Różnego rodzaju moodboardy obecnie są dość mocno popularne i wykorzystywane w różnych środowiskach. Niemalże codziennie można spotkać się z nowymi kompozycjami zdjęciowymi, które mają za zadanie opisywać nastrój i uczucia np. danej osoby. Tym właśnie są moodboardy. Jednak co ciekawe, coraz częściej są one wykorzystywane także na potrzeby marketingu. W jaki sposób?
Spis treści:
Moodboard jako narzędzie w marketingu
Od pewnego czasu w marketingu stało się popularnym zabiegiem, tworzyć moodboardy po np. pierwszym zetknięciu się z jakąś reklamą, strategią, briefem itp. Pomaga to wyrazić emocje, skojarzenia, przekazać to z czym się skojarzyła np. dana kompozycja, a także w jaki nastrój wprawiła ona zespół marketingowy. Jak może się to przekładać na wyniki?
Moodboard to luźna kompozycja, składająca się dosłownie ze wszystkiego. Można umieszczać na niej słowa, zdjęcia, obrazy, ikony, kolory, które razem mają dawać abstrakcyjny obraz określonego wcześniej zjawiska. Pomaga to ukazać, że nawet jeśli dana reklama nie miała wpływać np. na nostalgiczny nastrój odbiorców, w rzeczywistości może to właśnie robić.
Co więcej, moodboard może być tworzony na potrzeby odbiorców i wtedy będzie on utrzymywany np. w określonym stylu lub kolorystyce po to, aby wywoływać określony wcześniej przez nadawcę nastrój. Ponadto, moodboardy często będą łączone właśnie z styleboardami oraz colorboardami, a razem mogą pomóc w osiągnięciu zamierzonego celu.
Jak wykorzystać moodboardy w firmie?
Od stworzenia moodboardu można także rozpocząć pracę nad określonym projektem. Wszystko zależy od tego, na jakie podejście ostatecznie padnie decyzja. Jak to może wyglądać? Przede wszystkim, moodboard powinien odzwierciedlać założenia projektu. Jeśli np. dotyczyć będzie on promocji parku rozrywki, powinien być on opatrzony w żywe kolory, odpowiednią dynamikę, energię, przedstawiać adrenalinę itp.
W ten sposób, inna osoba współpracująca nad projektem, będzie mogła w prosty i szybki sposób zorientować się w głównym założeniu projektu, z czym kampania promocyjna ma korespondować, czym emanować itp.
Różne rodzaje boardów, które warto wykorzystać
Moodboard chociaż jest najbardziej popularny i najszerzej opisany, to zostały także wcześniej wspomniane inne rodzaj tablic, które np. wizualizują jakąś wizję. Warto dokładniej się im przyjrzeć, aby zobaczyć czym się różnią i w jakich sytuacjach będą najbardziej przydatne, poszczególne typy tablic.
Moodboard
Będący tematem artykułu. Jego nazwa wskazuje, że to na tzw. nastroju skupia się najbardziej. Ogólnie rzecz biorąc tego rodzaju tablice wykorzystuje się po to, aby uniknąć nieporozumień wynikających z ograniczeń słów i języka, aby przekazać ze wszystkimi szczegółami ogólną koncepcję projektu itp. To powoduje, że będą one najbardziej korzystne w początkowej fazie prac nad projektem, jednak dobrze jeśli będą towarzyszyły przez cały okres trwania prac zespołu.
Colorboard
Colorboardy skupiają się głównie na kolorach, ich różnych odcieniach itp. Chociaż nie oznacza to, że nie można stosować na ich potrzeby zdjęć. Jednak będą wykorzystywane tylko takie, na których dominuje określona barwa, nie będą to zatem wielobarwne kompozycje (przynajmniej w większości). Mają pomagać stworzyć odpowiedni nastrój, który jest celem. Mogą posłużyć jako narzędzie inspiracji zespołu, np. na potrzeby projektów, w których warstwa kolorystyczna odgrywa duże znaczenie itp.
Styleboard
Styleboardy natomiast, odnoszą się w większym stopniu do moodboardów i są swego rodzaju pogłębieniem ich wizji. O ile moodboard ma wprawiać w określony nastrój, o tyle styleboard ma za zadanie przedstawić już bardziej konkretną wizję. Na ich potrzeby wykorzystuje się np. konkretne materiały, tekstury, określone figury geometryczne, a także kolory.
Koncepcja jest taka, aby to co znajduje się na styleboardzie, można było bezpośrednio przenieść np. na określony produkt. To właśnie na tym etapie prac, można przenieść abstrakcję zapisaną na tablicach, w świat realny – namacalny produkt oddający wizję różnego rodzaju boardów.
Moodboard, colorboard, styleboard – kilka słów na koniec
Moodboard to swego odzwierciedlenie graficzne, namacalne wizji projektu, którą warto odwzorować w postaci określonego nastroju (mood). W ten można ujednolicić to co chce się przekazać np. w wielu językach, a umiejętnie stworzony moodboard wraz z colorboardem oraz styleboardem, może przekazać wizję naprawdę szczegółowo.
Będzie to szczególnie pomocne w przypadku firm z zespołami wielojęzycznymi, ponieważ tak przedstawiona wizja projektu, pozwala zniwelować bariery językowe i przekazać to samo, wszystkim członkom zespołu. Co więcej, pozwala to także ujednolicić koncepcja np. danej kampanii reklamowej w wielu miejscach na świecie. W ten sposób, reklama w Polsce będzie mogła przekazywać te same wartości, które zostały przekazane np. w Wielkiej Brytanii, chociaż będą one nieco inaczej przedstawiane.
Dodaj komentarz