Czym jest influencer marketing i jak go wykorzystać? Poznaj zasady i największe korzyści współczesnej formy promocji obok pozycjonowania stron, która bazuje na współpracy z popularnymi użytkownikami i twórcami w Sieci.
Spis treści:
Ważny głos influencerów
Aby zrozumieć, na czym polega influencer marketing, trzeba najpierw zdefiniować influencera. To osoba, która jest popularna w Internecie dzięki prowadzeniu bloga, vloga lub konta na portalu społecznościowym (często wykorzystuje wszystkie wymienione kanały i aktywności), a przez to cieszy się zainteresowaniem. Influencerzy są ekspertami nowej ery, ponieważ na swoich niezależnych kanałach dzielą się wiedzą czy przemyśleniami z dziedziny mody, rodzicielstwa, zdrowia, wydarzeń społecznych, marketingu, sportu czy każdej innej branży, tematyki. Influencer nadaje ton dyskusji, kreuje trendy, cieszy się ogromnym zaufaniem swoich odbiorców, a tych trzeba liczyć w dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy, jeśli nie milionach.
Influencerzy coraz częściej utrzymują się wyłącznie ze swojej internetowej działalności. Jednak wpływy z YouTube czy reklam wyświetlanych na blogu nie są wyłącznym źródłem ich zysków. Influencerzy przede wszystkim dyskontują popularność poprzez komercyjną współpracę z markami. I tu właśnie zaczyna się temat influencer marketingu.
Jak współpracować z influencerem
O ile zatrudnienie popularnego sportowca czy aktora do reklamy telewizyjnej czy bilboardowej opiera się o dość proste założenia, współpraca z influencerem (barterowa lub za pieniądze) może być znacznie bardziej kreatywna i nowoczesna. Kanałem promocji produktu lub usługi staje się kanał (kanały), na którym działa influencer – czyli strona internetowa, YouTube, Facebook czy Instagram. Popularna osoba powinna realizować współpracę w sposób naturalny i przyjazny dla swojej grupy docelowej, na przykład nagrywając unboxing i recenzję, komentarz czy tworząc artykuł tematyczny wokół konkretnego przykładu.
Czasami wystarczy zdjęcie z danym produktem (np. ubraniem lub jedzeniem), innym razem zorganizowanie konkursu angażującego fanów. Ważne jednak, żeby przed podjęciem współpracy dobrze poznać i zrozumieć influencera, a także upewnić się, że rzetelnie i profesjonalnie podchodzi do swojej działalności. Dziś coraz częściej influencerzy prowadzą własną działalność gospodarczą, należą do agencji, mają menedżerów i pośredników. Świat mediów społecznościowych ulega dynamicznej profesjonalizacji.
Influencer marketing – czy warto
Skoro bloger Tomasz Kopyra jest uważany za guru polskiego piwowarstwa, nic dziwnego, że marki piwne zwracają się o współpracę właśnie do niego. Odbiorcami eksperckich filmików jest właśnie ta, najbardziej świadoma grupa odbiorców. Identycznie dzieje się w świecie mody, sportu czy nowych technologii. To blogerów i vlogerów opinia publiczna, szczególnie w młodszym pokoleniu, uważa za autentyczny, prawdziwy głos – a nie „gadające głowy” z telewizji. Współpraca z influencerem gwarantuje precyzyjne ukierunkowanie na grupę docelową, kreatywny efekt, a także budowanie relacji w oparciu o najnowsze trendy i nowoczesne technologie. Jednocześnie współpraca nadal może być tańsza niż w przypadku „tradycyjnych” celebrytów.
Dodaj komentarz