Zastanówmy się czym jest sesja w Google Analytics? Sesją nazywamy różne czynności, które musi wykonać użytkownik w określonym czasie w witrynie internetowej, czyli wykazuje jakąś aktywność. Podczas jednej sesji internauta ma możliwość przeprowadzeniu wielu czynności np. wejść i wyjść kilka razy na stronę, dokonać zakupu, zapisać się do programu partnerskiego, obejrzeć filmik, wypełnić formularz kontaktowy itd.
Spis treści:
Ile trwa jedna sesja?
W domyślnych ustawieniach Google Analytics użytkownik może być nieaktywny przez minimum 30 minut i sesja zostanie zamknięta. Po tym czasie jego aktywność będzie się tyczyć nowej sesji. Dziennie można mieć wiele sesji, nie ma w tej kwestii żadnych ograniczeń. Jedna sesja się kończy w związku z bezczynnością użytkownika i zaczyna kolejna, gdy wykona jakiś działanie na witrynie internetowej. Każdy ruch na stronie powoduje wydłużenie sesji np. dodanie produktu do koszyka, wejście na inną podstronę itd. i liczenie czasu od nowa.
Każda sesja niezależnie od tego ile czasu trwa kończy się przed północą, czyli o godzinie 23:59:59. Równo o północy zaczyna się nowa sesja. Taka sesja jest uznawana jako wejście bezpośrednie, czyli Direct/None. Chodzi o to, że jedna sesja w Google Analytics nie może mieć dwóch różnych dat.
Jeśli w czasie trwania sesji wyjdziemy ze strony i wejdziemy na nią jeszcze raz, ale z innego źródła to sesja zostanie zamknięta i zacznie się nowa. Przykładowo za pierwszym razem weszliśmy na stronę bezpośrednio po czym wyszliśmy ze strony i po 15 minutach odwiedziliśmy ją jeszcze raz klikając w wyszukiwarce internetowej baner w Google Ads.
Wydłużenie lub skrócenie sesji
Jeżeli chcemy możemy wprowadzić zmiany i skrócić lub wydłużyć czas trwania sesji. Takie zabiegi stosuje się rzadko, jednakże jest taka możliwość. Ma to sens w sytuacji, kiedy np. na danej podstronie umieścimy film, który trwa więcej niż 30 minut albo zamieszczamy bardzo długie artykuły i chcemy dać czas odbiorcy na dokładne zapoznanie się z nimi. Żeby nie dochodziło do błędów w raporcie warto wydłużyć czas sesji. Możemy też skrócić czas sesji dla portali, które wylogowują użytkowników w związku z brakiem działań na stronie. Przykładem mogą być strony banków.
Korzyści z analizy sesji
Zastanówmy się, czy warto poświęcać czas na sprawdzanie ile czasu użytkownicy byli na naszej stronie, ile było sesji i jak dużo było odsłon witryny? To zależy od tego do czego potrzebne są nam te informacje.
Ilu jest nowych użytkowników? Będziemy wiedzieć, czy reklama spełnia swoje zadanie i przyprowadza nowych klientów.
- Sesje kontra Odsłony – poznamy odpowiedź na pytanie, czy nasza strona jest na tyle ciekawa, że w trakcie jednej sesji użytkownik chce zapoznać się tylko z jedną stroną, czy przejrzał też inne.
- Sesje kontra Użytkownicy – dowiemy się, że klient wraca na stronę i po co to robi. Może potrzebuje uzyskać więcej informacji lub chce dokonać zakupu? Takie dane są potrzebne, żeby wiedzieć, czy reklama skłaniająca do ponownych odwiedzin witryny przyniosła efekt.
Dodaj komentarz