Kontakt z konsumentami to fundament każdej działalności gospodarczej. Bez odpowiednich relacji z klientami nie da się osiągnąć sukcesu. Może się wydawać, że zaciekawienie i utrzymanie uwagi użytkowników, aż do samej sprzedaży to nic trudnego, ale to nieprawda. Z punktu widzenia sprzedawcy i marketingowca konieczne jest wykonanie ogromnej pracy, żeby klient nie porzucił koszyka i nie opuścił naszej strony internetowej. Według statystyk użytkownicy rezygnują z zakupów już na etapie przeglądania oferty, a także przed samym opłaceniem zakupów. W związku z tym osiągane zyski są mniejsze od przewidywanych. Wynika to z reguły z niepoprawnie stworzonego lejka sprzedażowego. Sprawdźmy zatem, co to właściwie jest lejek sprzedażowy i czy jest on nam w ogóle potrzebny?
Spis treści:
Ustalenie celu w lejku sprzedażowym, który chcemy osiągnąć.
Najważniejszym celem, do jakiego dąży praktycznie każda firma jest sprzedaż swoich produktów i usług. Nie inaczej jest w sklepie internetowym, im więcej sfinalizowanych transakcji tym lepiej. Naszym zadaniem jest uzyskanie możliwie, jak największej sprzedaży. Chcąc tego dokonać musimy przede wszystkim ustalić grupę docelową i spróbować zainteresować ich naszymi towarami i usługami. Trzeba rozbudzić w nich potrzebę posiadania, a gdy to się uda pomóc im łatwo i szybko zaspokoić potrzeby. Nasze produkty powinny być najwyższej jakości, żeby klienci byli zadowoleni i chcieli skorzystać z naszych usług ponownie. Ważna jest też jakość obsługi, czas oczekiwania na odpowiedź, różne formy płatności, szybka wysyłka i różnorodność opcji dostawy. Klient na każdym kroku ma być zadowolony. To wszystko wpływa na lejek sprzedażowy.
Czym jest lejek sprzedażowy?
Lejek sprzedaży zwany również lejkiem marketingowym, lejkiem zakupowym i lejkiem konwersji, jest to działanie, którego celem jest doprowadzenie do szczegółowego zrozumienia procesu zakupu w sklepach internetowych. To niejako droga, którą musi pokonać potencjalny klient od obejrzenia reklamy, aż do finalizacji transakcji i ponownych odwiedzin sklepu. Zadaniem lejka marketingowego jest zaprezentowanie, że mimo iż promocja kierowana do wielu potencjalnych odbiorców, przynosi tylko kilka transakcji. To wąska grupa osób, dlatego ten sposób zwie się lejkiem. Warto podkreślić, że obecnie marketing internetowy nastawiony jest na stworzenie odpowiedniej relacji z konsumentami i unikanie nachalnej reklamy, co oddaje istotę działania lajka sprzedaży.
Jakie są fazy lejka zakupowego?
Dobrze przygotowany lejek zakupowy powinien zawierać od 4 do 6 faz. W zależności od celów i planów firmy wybieramy odpowiednią ilość. Wyróżniamy następujące etapy:
1. Zdobycie uwagi – ta faza jest niezwykle istotna, bo bez niej klient nie znajdzie się na naszej stronie. Działania marketingowe są konieczne do osiągnięcia zaplanowanych celów.
2. Zainteresowanie – działania promocyjne muszą być oryginalne i wysokiej jakości, bo inaczej użytkownik przejdzie obok nich obojętnie.
3. Pożądanie – tutaj naszym zadaniem jest zaprezentować w ciekawy sposób nasze towary i usługi.
4. Działanie – to ten moment, kiedy klient decyduje się na zakup. Musimy mu w tym pomóc poprzez uproszczenie formularza zamówienia, możliwości zakupu bez logowania, ułatwienie wyboru płatności czy rożnych form dostawy.
5. Ocena – jeśli klient będzie zadowolony z wszystkich wcześniejszych etapów, to pozytywnie oceni naszą firmę.
6. Lojalność – osoby, które są zadowolone z obsługi i produktów zakupionych w sklepie chętnie skorzystają z naszych usług jeszcze raz.
Dodaj komentarz