Model SOSTAC to swego rodzaju strategia działania w zakresie marketingu, która opiera się na prostej strukturze, która ułatwia przekazywanie jej założeń, a to wpływa pozytywnie na ogólną poprawę w procesach decyzyjnych i planowania. Jego początki sięgają 1990 roku, kiedy to opracował go Peter R. Smith i dokonywał jego coraz dokładniejszych opisów w swoich kolejnych publikacjach. Warto przyjrzeć się temu, jak wygląda model SOSTAC i jak można go wykorzystywać na potrzeby marketingu internetowego.
Spis treści:
Z czego składa się model SOSTAC?
Sama nazwa modelu SOSTAC jest akronimem od 6 kroków, które składają się na całą strategię działania. Pozwalają one na dokładną i wnikliwą analizę obecnej sytuacji, a także zwraca się uwagę na skutki poszczególnych działań. Każdy z etapów SOSTAC jest logiczną całością pod względem przyczynowo-skutkowym i kolejne kroki wynikają z poprzednich. Jak zatem przedstawia się całość strategii działania SOSTAC?
S – Situation Analysis
Analiza sytuacji. Jest to absolutna podstawa, dzięki której można się dowiedzieć, na jakim etapie znajduje się obecnie firma, czy też kampania marketingowa itp. W wyniku tych działań powinno się przeanalizować sytuację klientów (obecnych i potencjalnych), a także czynników zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, zaczynając od konkurencji, a kończąc na ofercie firmy, środowisku pracy itp.
O – Objectives
Cele. Chodzi o to, które z analizowanych wcześniej elementów składowych sytuacji firmy, wymagają największego skupienia i nakładu pracy. Innymi słowy, na czym trzeba się skupić i co w wyniku tego można osiągnąć.
S – Strategy
Strategia. Określenie tego, w jaki sposób chcemy osiągnąć zamierzone cele. Najlepiej jest skupić się na tym, aby dokładnie określić sposoby działania, które będą podejmowane na potrzeby osiągnięcia celów. Pomocne w tym celu może być uwzględnienie targetowania, a tym samym segmentacji klientów i całego rynku.
T – Tactics
Taktyka. Można to uznać za doprecyzowanie określonej wcześniej strategii działań. W tym miejscu należy uwzględnić wszystko to, co będzie pomocne w osiągnięciu zamierzonych celów, z czym się można zetknąć na drodze do nich itp.
Warto zatem określić m.in. to jakie narzędzia będą wykorzystywane, jakie techniki (np. marketingowe), metody. Następnie warto nadać im chronologii i zwrócić uwagę na to, kiedy poszczególne z nich zostaną wdrożone itp.
A – Action
Akcja. W tym miejscu należy się skupić już na konkretnych działaniach. Można to rozumieć, jako doprecyzowanie taktyki. Czyli dokładne określenie tego, kiedy oraz jakie działania będą niezbędne do osiągnięcia zamierzonego wcześniej celu.
Ten etap już bezpośrednio najbardziej przypomina plan. Określamy to, kto jest za co odpowiedzialny, ale również to jakie technologie oraz systemy będą wykorzystywane i co najważniejsze, czy będzie potrzebna do tego zewnętrzna pomoc np. w formie outsourcingu itp.
C – Control
Kontrola. Odnosi się ona zarówno do planowania, jak i konkretnego działania. Chodzi o to, aby ustalić np. metody na monitorowanie i kontrolę postępów, a także raporty dzienne, tygodniowe, miesięczne, kwartalne itp. Pomoże to w ogólnym monitorowaniu prac nad osiągnięciem zamierzonych celów i pozwoli na właściwą reakcję, gdy zajdzie taka potrzeba.
Jak można wykorzystać model SOSTAC w pozycjonowaniu?
Przy odpowiedzi na to pytanie, należy pamiętać przede wszystkim, że jest to jak najbardziej możliwe. O modelu SOSTAC mówi się najczęściej w kontekście marketingu, a przecież pozycjonowanie stron jest jedną z jego części składowych. Co więcej, sam model SOSTAC może być z powodzeniem wykorzystywany w wielu innych dziedzinach.
W pozycjonowaniu stron model SOSTAC może pomóc w przypadku opracowywania strategii dotyczącej ogólnej współpracy nad daną stroną internetową, a także w przypadku opracowywania poszczególnych działań z zakresu pozycjonowania. Mowa tutaj m.in. o strategii linkowania, czy też SEO itp. Co ciekawe, w większości przypadków właśnie w oparciu o model SOSTAC funkcjonuje współpraca z klientem.
W pierwszym kroku modelu SOSTAC należy wziąć pod uwagę dokładną analizę sytuacji, a przecież pozycjonowanie stron internetowych rozpoczyna się od audytu SEO, który pozwala zorientować się w ogólnej sytuacji strony, przeanalizować słowa kluczowe itp.
Następnie przechodzi się przez ustalanie celów pozycjonowania, na podstawie zebranych danych wybiera się strategię działania, ustala się kolejność działań, wykorzystania technik itp. W ostatnich krokach pozostaje podzielenie obowiązków na specjalistów od treści, optymalizacji, link buildingu, obsługi klienta itp. To tylko pokazuje, że model SOSTAC tak naprawdę jest nam wszystkim bliższy, niż się to wydaje.
Podsumowanie
Model SOSTAC został opracowany przez Petera R. Smitha i jego jednym z głównych zadań jest usprawnienie procesów decyzyjnych i tych z zakresu planowania. Polega na uwzględnieniu konkretnego działania w 6 krokach, których pierwsze litery nadały nazwę temu modelowi – S (Situation Analysis), O (Objectives), S (Strategy), T (Tactics), A (Action), C (Control).
Trzymanie się ram modelu pozwala na dokładne przygotowanie się do konkretnego projektu i przewidzenie różnych scenariuszy. To wszystko sprawia, że swoje zastosowanie znalazł w marketingu, a szczególnie dobrze spisuje się w marketingu internetowym, gdzie analityka jest bardzo ważną częścią, praktycznie wszystkich działań.
Dodaj komentarz