Dzisiejsza sprzedaż polega na bardzo różnorodnych modelach docierania do klienta. Czasem może się wydawać, że ilość pośredników sprzedaży ciągle rośnie. Przyczyniać się do tego może także dynamiczny rozwój branży e-commerce. Jednak nie oznacza to, że tylko poprzez pośredników mamy dostęp do produktów konkretnej firmy. Istnieje model tzw. sprzedaży bezpośredniej, czyli model D2C. Co to takiego?
Spis treści:
Czym jest model D2C?
D2C to skrótowiec od angielskiego sformułowania direct to consumer, co w tłumaczeniu na język polski oznacza “bezpośrednio do konsumenta”. W tym modelu nie znajdziemy pośredników sprzedaży, których rolę przejmuje producent. Oznacza to, że danego produktu nie będziemy widywać na półkach w sklepach czy drogeriach, a jedynie w firmowych sklepach producenta lub na jego stronie internetowej.
Na czym dokładnie polega sprzedaż typu D2C?
Aby być precyzyjnym, nie wystarczy powiedzieć, że model sprzedaży D2C, to sprzedaż bezpośrednia, z wyłączeniem pośredników. W celu lepszego zrozumienia modelu, trzeba przyjrzeć się roli pośredników.
W modelu direct to consumer, producent przejmuje rolę pośrednika sprzedaży. Oznacza to, że jego obowiązki rozszerzają się o aspekty związane m.in. z dystrybucją produktów. W zależności od sytuacji, będzie to wiązało się z handlem tradycyjnym oraz rynkiem e-commerce. Oznacza to, że w zdecydowanej większości, taki model sprzedaży będzie wybierany przez młode przedsiębiorstwa, których pozycja na rynku nie jest jeszcze ugruntowana.
Model sprzedaży D2C w wyniku swojej charakterystyki, nie będzie idealny w każdej branży. Zastanówmy się przez chwilę, czy np. produkty typu FMCG (“szybko zbywalne”), mają szansę na efektywną sprzedaż w modelu D2C? Raczej na model direct to consumer, zdecydujemy się w przypadku produktów wysoce spersonalizowanych, marek premium itp.
Direct to consumer w e-commerce
Trzeba postawić sprawę jasno. Model sprzedaży D2C zdecydowanie najbardziej opłacalny jest w przypadku branży e-commerce. Dlaczego? Przede wszystkim nie musimy liczyć się z kosztami dostaw do stacjonarnych punktów sprzedaży, czy też w ogóle kosztami ich otwarcia. W tym miejscu możemy wyróżnić dwa podejścia, które umożliwią działanie na rynku e-commerce:
- Platformy e-commerce – jest to zdecydowanie najprostsza metoda. Wystarczy założyć własne konto na jednej z platform typu Allegro, OLX, Amazon itp. W przypadku zdecydowania się na to rozwiązanie, trzeba się jednak liczyć z ograniczeniami związanymi z polityką cenową (wysoka konkurencja i możliwość porównania), opłatami dla poszczególnych platform e-commerce itp.
- Własny sklep internetowy – otwarcie sklepu internetowego na własnej stronie, będzie trudniejsze, jednak zdecydowanie bardziej korzystne z perspektywy czasu. W tym przypadku musimy się jednak liczyć z tym, że jeśli nie posiadamy fachowej wiedzy m.in. z zakresu SEO, będziemy musieli współpracować z agencją marketingu internetowego, która sprawi, że o naszym sklepie internetowym, w ogóle ktoś się dowie.
Należy zauważyć, że coraz częściej przedsiębiorstwa na początku swojej kariery, decydują się na oba rozwiązania. Zakładając własną stronę internetową, wykorzystują platformy e-commerce do wzrostu popularności, a gdy ta osiągnie zadowalający poziom, porzucają serwisy typu Allegro, OLX itp.
Potrzebujesz pomocy związanej z działaniami marketingowymi Twojego sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami! Z przyjemnością opowiemy Ci, na co trzeba zwracać uwagę i co jest istotne w przypadku branży e-commerce, w szczególności w dobie dynamicznego rozwoju tego sektora.
Jakie korzyści wynikają z modelu sprzedaży D2C?
Trzeba powiedzieć, że w ostatnim czasie model sprzedaży D2C zyskuje na popularności. Warto zatem zastanowić się z czego wynika coraz większe zainteresowanie tym tematem. Pomocne w tym może być zaprezentowanie korzyści modelu direct to consumer.
- Brak marży pośredniczej – dzięki ominięciu w dystrybucji różnego rodzaju pośredników, nasze produkty mogą mieć atrakcyjnie niską cenę, jednak mimo wszystko wyższą, niż wyniosły koszty jego wytworzenia. Dzięki temu możemy nastawić się na maksymalizację zysków.
- Możliwość budowania relacji – w przypadku sprzedaży produktów przez pośredników, w dużej mierze nie mamy możliwości bezpośredniego kontaktu z klientami. W przypadku modelu D2C, jesteśmy z nimi na każdym kroku i możemy także śledzić ścieżkę zakupową klienta.
- Łatwość wprowadzania nowych produktów – posiadając rozbudowane relację z klientami, mamy dostęp do informacji o ich potrzebach. Dzięki temu możemy rozszerzyć swój zakres produktów o pozycję, które faktycznie będą atrakcyjne dla naszych odbiorców. Co więcej, możemy także liczyć na łatwość promocji i dystrybucji. Pomijając w całym przedsięwzięciu kontakty z pośrednikami sprzedaży, którzy powinni dostać np. ściśle sprecyzowane informacje i metody promocji produktów.
Podsumowanie
D2C to skrót od direct to consumer. Jest to model sprzedaży, który charakteryzuje się pominięciem pośredników. Oznacza to, że w tym przypadku producent przejmuje rolę pośredników i zajmuje się m.in. dystrybucją swoich towarów. Dzięki temu można realnie wpłynąć na maksymalizację zysków. Otrzymujemy również możliwość budowania relacji z klientami, co w dzisiejszych czasach jest niezwykle korzystne.
Dodaj komentarz