Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Marketing / Marketing 4.0 i 5.0 – co to jest?


Marketing 4.0 i 5.0 – co to jest?



17 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Obecnie marketing znany jest nam z tego, że m.in. wykorzystuje bardzo wiele różnych narzędzi na potrzeby swoich działań. Wraz z rozwojem technologicznym ich liczba stale rośnie, a tym samym zmienia się stopniowo oblicze marketingu. Aby zobrazować tego typu proces ewolucyjny za sprawą technologii, najlepiej posłużyć się przykładem Internetu. Odkąd został wynaleziony, a następnie upowszechniony na szeroką skalę, działania marketingowe czerpią z niego pełnymi garściami. Dlatego warto przyjrzeć się temu jak wyglądał marketing wcześniej i jak wygląda marketing przyszłości?

Jakie są etapy rozwoju marketingu?

Zanim przejdziemy do wyjaśnienia tego czym jest marketing 4.0 oraz 5.0, warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób powstały te terminy. Jeden z największych autorytetów w dziedzinie marketingu – Philip Kotler, sformułował razem z innymi badaczami swego rodzaju ewolucję, która pokazuje w jaki sposób zmieniał się i rozwijał marketing na przestrzeni czasu. Warto pokrótce przywołać pierwsze 3 etapy:

  • Marketing 1.0

Są to działania marketingowe zorientowane na produkt, których celem była po prostu sprzedaż. Pomagały w tym różnego rodzaju narzędzia, takie jak mix marketing 4P itp.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

  • Marketing 2.0

Działania marketingowe, które są zorientowane na klienta. Był to kolejny etap rozwoju tej dziedziny. Skupiano się w nim na segmentowaniu rynku, odpowiadanie na potrzeby konsumentów itp. Wszystko po to, aby precyzyjniej oferować swoje produkty i prowadzić działania marketingowe.

  • Marketing 3.0

Inaczej marketing zorientowany na człowieka. Ten etap rozwoju marketingu koncentrował się w swoich działaniach na stworzeniu i przekazaniu lepszego świata. Nastąpił wzrost zainteresowania działaniami społecznymi itp. Firmy nie chcą tylko sprzedać, a chcą przekazać także odbiorcom wartości, z którymi będą mogli się identyfikować.

Przeczytaj również  Co to jest Pozycjonowanie marki w marketingu? [Przykłady]

Są to oczywiście 3 pierwsze etapy rozwoju marketingu, które pokrótce scharakteryzowaliśmy, aby je w prosty sposób odróżnić od siebie. Teraz jak możemy się domyślać, kolejnymi etapami będą koncepcje marketingu 4.0 oraz 5.0.

Czym jest marketing 4.0?

Marketing 4.0 to koncepcja, która będzie rozszerzeniem marketingu 3.0. Nadal w centrum zainteresowania będzie można postawić człowieka, jednak marketing 4.0 jest wynikiem dynamicznego rozwoju technologii, a w tym wzrostu znaczenia Internetu, Social Mediów itp. Będziemy mogli mówić tutaj o dwustronnej komunikacji za pośrednictwem różnych narzędzi, często przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. 

To wszystko doprowadziło do tego, że najważniejszą cechą charakterystyczną marketingu 4.0 jest ukształtowanie więzi na linii konsument-marka. Wytworzenie poczucia przynależności, które będzie sprawiało identyfikację konkretnego odbiorcy z marką. Z tego względu, w przypadku koncepcji marketingu 4.0 odbiorcy, nie będą tylko klientami. Często będą mogli tworzyć produkt, markę, czy nawet firmę. Organizacje słuchają odbiorców i wcielają określone plany w życie.

Czym jest marketing 5.0?

W 2021 roku m.in. Philip Kotler wydał książkę pt. “Marketing 5.0 – Technologie Next Tech”. Tym samym badacze sprawili, że jest to najbardziej aktualna koncepcja marketingu, która może nam się wydawać odległa. Jednak w związku z dynamicznym rozwojem stanie się bardzo szybko powszechna. Marketing 5.0 został powołany do życia z uwagi na 3 fundamenty, które można dostrzec na rynku:

  • Dynamiczny rozwój technologiczny,

Technologie nowej generacji w marketingu 5.0 będą imitowały ludzkie zachowania. Ma to na celu m.in. stwarzać coraz to nowsze i lepsze wartości dla odbiorców działań marketingowych. Zastosowanie konkretnych narzędzi będzie oparte miejscem klienta w ścieżce zakupowej oraz jego preferencji i potrzeb. To wszystko sprawia, że marketing 5.0 będzie składał się z kilku podstawowych elementów:

Przeczytaj również  Doradztwo marketingowe - kiedy warto skorzystać?

Co wykorzystuje się w marketingu 5.0?

W marketingu 5.0 można powiedzieć, że chodzi o służbę najnowszych technologii względem ludzkości. Aby w takim razie być bardziej precyzyjnym, warto przyjrzeć się kilku przedstawicielom technologii nowej generacji. Co się do nich zalicza i może być wykorzystywane w marketingu 5.0? Będą to np.

  • Sztuczna inteligencja

Chociaż jest to dość szerokie pojęcie, to zdecydowanie można wykorzystać ją na potrzeby działań marketingowych. Przede wszystkim z uwagi na wykorzystywanie jej w wyszukiwarkach, a także asystentach głosowych. Dzięki AI możliwe jest m.in. uczenie się maszyn na podstawie danych, przygotowywanie spersonalizowanych ofert itp.

Internet rzeczy to najprościej mówiąc sieć połączonych ze sobą urządzeń, które mogą przechowywać i przetwarzać dane. Najprostszym oraz praktycznym tego przykładem będą urządzenia smart home. Wykorzystanie go na potrzeby marketingu, będzie oznaczało chęć kreowania niezwykłych doświadczeń odbiorców itp.

  • VR oraz AR

Czyli wirtualna rzeczywistość oraz rozszerzona rzeczywistość. Pomagają one odbiorcom jeszcze bardziej przybliżyć cyfrowe środowisko za sprawą np. gogli Oculus lub filtrów w mediach społecznościowych np. na Instagramie, Snapchacie itp. Dzięki nim użytkownicy mogą np. przymierzyć produkty, zobaczyć jak w nich będą wyglądali itp. Sprawia to, że również można stworzyć niecodzienne doświadczenia klientów oraz realnie zachęcić ich do zakupu.

Podsumowanie

Marketing na przestrzeni czasu znacząco ewoluował. Poszczególne etapy jego ewolucji zdecydowano się nazwać oznaczeniami numerycznymi podobnymi do wersji programów, czyli marketing 1.0, marketing 2.0, marketing 3.0, marketing 4.0 itp. Obecnie jesteśmy świadkami ery marketingu 5.0, który na potrzeby swoich działań wykorzystuje technologię nowej generacji. Warto pamiętać, że to właśnie postęp technologiczny w największym stopniu umożliwił wyróżnienie koncepcji marketingu 4.0 oraz 5.0.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Marketing 4.0 i 5.0 - co to jest? [Philip Kotler]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *