W związku z tym, że pozycjonowanie strony to działania złożone i długofalowe, warto zastanowić się, jaką firmę do pozycjonowania wybrać? Agencji SEO jest bardzo dużo, dlatego zastanówmy się na co zwrócić szczególną uwagę, żebyśmy faktycznie byli zadowoleni ze współpracy i efektów działań?
Spis treści:
Przygotowanie oferty
1. Ustalenie celu
Przede wszystkim jeszcze zanim zgłosimy się do agencji SEO o przygotowanie oferty musimy wyznaczyć nasze cele biznesowe. Co chcemy osiągnąć? Może to być zwiększenie ruchu na stronie, wzrost rozpoznawalności marki, zwiększenie zysków itd. Tego typu informacje przydadzą się sprzedawcy w przygotowaniu oferty. Jeżeli jednak nie będzie tymi danymi zainteresowany, to powinniśmy się porządnie zastanowić nad współpracą z taką firmą. Jej celem może być szybki zarobek, czyli wpozycjonowanie prostych fraz, które dla nas wcale nie muszą być atrakcyjne.
2. Wybór fraz
Mając już wyznaczony odpowiedni cel łatwiej przygotować wstępną propozycję fraz do pozycjonowania. Wykorzystując ogólnodostępne narzędzia typu Google Keyword Planner możemy stworzyć całkiem pokaźną listę słów kluczowych. Warto również wpisać przykładowe frazy w wyszukiwarce i zobaczyć, jakie podpowiedzi proponuje Google. Musimy się również zastanowić, czy będziemy pozycjonować frazy lokalne, ogólne, czy z długiego ogona? Trzeba wziąć pod uwagę grupę odbiorców, towary i usługi, które chcemy sprzedać, a także budżet którym dysponujemy. Omawiając listę fraz z agencją SEO warto zwrócić uwagę, czy firma ma jakieś konstruktywne uwagi do naszych propozycji, czy zgadza się na wszystko?
3. Negocjacje
Podczas negocjacji warto zwrócić uwagę, czy firma daje nam gwarancję osiągnięcia czołowych pozycji w wyszukiwarce? Takie stwierdzenie, to celowe wprowadzenie w błąd. Nawet Google ostrzega przed takimi praktykami. Żadna firma nie jest w stanie zagwarantować określonych pozycji, bo to nie leży w jej kompetencjach. Tak samo ma się sytuacja z dokładnym terminem osiągnięcia wysokich pozycji. Nie da się ustalić terminu, bo każda strona jest inna, ma różny content, dlatego w inny sposób zareaguje na działania firmy pozycjonującej. Czerwona lampka powinna się też nam zapalić, jeżeli usługa jest po prostu zbyt tania, sprzedawca proponuje nam dość duże rabaty lub oferuje pozycjonowanie za darmo w pierwszym okresie współpracy, przecież wtedy i tak nie będzie widocznych efektów SEO.
Warunki współpracy
Przede wszystkim dokładnie przeczytajmy umowę, jeśli coś jest dla nas niejasne to poprośmy o wytłumaczenie. Zwróćmy uwagę na okres obowiązywania umowy, 12 miesięcy to maksymalny czas, na jaki warto związać się umową. Sprawdźmy, czy w umowie są zawarte kary umowne, jaki jest okres wypowiedzenia umowy i sposób komunikacji z firmą. W profesjonalnych agencjach SEO standardem jest indywidualny opiekun, który jest odpowiedzialny za kontakt z klientem.
Opinie, certyfikaty
Przed podpisaniem umowy warto sprawdzić opinie o firmie i poprosić o referencje od obecnych klientów. Jeśli firma ma większość opinii negatywnych, to omijajmy ją szerokim łukiem. Ważne, żeby firma miała również certyfikaty Google Ads lub status Partnera Google. Należy pamiętać, że nie ma certyfikatów dotyczących stricte pozycjonowania i nie dajmy się na to nabrać.
Dodaj komentarz