Marketing to w dużej mierze komunikacja. To w jaki sposób dana organizacja będzie ją prowadziła, będzie miało wpływ na to, czy dana kampania odniesie sukces, czy porażkę. Spójność, konsekwencja, organizacja to bardzo ważne aspekty w marketingu, które powtarzane są przy bardzo wielu okazjach m.in. w artykułach na naszym blogu. Nie dziwi więc fakt, że nie jest inaczej również w przypadku komunikacji marketingowej.
Spis treści:
Czym jest komunikacja marketingowa?
W najprostszym ujęciu, komunikacja marketingowa to proces, który polega na przekazywaniu komunikatów od nadawcy (marketera) za pomocą różnego rodzaju źródeł (kanałów marketingowych) do odbiorców i na odwrót. Oznacza to, że w ramach komunikacji marketingowej, środowisko marketingowe nie tylko będzie wysyłało przekazy, ale także odbierało je od odbiorców. Będzie to wykorzystywane m.in. do tego, aby ich poznać, a następnie dostosować przekaz marketingowy (a także produkty lub usługi) na potrzeby konkretnych osób.
Na czym polega komunikacja marketingowa?
O tym, jak wielkie ma znaczenie informacja w dzisiejszym świecie, raczej nie trzeba już nikogo przekonywać. Kłopotliwa jest jej wycena, ponieważ bardzo często będzie to indywidualna sprawa poszczególnych osób. Jednak coraz częściej uważa się, że informacja sama w sobie, jest cenniejsza od dóbr materialnych. A to właśnie o nią chodzi w komunikacji marketingowej.
Komunikacja marketingowa polega m.in. na przekazywaniu informacji ze środowiska marketingowego, do środowiska zewnętrznego i na odwrót. Oznacza to, że marketerzy przekazują informację do odbiorców, aby np. przedstawić swoją ofertę, zwiększyć jej rozpoznawalność, a także jej zainteresowanie. Natomiast będą także zbierać informacje od odbiorców m.in. w postaci ich reakcji na określone bodźce marketingowe (np. na promocje cenowe lub określone komunikaty).
Dlatego tak ważne jest, aby komunikacja marketingowa każdej firmy była spójna. Przekazywane informacje mają wpływ na odbiorców i ich zachowania. Jeśli będą one odpowiednio ze sobą korespondować, adresaci komunikatów marketingowych łatwiej będą mogli rozpoznać np. daną markę, produkt lub usługę, a następnie marketerzy będą mogli wpływać na określone zachowania odbiorców. Wiedząc, że określony produkt kojarzy się dobrze, może zostać wykorzystywany np. do działań z zakresu PR. Bez komunikacji marketingowej, nie byłoby to po prostu możliwe.
Elementy procesu komunikacji marketingowej
Aby komunikacja marketingowa w naszej firmie była spójna, musimy dokładnie przyjrzeć się jej elementom i zdawać sobie sprawę z ich istnienia oraz tego jak bardzo są istotne:
- Nadawca i odbiorca – tak jak w każdym rodzaju komunikacji. W przypadku komunikacji marketingowej, możemy powiedzieć, że będą to zazwyczaj: firma-konsument oraz konsument-firma.
- Przekaz – inaczej można powiedzieć informacje, komunikat itp. Innymi słowy, przekaz jest tym, co jest przekazywane pomiędzy nadawcą i odbiorcą.
- Kanały marketingowe – można także użyć nazwy kanały przekazu. Chodzi tutaj o to, co jest wykorzystywane, aby przekazać komunikat od nadawcy do odbiorcy w komunikacji marketingowej. Może to być bezpośrednia rozmowa (np. telefoniczna) lub wykorzystanie strony internetowej, social mediów, radio, telewizja, prasa itp.
- Zakłócenia komunikacyjne – wszelkiego rodzaju rzeczy, zjawiska, które negatywnie wpływają na przekazywanie informacji. Może to być niezależne lub zależne od nadawców i odbiorców, np. język wypowiedzi, hałas lub indywidualne cechy osób uczestniczących w przekazie.
- Sprzężenie zwrotne – inaczej informacja zwrotna. Komunikacja marketingowa w dużej mierzę będzie na nim bazowała. Dla marketerów najistotniejsza informacja to taka, która pochodzi od odbiorców, ponieważ to na nich później chcą wpływać swoimi działaniami.
Przykłady spójnych komunikacji marketingowych
Aby lepiej zrozumieć jak ważna jest i co ma na celu spójna komunikacja marketingowa, warto przywołać znane przykłady ze świata, które miały swój udział w światowym sukcesie poszczególnych firm:
- Milka – fioletu, a może bardziej fioletowej krówki, nie trzeba nikomu przedstawiać. Dzięki konsekwentnie realizowanej, spójnej komunikacji marketingowej, widząc np. fioletowe opakowanie na półkach w markecie, nawet z daleka możemy od razu powiedzieć, że to produkty Milki i m.in. o to w tym wszystkim chodzi.
- McDonald’s – amerykański hegemon gastronomiczny po prostu “umie w marketing”. Czasem wystarczy powiedzieć lub zobaczyć “złote łuki”, a od razu będziemy chcieli odwiedzić restaurację. Odpowiednio sformułować zdanie o klaunie lub burgerze wprost będzie kojarzone z McDonald’s. To jedne z przykładowych efektów do czego może doprowadzić spójna komunikacja marketingowa.
- IKEA – kolejna firma, o której komunikacji marketingowej można naprawdę wiele dobrego powiedzieć. Samo doprowadzenie do tzw. “efektu Ikei”, nie jest wcale przypadkiem. Spójność na poziomie misji, wizji, celów, ukształtowania sklepów stacjonarnych, rozmieszczenia poszczególnych obszarów w sklepie (np. restauracja, miejsce zabaw dla dzieci) to wszystko sprawia, że IKEA jest postrzegana jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych firm meblowych, której poszczególne produkty, bez żadnego problemu rozpoznamy na wszelkiego rodzaju produkcjach filmowych itp.
Podsumowanie
Komunikacja marketingowa to w najprostszym ujęciu sposób w jaki przekazuje się informacje w marketingu. Warto zaznaczyć, że wbrew pozorom, nie jest to jednostronna komunikacja, a bardzo ważną, a nawet kluczową rolę odgrywają w niej odbiorcy przekazów. Prowadzenie spójnej komunikacji marketingowej jest bardzo ważne i może przynieść ogromne korzyści. Na świecie nie brakuje marek, które w dużej mierze właśnie dzięki spójnej komunikacji marketingowej osiągnęły sukces.
Dodaj komentarz