Na przestrzeni ostatnich kilku lat możemy zaobserwować trend zainteresowania ekologią, katastrofą klimatyczną i ochroną środowiska. Poprawia się świadomość ekologiczna, bo już od najmłodszych lat w przedszkolach i szkołach zwraca się ogromną uwagę na dbanie o naszą planetę. Dzieci uczą się segregować śmieci, mają oszczędzać wodę i gasić światło. W związku z tym ogromnym zainteresowaniem cieszą się w ostatnim czasie produkty ekologiczne. Eko biznes prężnie się rozwija, firmy proponują ekologiczne produkty, informują o działaniach na rzecz środowiska, np. sadzenie drzewek, niewykorzystywanie plastiku do pakowania przesyłek lub zmiana opakowań na papierowe. Zastanówmy się, co to jest tzw. zielony marketing i jakie korzyści może przynieść budowanie wizerunku firmy jako dbającej o środowisko?
Spis treści:
Green marketing
Świadomość, że musimy dbać o naturę stale się powiększa. Ma to ogromny wpływ na decyzje zakupowe klientów. Mając do wyboru dwa podobne produkty w zbliżonej cenie wolimy wybrać ten ekologiczny lub kojarzący się z działaniami na rzecz środowiska. Jeszcze jakiś czas temu sądzono, że klienci kierują się wyłącznie zaspokojeniem swoich potrzeb i ceną, a to nieprawda. Bardzo dużo osób decyduje się na produkty, które zostały wyprodukowane z poszanowaniem środowiska. Taka tendencja ma wpływ na podejmowane przez firmy decyzje marketingowe. Każda firma chce być postrzegana, jako ta która dba o środowisko, bo wpływa to na wzrost zysków. W związku z tym biorą udział w projektach ekologicznych, wprowadzają odpowiednie normy, aby produkty spełniały odpowiednie wymogi. Zwracając uwagę na sposób zdobywania surowców, późniejszą obróbkę, jaki i wybór odpowiedniego opakowania i sposób dystrybucji. Odchodzimy od plastiku czy styropianu, klienci wolą opakowania papierowe, biodegradowalne i zwracają na to szczególną uwagę.
Jakie korzyści przynosi zielony marketing?
Największa korzyścią jest oczywiście dobroczynny wpływ na naszą planetę i na środowisko. Możemy podkreślić, że nasza firma jest proekologiczna, jeśli marka będzie się kojarzyć z działaniami na rzecz natury, będzie bardzo dobrze odbierana przez klientów. Firmy, które udzielają się ekologicznie są lepiej odbierane, mamy do nich większe zaufanie. Konsumenci są w stanie bardzo często wydać więcej, żeby tylko produkt spełniał określone normy. Kolejnym zyskiem który związany jest z np. segregacją śmieci, jest lepsze gospodarowanie odpadami.
W jaki sposób zastosować Green marketing?
Jeżeli chcemy wprowadzić zielony marketing w naszej firmie możemy zastanowić się nad kilkoma rozwiązaniami. Po pierwsze zadbajmy o pozyskiwane produktów, które zostały wyhodowane lub wyprodukowane z poszanowaniem środowiska, dostosujmy linię produkcyjną, zadbajmy o ekologiczne opakowania produktu, odpowiednio zapakujmy go do transportu i poinformujmy o tym naszych klientów. Nie ma nic gorszego niż wysyłanie towarów zapakowanych w folię bąbelkową, jeśli aspirujemy do dbającą o środowisko firmą. Warto informować naszych klientów na w social mediach o podjętych działaniach na rzecz ekologii, np. sadzenie roślin, datki na fundacje ekologiczne, przygotujmy konkurs związany z ekologią lub event z odpowiednim przesłaniem. Możemy też przeznaczyć jakąś kwotę od każdego sprzedanego artykułu na rzecz określonej inicjatywy ekologicznej, Dzięki takim działaniom zwiększymy rozpoznawalność marki, a co za tym idzie poprawimy wyniki finansowe firmy.
Dodaj komentarz