W przypadku marketingu bardzo często mówi się o tym, że wszystko zależy od naszej sytuacji. Od tego w jakiej branży działamy, co chcemy osiągnąć, jakim funduszem dysponujemy itp. W przypadku kanałów marketingowych o dziwo… Będzie podobnie. Jednak w zdecydowanej większości przypadków, możemy sobie pozwolić na prowadzenie naszych działań marketingowych wielokanałowo, a to jest niezwykle istotne.
Spis treści:
Czym jest kanał marketingowy?
Kanał marketingowy to najprościej mówiąc sposób w jaki docieramy ze swoimi produktami/usługami do docelowych odbiorców. Kanałami marketingowymi mogą być więc ludzie, organizację, działania same w sobie, a także eventy. Co jest ważne? Obecnie kanały marketingowe można podzielić na dwie grupy, będą to kanały online oraz offline.
Dla zupełnej jasności warto powiedzieć, że do kanałów marketingowych online, będziemy zaliczać strony internetowe, social media, e-mail, kampanie reklamowe Google Ads itp. Natomiast do działań offline, najprościej powiedzieć, że całą resztę sposobów spoza Internetu, czyli prasę, radio, telewizję, eventy itp.
Jaki kanał marketingowy wybrać?
Przez tak ogromne możliwości wyboru odpowiednich kanałów marketingowych, możemy dostać zawrotu głowy. Co, gdzie, jak, dlaczego? Ciężko wybrać i wskazać ten najbardziej odpowiedni. Wszystkie z nich będą miały swoje wady i zalety, jednak warto wiedzieć, czym powinniśmy się kierować przy wyborze kanału marketingowego. Zastanówmy się nad:
- Cel – będzie to nadrzędny wyznacznik. Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, “co chcemy osiągnąć?”. Do najbardziej popularnych celów możemy zaliczyć rosnącą świadomość marki, zwiększanie ruchu (nie tylko na stronie internetowej), edukację odbiorców, generowanie leadów itp.
- Grupa odbiorców – jest niezwykle istotna i musi być precyzyjnie określona. Zastanówmy się, jeśli nasze działania będą skierowane np. do ludzi młodych, to najlepszymi kanałami marketingowymi okażą się być kanały online. Internet cieszy się największą popularnością wśród młodszych odbiorców w porównaniu z innymi mediami. Będzie więc to rozsądny wybór, chociaż przykład jest oczywiście ogólny i prosty.
- Budżet – jego obecność w zestawieniu nie powinna nikogo dziwić. Oczywiście im większy, tym większe możliwości. W wyborze kanału marketingowego to on będzie w dużej mierze rozdawał karty. Jeśli nie mamy sporych nakładów finansowych, raczej będziemy musieli zrezygnować np. z telewizji.
- Trendy rynkowe – ważne jest, aby nie cofać się w czasie ze swoimi działaniami marketingowymi. Jest to jedna z tych branż, gdzie bycie na bieżąco z trendami i nowinkami jest naprawdę istotne. Jeśli wybierzemy odpowiedni kanał i dopasujemy się do nowego trendu (możemy go wyznaczyć sami!), to mamy bardzo duże szanse na odniesienie sukcesu.
Są to 4 najważniejsze czynniki, które będą decydowały o tym, jaki kanał marketingowy jest dla nas najlepszy. Teraz wydaje się jasne, że w tego rodzaju sytuacjach, często twierdzimy – “to zależy”, prawda?
Oczywiście nie są to jedyne zmienne, warto także m.in. obserwować naszą konkurencję, wpływać będzie także to jaki czas możemy przeznaczyć na poszczególne kampanie reklamowe itp. Wybór będzie więc polegał przede wszystkim na dogłębnej analizie naszej sytuacji.
Ile kanałów marketingowych wybrać?
Przede wszystkim trzeba powiedzieć, że im więcej, tym lepiej – chociaż nie zawsze. W działaniach marketingowych bardzo ważne jest wielokanałowe podejście, aby docierać do jak największej grupy odbiorców. Jednak jeśli dopiero zaczynamy przygodę z marketingiem, warto jest skupić się na jednym/dwóch kanałach marketingowych i po prostu je zbadać. Lepiej skutecznie opanować jeden kanał, niż raczkować w pięciu.
Przykładowe kanały marketingowe
Aby ładnie spiąć zobrazowanie tematu kanałów marketingowych przyjrzyjmy im nieco bliżej. Przede wszystkim jest podział na kanały offline i online. Jakie możemy zaliczyć do kanałów offline? Są to np.:
- Event marketing – w wydarzeniach masowych drzemie olbrzymi potencjał. Warto zaznaczyć, że żeby wykorzystywać event marketing, nie musimy posiadać ogromnego budżetu.
- Telemarketing – nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z klientami jest tradycyjnym już kanałem marketingowym, który wciąż jest często wykorzystywany.
- Marketing partyzancki – nie musi wiązać się z dużymi nakładami finansowymi, a wykorzystując niekonwencjonalne metody, możemy wpasować się w gusta odbiorców.
- Tradycyjne media – nie mogło ich tu zabraknąć. Prasa, radio i telewizja, pomimo rozwoju Internetu, wciąż są istotnymi punktami na rynku reklamowym m.in. przez swoje zasięgi oddziaływania.
Jakie przykłady można podać wobec kanałów marketingowych online? Można wyróżnić przede wszystkim:
- SEO – jest to najbardziej obszerny kanał marketingowy online ze wszystkich. W tym przypadku kompleksowo podchodzi się do działań marketingowych i po części wpływa na wszystkie inne kanały online, a także offline. Dlatego jest to tak popularna metoda, a co najważniejsze – skuteczna.
- Social Media Marketing – media społecznościowe stale się rozwijają, a co najważniejsze odbiorcy darzą je ogromną sympatią. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, możliwości są ogromne i nie będziemy musieli zawsze posiadać ogromnego budżetu.
- Content marketing – ogólnie pojmowana treść internetowa, nie będzie ograniczała się tylko do wpisów blogowych, artykułów, wywiadów. Będziemy tutaj zaliczać również treści audiowizualne, audialne itp.
- E-mail marketing – do e-mail marketingu możemy zaliczyć m.in. newsletter, który świetnie sprawdza się na potrzeby e-commerce, ale i nie tylko.
Kanały marketingowe – kilka słów na koniec
Kanał marketingowy to przede wszystkim sposób na dotarcie do klientów z naszymi usługami lub produktami. Mogą to być ludzie (influencer marketing), ale także organizacje, eventy itp.
To na jakie kanały marketingowe się zdecydujemy, jest ściśle powiązane z naszą sytuacją i to, że jakieś rozwiązanie sprawdza się w innym przypadku, nie gwarantuje nam sukcesu. Warto jednak pamiętać, że prowadzenie działań marketingowych wielokanałowo, jest w dzisiejszych czasach bardzo ważne i pomaga dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.
Dodaj komentarz