Odpowiednia strategia jest bardzo często kluczem do sukcesu w każdej sferze działalności. Jeśli odpowiednio się przygotujemy pod każdym względem i będziemy prowadzić wg tego nasze działania, mamy po prostu większe szanse powodzenia. Co więcej, w przypadku produktów niemniej istotne jest to, czy przetestowaliśmy go wcześniej, daliśmy się zapoznać z pomysłem grupom docelowym itp. To wszystko bardzo często będzie miało decydujący wpływ na to, czy osiągniemy sukces.
Spis treści:
Czym jest Minimum Viable Product?
Minimum Viable Product w skrócie będziemy nazywać MVP – można powiedzieć, że produkt MVP to taki, który posiada tylko minimalne funkcjonalności, aby klienci po prostu byli z niego zadowoleni – nic więcej. Chociaż wydawać by się mogło, że takie rozwiązanie po prostu nie może przynieść korzyści, to nic bardziej mylnego. MVP od lat jest z powodzeniem wykorzystywane w różnych firmach i to tylko świadczy o tym, że po prostu warto jest się zainteresować tym tematem.
MVP – o co chodzi?
Warto przyjrzeć się z bliska koncepcji MVP i przedstawić znaczenie trzech słów, z których się ona składa, czyli Minimum, Viable oraz Product. Oczywiście możemy powiedzieć wprost, że chodzi o minimalną opłacalność produktu, ale to sformułowanie może nam mówić niewiele więcej. Samo MVP będzie wykorzystywane przy testowaniu nowego produktu itp. O co w tym wszystkim chodzi?
- Minimum – to słowo można rozumieć jako myśl przewodnią koncepcji MVP. Chodzi w tym wszystkim o minimalizm, m.in. na poziomie naszego wysiłku pod względem testowania nowych produktów, sprawdzania jego funkcjonalności itp.
- Viable – z angielskiego oznacza “wykonalny”, “opłacalny”, “zdolny do życia”. Tutaj chodzi o to, żeby nasze rozwiązanie było przede wszystkim działające i funkcjonalne. Nie możemy pozwolić na wystąpienie jakichkolwiek błędów, aby odbiorcy mogli w łatwy sposób sprawdzić działanie produktu i podzielić się z nami bardzo ważną opinią.
- Product – najprostsza część koncepcji. Po prostu odpowiada za realny produkt, nie możemy zastosować metody MVP, jeśli nie mamy przynajmniej prototypu. Zatem podkreślone jest jego faktyczne, realne istnienie, niezbędne do przeprowadzenia procesu.
MVP jest świetnym sposobem na to, aby sprawdzić jak rynek zareaguje na Twoją propozycję produktową. Masz szansę zobaczyć, przy minimalnym nakładzie pracy i finansów, czy odbiorców usatysfakcjonuje Twoje rozwiązanie i czy pozwoli Ci ono odnieść sukces.
Jak zastosować MVP?
Przede wszystkim należy powiedzieć, że MVP wykorzystuje się najczęściej w przypadku startupów lub wprowadzania nowego produktu na rynek. Przyjrzyjmy się zatem temu, jak to wszystko wygląda:
- Tworzenie produktu
Aby cokolwiek testować, musisz to mieć. Jednak pamiętaj, że musisz stworzyć produkt o minimalnej funkcjonalności, a to nie będzie takie proste. Zazwyczaj chcemy z własnych pomysłów wyciskać jak najwięcej, ale w przypadku MVP, nie tędy droga. Tworzysz najprostszą wersję po to, aby ją zaprezentować odbiorcom.
Poza testowaniem rynku, zyskasz przede wszystkim pomysły na rozwój. Dlatego tak ważny jest minimalizm, bo dopiero później będziesz mógł uwzględniać inne zastosowania. Nie tylko zyskujesz na tym czas i rzetelne informacje, ale także kibicujących klientów, którzy prawdopodobnie kupią Twój produkt, gdy będzie dostępna jego finalna wersja.
- Analizowanie danych
Gdy uzyskasz już odpowiednią ilość danych, selekcjonujesz je. Zostawiasz tylko te najbardziej istotne, a następnie wprowadzasz w życie – i można powiedzieć, że powtarzasz schemat dopóki nie osiągniesz perfekcji. Cały czas będziesz coś poprawiał, a nowe pomysły od ludzi z całego świata będą mogły do Ciebie spływać. Następnie będziesz mógł je uwzględniać w swoim projekcie.
W gruncie rzeczy na tym będzie polegało tworzenie MVP. Najważniejszą jego zaletą jest przede wszystkim to, że sprawdzamy, czy na tego rodzaju produkt jest na rynku zapotrzebowanie. Wyobraź sobie, że pompujesz ogromne fundusze i poświęcasz mnóstwo czasu na stworzenie danego produktu, aby okazało się, że nie został on przyjęty na rynku. Nie jest to miła wizja, prawda?
Przykłady zastosowania MVP
Na świecie nie brakuje przykładów, które można rozpatrywać w kategoriach MVP. Co ciekawe, część z nich może być Ci świetnie znana. Spójrzmy zatem na jedne z najbardziej popularnych przykładów:
- Groupon – zgadza się, popularna aplikacja również zaczynała jako Minimum Viable Product. Co ciekawe, Groupon na początku swojej działalności, po prostu stworzył bloga na WordPressie, a znane dzisiaj kupony grupowe, po prostu zespół pisał ręcznie. Z czasem przyszedł dopiero czas na zakup serwerów, automatyzację procesów itp. Na początku jednak, Groupon był MVP w 100%.
- Dropbox – to też może się wydawać zaskoczeniem? W zamierzchłych czasach, zanim usługi chmurowe zyskały na popularności, trzeba było naprawdę przekonać do tego ludzi (to akurat nic zaskakującego). Drew Houston jako współzałożyciel Dropboxa, zanim zaczął inwestować w to rozwiązanie duże pieniądze, po prostu stworzył z zespołem MVP Dropboxa. Udawał się na spotkania z potencjalnymi klientami, zbierał informacje, udoskonalał go itd.
- Twitter – tutaj również możemy mówić o MVP. Otóż social media nie od zawsze zajmują taką pozycję, jaką znamy współcześnie. W 2006 roku Twitter powstał, aby zapewnić pracownikom firmy Odeo przesyłanie krótkich wiadomości do 160 znaków. Dopiero po przeprowadzeniu testów i małych modyfikacjach, Twitter został “wysłany” na rynek i mógł podbić Internet. Podobna historia przydarzyła się z resztą Markowi Zuckerbergowi i jego Facebookowi.
Podsumowanie
MVP to skrót od Minimum Viable Product i oznacza produkt o minimalnej funkcjonalności. Wszystko po to, aby jak najmniejszym nakładem pracy oraz środków finansowych, sprawdzić czy na nasz produkt w ogóle jest zapotrzebowanie na rynku. Czy to ma sens? Przykłady ze świata pokazują, że jak najbardziej. Zarówno wśród mediów społecznościowych, jak i innych usług, koncepcja MVP jest naprawdę szeroko stosowana i może przynieść nam ogromne korzyści.
Dodaj komentarz