Tam gdzie jest biznes, tam jest i marketing. Kto prowadzi własną działalność gospodarczą, na pewno widzi tą zależność. Oczywiście, ktoś może powiedzieć, że on nie stosuje żadnych działań marketingowych. Jednak obecnie termin ten jest już tak szeroko rozumiany i definiowany, że ciężko się zgodzić z kimś kto uważa, że nie korzysta z marketingu. W ostatnim czasie szczególnie digital marketing budzi wiele emocji, a on także ma swoje odmiany. Jakie? Zapoznajcie się z Digitalowym Marketingiem Funkcjonalnym – DMF.
Spis treści:
Czym jest Digitalowy Marketing Funkcjonalny?
Digitalowy Marketing Funkcjonalny, w skrócie DMF, jest pojęciem z zakresu marketingu internetowego. Jednak DMF nie będzie skupiał się na typowym ujęciu marketingu marek oraz firm w Internecie. Nad osiągnięcie wyników i KPI (Key Performance Indicator), będzie przedkładał skuteczne budowanie biznesu. Co to oznacza? Można powiedzieć, że w DMF nie skupiamy się na zarabianiu pieniędzy, a na rozwiązywaniu problemów.
Jaki to ma sens? A no taki, że współcześnie uważa się, że jeśli skoncentrujemy się na rozwiązywaniu faktycznych ludzkich problemów i nasze produkty będą pomocne dla ludzi, to będziemy przede wszystkim użyteczni dla społeczeństwa. Pieniądze w takim wypadku przyjdą prędzej, czy później.
Jaka jest różnica pomiędzy DMF, a marketingiem tradycyjnym?
Aby lepiej ukazać to, jak odmienny jest digitalowy marketing funkcjonalny warto skupić się na jego różnicach pomiędzy tradycyjnymi działaniami w tym zakresie. Przede wszystkim KPI – jest to chyba najważniejsza, różnica i na niej należy się skupić. Oczywiście kluczowe wskaźniki efektywności w marketingu tradycyjnym będą różniły się w zależności od naszej sytuacji, jednak przede wszystkim dotyczą one np. ruchu na naszej stronie, liczby reakcji i obserwujących w social mediach itp.
W DMFie natomiast, KPI nie będą wyglądać konwencjonalnie. Przede wszystkim będą się skupiały na budowaniu biznesu. Digitalowy marketing funkcjonalny w pewnym sensie odrzuca typowe cele, a będzie je budował wobec takich rzeczy jak charakterystyka rynku i nasza pozycja w nim, konkurencyjność naszej branży oraz rozpoznawalność marki.
W przypadku standardowego podejścia marketingu, będziemy raczej się skupiać na tym, by KPI miały odpowiedni poziom np. w ilości czasu jaki użytkownicy poświęcają na naszej stronie. Po prostu będzie to wystarczające.
Jak digitalowy marketing funkcjonalny wygląda w praktyce?
Specyfika digitalowego marketingu funkcjonalnego polega na tym, że nawet w bliźniaczo podobnych firmach, raczej będzie wyglądał inaczej. Wiemy, że DMF przy wyznaczaniu swoich celów podchodzi do nich bardzo szeroko i bierze przy tym pod uwagę bardzo wiele zmiennych, także tych z otoczenia organizacji. Poza tym, każdy biznes jest inny, a skoro tak, to budowanie tego biznesu także będzie inne, prawda? Jak wygląda przebieg działań DMF?
- Opracowanie KPI – kluczowe wskaźniki efektywności są po prostu ważne w każdym przypadku. W DMF ich opracowanie rozpocznie się przede wszystkim od analizy firmy i jej sytuacji na rynku. Pozwoli to na zachowanie spójności z dotychczasowymi działaniami oraz na dostosowanie KPI bezpośrednio do naszej firmy.
- Strategia marketingowa – jeśli już posiadamy nasze KPI, możemy obrać odpowiednią strategię. Digitalowy marketing funkcjonalny będzie przede wszystkim zwracał uwagę na opinie odbiorców marki. Co to oznacza? Bez względu na to, na jaką strategię się zdecydujemy w DMF, będziemy koncentrowali się na wytworzeniu poczucia przynależności. W ten sposób nasza komunikacja będzie spójna np. z naszym brand purpose.
- Analiza – czymże byłby marketing, gdybyśmy nie analizowali naszych działań? Jeśli nasze działania będą opierały się o właściwe zróżnicowanie wykorzystywanych kanałów komunikacji, narzędzi itp. to mamy większe szanse na to, że odbiorcy będą po prostu zainteresowani naszą marką. Będzie się o nas mówiło, a skoro tak, to będziemy także zwiększać swoje obroty.
W ten sposób niekonwencjonalne podejście do chęci zarabiania pieniędzy, pozwoli nam zrealizować ten cel. W dzisiejszym świecie uznaje się już, że po prostu nie zawsze warto skupiać się na chęci zysku. Zdecydowanie lepiej jest przysłużyć się jakiemuś “wyższemu dobru”, dzięki czemu również osiągniemy sukces, jednak będzie on zdecydowanie trwalszy.
Podsumowanie
Digitalowy Marketing Funkcjonalny, chociaż może się wydawać, że jest kolejnym wymyślonym bez potrzeby tworem o dziwnej nazwie, to w rzeczywistości posiada on bardzo ciekawe założenia. Co więcej, potwierdzają się one w opiniach najbardziej wpływowych ludzi świata. Przykładem mogą być słowa indyjskiego przedsiębiorcy Bhavisha Aggarwala – “Skup się na rozwiązywaniu prawdziwych problemów, a nie na zarabianiu”. To tylko potwierdza, że digitalowy marketing funkcjonalny, naprawdę ma sens.
Dodaj komentarz