Internetowe treści przyzwyczaiły użytkowników do tego, że są one przystępne w odbiorze. Oznacza to, że muszą być one napisane w odpowiedni sposób, a dużą rolę odgrywa w nich także prawidłowe sformatowanie, czy też po prostu – przejrzystość. Stało się to także swego rodzaju wyznacznikiem jakości treści, ponieważ w przeciwnym razie użytkownicy po prostu nie decydują się np. na przeczytanie artykułu blogowego do końca. To powoduje, że przystępność tekstów jest bardzo ważna, a jeśli coś jest istotne, często ludzie robią wszystko, aby było też mierzalne. W przypadku szeroko pojmowanych treści, pomocny jest właśnie indeks czytelności FOG.
Spis treści:
Czym jest indeks czytelności FOG? – wzór
Indeks czytelności FOG służy do określenia wartości, która w najprostszym ujęciu przedstawia liczbę lat edukacji, która jest niezbędna do zrozumienia danego tekstu przez użytkownika. W jaki sposób jest to możliwe? Indeks czytelności FOG jest opracowywany na podstawie liczby słów, zdań, a nawet sylab które występują w danym tekście. Jak wygląda wzór na indeks czytelności FOG?
Teraz warto przyjrzeć się temu, jak klasyfikować poszczególne słowa występujące w tekście. Chodzi tutaj o przyporządkowanie ich do nazwanej zmiennej we wzorze – liczba słów długich. Zalicza się tutaj słowa, które posiadają przynajmniej 4 sylaby, natomiast w języku angielskim są to przynajmniej 3 sylaby.
Co wartość FOG mówi o danym tekście?
Warto przyjrzeć się temu, co oznacza wyliczona wartość FOG ze wzoru dla danego tekstu. Jest to dość prosty mechanizm, który trzyma się zasady, że im niższy wskaźnik FOG, tym lepszy tekst pod kątem przystępności. Jak się prezentują poszczególne wartości?
- FOG 1-6 – najprostszy tekst, który są w stanie zrozumieć dzieci szkoły podstawowej.
- FOG 7-9 – tekst wciąż prosty, jednak przystępny dla dzieci powyżej 6 klasy szkoły podstawowej.
- FOG 10-12 – do zrozumienia tego tekstu uważa się, że niezbędna jest znajomość edukacji na poziomie szkoły średniej.
- FOG 13-15 – od tego poziomu rozpoczynają się teksty trudne, które np. wymagają znajomości już stosunkowo trudnych słów – dla studentów I stopnia (licencjat/inżynier).
- FOG 16-17 – w tym przypadku tekst będzie odpowiedni dla studentów II stopnia uczelni wyższych.
- FOG 18 i więcej – bardzo trudny tekst, do którego zrozumienia uznaje się, że wymagane są ukończone studia II stopnia.
Warto jednak pamiętać, że indeks czytelności FOG nie należy rozpatrywać w kategoriach “prawdy objawionej”. Bazuje on w końcu głównie na długości i liczbie słów. Ponadto, bierze pod uwagę lata edukacji, a przecież jak powszechnie wiadomo na tym samym etapie edukacji mogą być osoby, które posiadają różny zasób słów, różne umiejętności, czy też różną wiedzę na określony temat itp. Zatem ilość lat edukacji, nie może determinować tego, czy dany tekst jest dla konkretnej osoby zrozumiały, czy też nie.
Wartość FOG a tworzenie treści internetowych – o czym warto pamiętać?
Warto jednak pamiętać, że wartość FOG może już sugerować to, w jaki sposób dany tekst jest skomplikowany dość ogólnikowo. Chodzi o to, że można się nim sugerować w pewnym sensie jako wyznacznik średniej długości słów w np. artykule. Istnieje prawdopodobieństwo, że im dłuższe są słowa w tekście, tym są one trudniejsze, a to może utrudniać przekaz. Natomiast treści internetowe powinny być przystępne dla każdego, a to na pewno ułatwi stosowanie krótszych słów oraz zdań.
Co więcej, nawet jeśli chce się przekazać wyspecjalizowaną wiedzę, jeśli zrobi się to w prosty i przejrzysty sposób treść przeczyta i trafi do większej liczby odbiorców, a w przypadku treści internetowych o to właśnie chodzi. Aby spełniać te wymagania, warto stosować zasady z zakresu tzw. webwritingu, o którym jakiś czas temu pisaliśmy na naszym blogu. Przedstawia on to, w jaki sposób najlepiej tworzyć treści na potrzeby internetu, aby użytkownicy mogli czerpać z nich pełnymi garściami, a także mieli “łatwość” w ich przekazywaniu pomiędzy sobą.
Podsumowanie
Indeks czytelności FOG to najprościej mówiąc sposób na określenie tego, jak bardzo skomplikowany jest dany tekst. Jego wartość będzie odnosiła się do tego, po ilu latach edukacji powinien być użytkownik, aby zrozumieć konkretny tekst. Oblicza się go na podstawie liczby słów, liczby długich słów oraz liczby zdań, dlatego nie może być on traktowany jako jedyny wyznacznik przystępności tekstu.
Dodaj komentarz