
Istnieje kilka popularnych przyczyn, które w zdecydowanej większości przypadków, będą faktycznym źródłem problemu. W środowisku SEO, wyróżnia się przede wszystkim:
- Kary od Google – algorytmy, które codziennie przemierzają zasoby Internetu, wyszukują również tzw. Black Hat SEO. Są to niedozwolone techniki pozycjonowania, a skoro nakłada się za nie kary, są także nieopłacalne. Kary od Google mogą przejawiać się jako ban lub filtr, które powodują spadek ruchu. W skrajnych przypadkach, Google może doprowadzić do całkowitego jego zlikwidowania.
- Spadek pozycji – może być to powiązane z karami nałożonymi przez Google. Jest to podstawowa przyczyna spadku ruchu na stronach internetowych, a wynika to z charakterystyki pozycjonowania. Skoro im wyższa pozycja w Google, tym więcej użytkowników odwiedza naszą stronę – to jeśli pozycja będzie niska, nie będziemy mieli dużego ruchu.
- Utracone backlinki – o backlinkach pisaliśmy nieco więcej ostatnio na naszym blogu. Przez algorytmy Google są one traktowane jako pewne wotum zaufania dla naszej strony. Jeśli zmniejszy się ich liczba lub jakość, stracimy jeden z czynników wpływających na pozycjonowanie. To bezpośrednio będzie miało przełożenie na spadek ruchu na naszej stronie internetowej.
- Inne zmienne, wpływające tymczasowo – spadek ruchu na naszej stronie może być związany także ze specyfiką naszej branży. Jeśli prowadzimy np. hotel w nadmorskim kurorcie, to zimą ruch na naszej stronie będzie mniejszy. Wynika to po prostu z sezonowości branży. Innym przykładem może być zmiana metadanych naszej strony. Jeśli ostatnio wprowadzaliśmy w nich zmiany, Google nie indeksuje ich w mgnieniu oka. Tym samym nasze pozycję w wyszukiwarce mogą na jakiś czas spaść, co wpłynie na niższy ruch na stronie.
Jak radzić sobie ze spadającym ruchem na stronie?
Wiemy już co może powodować u nas spadki ruchu. Warto zastanowić się, co możemy z tym fantem zrobić. Przede wszystkim, jeśli masz problem ze spadającym ruchem na swojej stronie internetowej, możesz skontaktować się z nami. Z chęcią pomożemy Ci znaleźć źródło problemu i wprowadzić odpowiednie kroki zaradcze, abyś znów znalazł się na szczycie wyników wyszukiwań.
Działania z zakresu zwiększania ruchu na naszej stronie internetowej polegają m.in. na:
- Prędkość ładowania witryny – jest brana pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek. Wiele narzędzi dostępnych w Internecie, pozwala Ci przeanalizować prędkość Twojej strony. Aby ją polepszyć przede wszystkim optymalizuje się stronę pod kątem SEO, wybiera odpowiedni hosting, a także przeprowadza się inspekcje wśród wtyczek stosowanych na naszej stronie.
- Słowa kluczowe – ich dobór często jest bardzo trudny. Jeśli zrobimy to nieumiejętnie, po prostu nie spełnią swoich zadań i nie będą windować naszej strony w górę wyników wyszukiwania.
- Content – popularne jest stwierdzenie “Content is king” (Content jest królem) i w dużej mierze jest to prawdą. Jeśli chcesz mieć wysoki ruch na swojej stronie, musisz zadbać, aby Twoje treści były atrakcyjne dla użytkowników.
Bardzo ważne w tym wszystkim jest również to, aby ciągle analizować dane naszej strony internetowej. Podstawowymi narzędziami, które mogą nam w tym pomóc są Google Analytics oraz Google Search Console. Przez przypadek pojawił się jakiś błąd? Nie zwlekaj, po prostu go usuń. Błędy techniczne również mogą być przyczyną niskiego ruchu na Twojej stronie internetowej. Dlatego nie można lekceważyć żadnej podstrony.
Podsumowanie
Spadający ruch na stronie internetowej może przyprawić człowieka o zawrót głowy. Szczególnie jeśli robi się wszystko, aby go zwiększyć. Nie należy się załamywać. Sprawdź, czy któraś ze wskazanych przyczyn nie występuje przypadkiem u Ciebie. Jeśli tak, nie czekaj, od razu zlikwiduj źródłem problemu i ciągle ulepszaj optymalizację swojej strony internetowej, a na pewno zobaczysz efekty.
Dodaj komentarz