Wprowadzanie obostrzeń sanitarnych i lockdown spowodowane przez pandemię koronawirusa COVID-19 negatywnie wpływają na dochody osób prowadzących sklepy stacjonarne. Dobrym wyjściem jest stworzenie sklepu internetowego i przeniesienie biznesu do internetu.
Spis treści:
Przeniesienie biznesu do sieci
Przed lockdownem sklepy internetowe były postrzegane jako miejsce pozyskania nowych klientów i szansa większego rozwoju. Podczas pandemii okazało się, że właśnie doświadczenie zdobyte wcześniej poprzez sprzedaż online przekłada się na szybsze dostosowanie się do nowej rzeczywistości. Ta grupa przedsiębiorców szybciej odrobiła straty wynikające z zamknięcia placówek stacjonarnych, a często nawet zwiększyła zyski. Sklepy online miały już przygotowane procedury i zaplecze technologiczne.
Przed wybuchem pandemii koronawirusa COVID-19 większość sklepów online skupiała się na przekonaniu użytkowników do zakupów internetowych (za pomocą niskich cen), a także na rozpoczęciu sprzedaży poprzez platformy sprzedażowe, czy zmniejszeniu ilości wyjść ze strony nie dokończywszy zakupów (tzw. porzucanie koszyka). Przeważnie sklepy internetowe nie miały problemów z terminową realizacją zamówienia i czasem transportu towarów. Pandemia to wszystko zmieniła i właściciele firm stanęli przed nowymi problemami.
Odejście od tradycyjnych sklepów stacjonarnych
Zamknięcie galerii handlowych spowodowane lockdownem wywołało duże zamieszanie w branży. Ograniczenie dostępności do sklepów stacjonarnych wpłynęło na popyt oraz podaż. Znacznie więcej osób bojąc się o ryzyko zarażenia przestało zaopatrywać się w placówkach stacjonarnych i przerzuciło się wyłącznie na zakupy przez internet. Sklepy, w których bezgotówkowa zapłata i bezkontaktowy odbiór był standardem, idealnie wpasowały się nowe oczekiwania klientów. Szczególnie tych, który przebywali na kwarantannie.
Na początku pandemii prawie połowa Polaków zrobiła zapasy spożywcze, detergenty i środki higieniczne. Z czasem znaczne wzrosty sprzedaży odnotowały także m.in. apteki (w szczególności leki bez recepty i suplementy diety), drogerie, sklepy zoologiczne.
Obecna sytuacja bardzo sprzyja rozwojowi e-commerce, a także spowodowała modyfikację naszych przyzwyczajeń zakupowych. Osoby, które często niewiele miały wspólnego z e-handlem prawdopodobnie po części przy nim zostaną. To ważne w kontekście firm, które jeszcze nie zdecydowały się na sprzedaż swoich produktów online. Właściciele firm, który zrezygnują ze sprzedaży internetowej mogą mieć kłopot z płynnością finansową i znalezieniem nowych klientów, bo nie wiadomo jak długo potrwa pandemia.
Kosz prowadzenia sklepu internetowego
Ile należy przeznaczyć na stworzenie sklepu internetowego? Trudno odpowiedzieć na to pytanie, bo na e-handel składa się wiele czynników. Na początek trzeba kupić domenę i hosting, przygotować szatę graficzną strony, zastanowić się na funkcjonalnością i integracją z narzędziami analitycznymi, ważne są też kwestie bezpieczeństwa i promocja sklepu w sieci np. po przez pozycjonowanie strony. Najlepiej skorzystać z profesjonalnej firmy, która przygotuje kosztorys i weźmie pod uwagę wszystkie niezbędne wydatki.
Dodaj komentarz