Delegowanie obowiązków jest naturalną rzeczą w każdej firmie, w której zatrudnia się pracowników. Im większych rozmiarów przedsiębiorstwo, tym więcej zadań powinno być delegowanych. Jest to przede wszystkim najprostszy sposób do uniknięcia przeciążenia przez osoby na stanowiskach kierowniczych. Często może się nam wydawać, że jeśli coś ma być zrobione dobrze i szybko, to trzeba to zrobić samemu. Jednak nie jest to najlepsze podejście. Przyjrzyjmy się więc o co chodzi z delegowaniem zadań.
Spis treści:
Co jest ważne w delegowaniu obowiązków?
Przede wszystkim nie chodzi tutaj o sam fakt zrzucenia odpowiedzialności, za wykonanie zadania z siebie na kogoś innego. Delegowanie zadań to przede wszystkim element rozwoju pracownika. Jeśli nie będziemy powierzać ważnych zadań zespołowi, nigdy się danej rzeczy nie będą mogli nauczyć, a menadżer szybko zauważy, że po prostu brakuje mu czasu, aby wszystko zrobić samemu. Co zatem można uznać za kluczowe, aby delegowanie zadań w naszej firmie było po prostu dobre?
- Odpowiedni ludzie – ważne jest to, jakie ktoś posiada umiejętności, a także ogólne zaufanie w zespole. Jeśli osoba na stanowisku kierowniczym, nie będzie miała odpowiednich ludzi, będzie niechętnie delegować obowiązki ze zwykłych obaw. W drugą stronę, jeśli pracownicy nie będą otrzymywać szans wykazania się od przełożonego, ten zostanie zawalony pracą i zadania również nie będą wykonywane.
- Czas – nie każde zadanie można zdelegować w każdym momencie. Jeśli jest to czynność, która wymaga czasu, zlecenie jej na ostatnią chwilę będzie równoznaczne z niepowodzeniem. Delegowanie zadań powinno być odpowiednio przemyślane i rozłożone w czasie.
- Priorytetyzacja – zastosuj odpowiednią hierarchię ważności zadań. Jeśli jest ich po prostu dużo, a czasu i ludzi jest niewiele, musisz zdecydować co jest w danej chwili najbardziej istotne. To przełoży się także na efektywność zespołu.
- Pamiętaj o szczegółach – delegując zadanie zadbaj o to, aby osoba wiedziała co ma zrobić. Unikniesz nieporozumień. Możesz zasugerować sposób w jaki Ty byś sam to zrobił, ale w sposób bardzo subtelny – szczególnie jeśli będzie to coś zupełnie nowego dla danej osoby. Jeśli delegujesz komuś zadanie, niech taki pracownik będzie mógł sam je wykonać. Taka osoba poczuje się po prostu lepiej, a nie jak zwykłe narzędzie w Twoich rękach.
- Stosuj feedback – w delegowaniu zadań, znając specyfikę tego zagadnienia, jest to prawdopodobnie najważniejsza rzecz. Jeśli nie będziesz dawał informacji zwrotnych po wykonaniu delegowanego zadania, Twój podopieczny nie będzie wiedział czy zrobił coś źle lub dobrze. Tym samym, pomimo delegowania obowiązków, nie będziesz umożliwiał rozwoju pracownikom.
Przy delegowaniu zadań należy również pamiętać o tym, że nikt nie jest alfą i omegą. Jeśli coś nie będzie zrobione idealnie, ale widzisz, że dana osoba naprawdę się starała najlepiej wykonać powierzone zadanie, nie umniejszaj stanu końcowego. Delikatnie zasugeruj, co następnym razem można zrobić lepiej i pamiętaj – przecież zadanie zostało wykonane, prawda?
Jakie korzyści wynikają z delegowania zadań?
Korzyści wynikające z delegowania zadań po części już wybrzmiały. Przyjrzyjmy się im jednak nieco bardziej dokładnie. Przede wszystkim delegowanie zadań jest korzystne zarówno dla przełożonych, jak i dla pracowników. Szczególnie istotne w tym procesie będzie:
- Rozwój zespołu – delegowanie zadań jest świetnym narzędziem kierującym rozwojem naszych pracowników. Po prostu dajemy szansę do wykazania się osobom z zespołu oraz możliwość nauczenia się, być może dla nich nowych czynności.
- Lepsza kondycja kadry zarządzającej – osoby na stanowiskach kierowniczych nie będą przytłoczone nadmiarem obowiązków. Muszą jednak wiedzieć jak prawidłowo delegować obowiązki oraz zdawać sobie sprawę ze wszystkich aspektów z tym związanych.
- Lepsza atmosfera – w przedsiębiorstwie gdzie delegowanie zadań jest dobrze zaplanowane, panuje po prostu lepsza atmosfera. Chęć podejmowania nowych wyzwań, a także dzięki informacjom zwrotnym wspiera się ogólną komunikację firmy.
Podsumowanie
Delegowanie zadań jest bardzo ważnym elementem m.in. rozwoju pracowników, a tym samym firmy. Jeśli osoby na stanowiskach kierowniczych będą miały więcej czasu, będą mogły zająć się sprawami trudniejszymi, którym poświęcić trzeba większą uwagę. Natomiast sprawy, które są mniej skomplikowane, będą wykonywane przez konkretny zespół. Jest to ściśle powiązane z priorytetyzacją zadań i oznacza przede wszystkim lepszą organizację pracy.
Dodaj komentarz