Kategorie: Pozycjonowanie / Google Ads / Marketing / Narzędzia dla firm / Content Marketing / Social Media / WordPress

VD / Blog / Content Marketing / Evergreen content – co to jest?


Evergreen content – co to jest?



11 listopada 2021 (Zaktualizowano: 23 września 2024) 6-8 min. czytania

W dosłownym tłumaczeniu, evergreen content można rozumieć jako wiecznie zielone treści. Brzmi dość dziwnie, jednak w praktyce okazuje się, że jest to bardzo dobre rozwiązanie, szczególnie pod kątem pozycjonowania strony internetowej. O co w tym chodzi?

Evergreen content – co to takiego?

Evergreen content to szczególny rodzaj treści, który charakteryzuje się tym, że nie dezaktualizuje się – jest ponadczasowy. W tym miejscu warto zaznaczyć, że jeśli będzie on odpowiednio dopieszczony pod kątem SEO, to będzie generował ruch na stronie przez bardzo długi okres czasu. Jakiego typu treści zalicza się do grona evergreen? 

Będą to wszelkiego rodzaju poradniki, historia Twojej marki, słowniki pojęciowe, materiały edukacyjne, odpowiedzi na pytania, FAQ itp. Warto jednak nadmienić, że są to rodzaje treści, które są “zawsze żywe”. Z tego powodu, należy śledzić zachodzące zmiany w środowisku i przy ewentualnym np. nowym odkryciu – zaktualizować konkretny wpis.


Pozycjonowanie stron ⇒ sprawdź, jak pomożemy Ci zwiększyć liczbę zapytań dzięki Google.

Poproś o ofertę na współpracę →

lub zadzwoń: tel. 515 280 209

Evergreen content – zasady tworzenia

Przy tworzeniu treści typu evergreen trzeba mieć na uwadzę kilka zasad, które pozwolą uzyskać efekt stałego zainteresowania. Należy pamiętać m.in. o:

  • Temat – nie każdy będzie się nadawał na do evergreen contentu. Należy przede wszystkim zadbać, aby był on w pewnym stopniu uniwersalny i przede wszystkim ciekawy. W tym przypadku właśnie należy zadbać o jego ponadczasowość, coś co będzie aktualne co 4 lata, np. artykuł dotyczący olimpiady, nie będzie cieszył się stałym zainteresowaniem użytkowników.
  • Dopasowanie – coś co jest dla każdego, może okazać się, że tak naprawdę jest dla nikogo. Upewnij się, że Twoje treści będą idealnie pasowały do Twojej grupy odbiorców, w przeciwnym razie evergreen content po prostu nie zda egzaminu.
  • Aktualizacje – ponadczasowość tekstu, nie oznacza, że przez 10 lat nie będziesz musiał nic przy nim robić. Dobrą praktyką będzie jeśli co jakiś czas tam zajrzysz i przyjrzysz się swoim treścią, czy czasem nie trzeba czegoś poprawić.
  • Formatowanie – evergreen content nie jest wyjątkiem i tworząc treści tego typu również, a może szczególnie w tym wypadku, musisz zadbać o jego prawidłową formę i strukturę.
Przeczytaj również  Jak pisać teksty na bloga?

Evergreen content w służbie SEO

Prowadzisz firmowego bloga i zastanawiasz się jakiego typu treści na nim zamieszczać? Warto przemyśleć przynajmniej, czy w Twoim wypadku jest możliwe umieszczanie treści o charakterze evergreen. Dlaczego? Ponieważ pod kątem SEO, są one bardziej przydatne niż inne treści z kilku powodów:

  • Ruch na stronie – dzięki treściom, które zawsze są “na czasie” zyskasz przede wszystkim stały przypływ użytkowników na Twoją stronę, którzy będą na niej spędzać sporą ilość czasu.
  • Baza linków – przede wszystkim jeśli Twój evergreen content będzie strzałem w dziesiątkę, może zacząć “żyć własnym życiem”. Użytkownicy będą mogli przekazywać sobie Twoje dzieło i będą mogli go polecać w swoich kanałach komunikacyjnych. Wpłynie to pozytywnie na pozycjonowanie Twojej strony internetowej.
  • Merytoryczność algorytmy Google obecnie umieją oceniać to czy tekst jest wartościowy dla użytkownika, czy też nie. W przypadku evergreen contentu, będzie to zdecydowanie prostsze do realizacji, ponieważ masz pewność, że Twoje materiały będą interesowały Internautów. Musisz jednak pamiętać o jego aktualizowaniu, ponieważ materiały nieaktualne będą umieszczane zdecydowanie niżej przez Google.
Przeczytaj również  FAQ - Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi. Content, który wspiera pozycjonowanie stron

Co warto wiedzieć o artykułach evergreen?

W kontekście evergreen contentu powiedzieliśmy już bardzo dużo. Jednak nadal może nie być jasne to, czym kierować się przy pisaniu samego tekstu, który będzie spełniał wszystkie wspomniane powyżej zmienne. Na co warto zwracać uwagę?

  • Nie dezaktualizuj samemu własnego tekstu – chociaż marketing w czasie rzeczywistym jest dobrą manierą, to nie w przypadku evergreen contentu. Staraj się unikać w tego typu materiałach, odwoływania się do wydarzeń z “tu i teraz”, ponieważ tego typu treści po prostu nudzą użytkowników po jakimś czasie.
  • Zachowuj przyzwoitość – to jest zawsze na miejscu. Pamiętaj, że artykuły typu evergreen muszą mieć przede wszystkim merytoryczną wartość. Jeśli zastanawiasz się nad tytułem w rodzaju clickbaitu, lepiej jest zrezygnować z tego narzędzia, żeby mieć pewność, że po prostu nie przesadzisz.
  • SEO – trzeba o tym wspomnieć jeszcze raz. Pamiętaj o linkach i słowach kluczowych, ale przy tym również zachowaj naturalność. Warto zwrócić uwagę na inne artykuły o tej tematyce w celu uniknięcia podobnych błędów. Możesz wykorzystać narzędzia m.in. do analizy słów kluczowych, takich jak HubSpot, Senuto, Ahrefs itp. 

Podsumowanie

Evergreen content to inaczej “wiecznie zielone treści”. Przejawiają się one za sprawą różnego rodzaju poradników, słowników, materiałów edukacyjnych itp. Istnieją pewne zasady tworzenia zarówno samych, wiecznie żywych treści, jak i artykułów tego rodzaju. Evergreen content może być z powodzeniem wykorzystywany również pod kątem SEO, dzięki czemu nie może być on lekceważony.


Dodaj coś od siebie i zostaw komentarz na temat "Evergreen content - co to jest?"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *