Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Pozycjonowanie / Intencje wyszukiwania – Search Intent SEO


Intencje wyszukiwania – Search Intent SEO



6 stycznia 2022 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

Branża SEO na przestrzeni lat, szczególnie ostatnich kilku, doświadczyła wielu istotnych zmian. Ta ewolucja dotyczy m.in. tego, że obecnie jednymi z najważniejszych czynników, mających wpływ na osiągane pozycję przez konkretne witryny jest tzw. search intent lub user intent. Możemy stworzyć perfekcyjny artykuł o odpowiedniej długości, do którego będzie odsyłało wiele linków, z odpowiednim nasyceniem słowami kluczowymi itp. Jednak gdy nie będzie on uwzględniał intencji wyszukiwania, to nie będziemy zajmować wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Czym są intencje wyszukiwania?

Chodzi konkretniej o intencje wyszukiwania użytkownika. Jest to polski odpowiednik na angielskie Search Intent oraz User Intent. Mówiąc najprościej to powód, dla którego użytkownik wpisuje określoną frazę w wyszukiwarkę i zachodzi za każdym razem, gdy zostają uruchomione mechanizmy np. Google. Bez względu na to, co i jak jest wyszukiwane przez użytkownika, za każdym razem będzie to miało określoną przyczynę, jakiś cel, który dany użytkownik chce osiągnąć.

Search Intent – o co chodzi?

Aby lepiej przedstawić to, czym są intencje wyszukiwania, warto skupić się na tym jak działają algorytmy Google. Przede wszystkim obecnie wykorzystywane rozwiązania przebyły długą drogę, aby móc rozumieć kontekst zapytania i dopasowywać do niego najlepsze wyniki. W ten sposób Google np. w przypadku zapytań o wykonanie jakiejś czynności, wyżej będzie przedstawiał filmy lub zdjęcia, które w lepszy sposób mogą zobrazować użytkownikowi proces, o który pyta.

Przeczytaj również  Narzędzia do mierzenia szybkości strony internetowej

Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Co więcej, dzisiejsze rozwiązania będą interpretowały zamiary użytkowników w przypadku np. krótszych zapytań. Jeśli wpiszemy w Google “zupa pomidorowa” to algorytm zrozumie, że chodzi nam o przepis na zupę pomidorową i w pierwszej kolejności, właśnie te strony będą prezentowane w wynikach wyszukiwania, nie zaś historia powstania potrawy itp.

Jakie wyróżnia się rodzaje intencji wyszukiwania?

Wyróżnia się 4 najbardziej popularne formy intencji wyszukiwania użytkowników. Są one odpowiedzią na to, w jakim celu korzystamy z wyszukiwarki. To już daje pewien obraz tego, jak będą one wyglądać. W Google wpisujemy zapytanie, jeśli chcemy coś zrobić, dowiedzieć się czegoś, kupić coś lub dotrzeć do jakiegoś miejsca. Na tej podstawie wyróżnia się:

  • Intencje informacyjne – mają one miejsce, gdy wyszukujemy informacji, poradników, instrukcji, jak coś zrobić, wykonać itp. Najczęściej będą się zatem zaczynały od sformułowań “co”, “ile”, “kiedy”, “gdzie”, “jak” itp.
  • Intencje nawigacyjne – w przypadku tych intencji będzie chodziło o nawigację internetową. Wszelkie zapytania dotyczące konkretnej lokalizacji jakiejś informacji, np. stron, portali internetowych, nazw firm lub imion i nazwisk itp. Intencja nawigacyjna będzie wyróżniała się tym, że użytkownik wie czego chce. Będą to wyszukiwania takie jak “wymagania banerów remarketingowych vd” itp. Chodzi o wskazanie konkretnego miejsca informacji w Internecie.
  • Intencje komercyjne – o ile mogą być podobne do intencji informacyjnych, o tyle będą raczej przygotowywać użytkownika do wykonania transakcji. Będą zatem dotyczyły produktów lub usług, którymi użytkownik jest zainteresowany, mogą to być przykładowo “pozycjonowanie stron cena”, “Volkswagen Golf opinie” itp.
  • Intencje transakcyjne – te intencje będą się charakteryzowały tym, że użytkownik jest zdecydowany na zakup konkretnego produktu lub usługi i wpisuje w wyszukiwarkę frazę, która będzie kierować np. bezpośrednio do sklepu internetowego. Często będą one zawierać nazwy konkretnych modeli produktów lub ich kategorii itp. Dla przykładu można posłużyć się frazą “Nissan Qashqai Wrocław”.
Przeczytaj również  Ahrefs - opis narzędzia SEO - co to jest i jak działa?

Jak tworzyć treści pod kątem intencji wyszukiwania?

Warto teraz zastanowić się nad tym, jak tworzyć content aby wpisywał się on w intencje wyszukiwania użytkowników. W tym celu należy po prostu jak najlepiej poznać użytkowników z Twojej grupy docelowej. Dopiero na tej podstawie będziesz mógł podjąć inne działania, które będą miały za zadanie dostosować content witryny do intencji wyszukiwania.

Upewnij się, że Twoje treści będą odpowiadać na najczęstsze rodzaje intencji wyszukiwania użytkowników, np. czy Twój artykuł jest wyczerpujący i oprócz najważniejszej informacji w określonym temacie, zajmuje także odpowiednie informacje uzupełniające. To najlepszy sposób na tworzenie treści pod kątem intencji wyszukiwania użytkowników.

Podsumowanie

Intencje wyszukiwania to najprościej mówiąc powód, dla którego użytkownik wpisuje dane zapytanie w wyszukiwarkę. Chodzi o to, że za każdym razem gdy wykorzystujemy np. Google, robimy to w określonym celu. W ten sposób wyróżniono 4 najbardziej popularne intencje wyszukiwania, które mówią nam o tym, do czego wykorzystujemy wyszukiwarkę. Jeśli chcemy być wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, musimy zadbać o to, aby nasze treści wpisywały się w intencje użytkowników.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Intencje wyszukiwania - Search Intent SEO [Poradnik]"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *