Bez względu na to w jakiej branży działamy, czy też współpracujemy z klientami indywidualnymi lub biznesowymi, odpowiedni sposób prezentowania danych jest po prostu niezwykle istotny. Oczywiście m.in. od naszej sytuacji będzie zależne to, na jaki rodzaj wizualizacji danych będziemy się decydować. W tym wszystkich chodzi przecież o to, aby prezentowane informacje były po prostu czytelne i przejrzyste dla odbiorców. Dlatego w dużej mierzę to właśnie od nich, będzie zależeć to w jaki sposób powinniśmy prezentować dane.
Spis treści:
Jakie metody prezentowania danych wybrać?
Dostępnych metod prezentowania danych jest tak wiele, że może być nam trudno się zdecydować na jeden, konkretny sposób. Przede wszystkim dana metoda powinna być atrakcyjna dla odbiorców, czyli ciekawa i przystępna m.in. na poziomie wykorzystanego przez nas języka.
Przy wyborze ciekawej metody prezentowania danych w naszym przypadku, powinniśmy również pamiętać o tym, że powinno to być uzależnione także od tego, jakiego rodzaju dane chcemy zaprezentować. Nie wszystkie sposoby będą nadawały się np. do porównywania i wskazywania zależności pomiędzy dwoma zjawiskami.
Zatem o tym, czy dana metoda prezentowania danych będzie ciekawa, w największej mierze będzie zależeć od naszych odbiorców oraz tego co chcemy prezentować. Warto pamiętać, że np. w przypadku prostego wykresu liniowego, nie powinniśmy go wykorzystywać dla więcej niż 4 wartości w 4 osobnych liniach. W przeciwnym razie wykres staje się zbyt skomplikowany i nieczytelny, a to wpłynie na jego “ciekawość”.
Wykresy jako metoda wizualizacji danych
Chociaż coraz częściej można się spotkać z opiniami, że zwykłe wykresy słupkowe, kołowe, liniowe, pierścieniowe itp. są obecnie nieatrakcyjne dla odbiorców, to nie należy zapominać o tym, że są przede wszystkim łatwe w odbiorze i czytelne. Różnego rodzaju wykresów jest tak dużo, że każdy znajdzie coś dla siebie i nie powinniśmy z góry rezygnować z jakiejś metody.
Dobry wykres, jest po prostu lepszy niż suche przedstawienie danych w tekście. Warto w takim razie przywołać kilka mniej popularnych wykresów:
- Wykres warstwowy – podobny do liniowego, jednak z tą różnicą, że obszar znajdujący się poniżej liniami wyznaczającymi poszczególne wartości jest wypełniony kolorem. Ważne jest aby odpowiednio operować kontrastem kolorów dla danych wartości, aby nie stracić na czytelności. Świetnie sprawdzi się np. dla pokazania przychodów oraz kosztów organizacji.
- Wykres bąbelkowy – jest to interesujący sposób, aby zaprezentować zbiory, a także ich hierarchię. Należy jednak pamiętać o odpowiednim rozmiarze poszczególnych wartości, aby “bąbelki” były czytelne dla odbiorców. Będzie to dobry pomysł, aby np. ukazać zależność pomiędzy udziałem procentowym w sprzedaży poszczególnych produktów, a tym ile sprzedano ich sztuk.
- Wykres lejkowy – świetnie może się sprawdzić m.in. w znalezieniu jakiejś tendencji w procesie sprzedaży, a także w tym, jak zachowują się użytkownicy w obrębie naszego sklepu internetowego. Możemy w wartościach zapisać etapy takie jak wejście na stronę, dokonanie zakupu i zestawić to z liczbą użytkowników.
Jakie są inne ciekawe metody prezentowania danych?
Prezentowanie danych może się odbywać nie tylko na poziomie wykresów. Istnieje naprawdę wiele różnych sposobów, które w zależności od naszej sytuacji mogą się okazać niezwykle skuteczne. Oczywiście możemy zdecydować się na np. infografikę i w ciekawy sposób połączyć niewielkie ilości tekstu z wykresami.
Taka forma prezentowania danych jest nie tylko atrakcyjna dla odbiorców, ale przede wszystkim przystępna w odbiorze i chętnie przekazywana przez użytkowników w Internecie. Na jakie jeszcze inne formy, możemy się zdecydować?
- Mapa drzewa – tzw. treemap wykorzystuje się ją w przypadku wielkich zbiorów danych, które są uporządkowane pod względem kategorii itp. Jest to wypełnienie określonej powierzchni czworokątami, które do siebie przylegają. Możemy ją wykorzystać np. na potrzeby przedstawienia danych finansowych z poszczególnych punktów sprzedaży itp.
- Heatmap – lub po prostu mapa ciepła. Na interesujący nas obszar nakłada się filtr składający się z koloru, który mówi nam o stopniu intensywności określonego zjawiska. Heatmapy wykorzystuje się m.in. na potrzeby sprawdzania tego, na czym skupiają się użytkownicy na stronach internetowych lub w sporcie, aby przedstawić obszary na boisku, w których zawodnicy przebywali podczas meczu itp.
- Kartogram – jest to interesujący sposób prezentowania danych z wyróżnieniem poszczególnych, rzeczywistych obszarów geograficznych. Sprawdzi się do analizowania np. tego jak wypada sprzedaż naszej firmy w poszczególnych państwach Europy.
Są to oczywiście tylko przykłady, które pokazują jak wiele różnych metod prezentowania danych możemy wykorzystać. Wszystko jest zależne od tego, co chcemy zwizualizować. Warto jednak pamiętać o tym, że przy odpowiednim podejściu, możemy zaprezentować graficznie praktycznie wszystko. Za przykład mogą posłużyć m.in. formy grafów, które przedstawiały dzień z życia Amerykanów lub przebieg marszu Napoleona na Moskwę. Wszystko zależy od tego, jak podejdziemy do danego zagadnienia.
Podsumowanie
Ciekawych metod prezentowania danych jest naprawdę wiele. Jednak o ciekawości danego sposobu, będzie świadczyło przede wszystkim to, co prezentujemy i dla kogo. Należy pamiętać, że bardzo ważna w przypadku wizualizacji danych jest przede wszystkim ich czytelność i przejrzystość. Jeśli odpowiednio określimy naszą grupę odbiorców, zadbamy o przystępny przekaz, a także odpowiedni kontrast barw itp. To nawet najprostsze wykresy słupkowe będą ciekawą metodą prezentowania danych.
Dodaj komentarz